Nowe przepisy od 1 czerwca 2017 r.

Nowość

Kodeks postępowania administracyjnego. Nowe instytucje. Komentarz do rozdziałów 5a, 8a, 14 oraz działów IV i VIIIa KPA

10% taniej
Promocyjna cena 10% taniej
  • 152,10 zł z VAT
    Cena katalogowa: 169,00 zł z VAT
    10% taniej
    Promocyjna cena
  • Koszt dostawy od 0 zł!

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 15:00 wysyłamy tego samego dnia!

Opis produktu:

Prezentowany komentarz został przygotowany specjalnie z myślą o pracownikach sektora publicznego, którzy wydają decyzje w trybie KPA. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oznacza wielką zmianę dla wszystkich organów administracji publicznej, których działalność jest regulowana przez tę ustawę. Dlatego ważne jest... więcej ›

Promocja
Kodeks postępowania administracyjnego

Zamawiając ten produkt możesz kupić dodatkowo za 1,00 zł z VAT

Kodeks postępowania administracyjnego

  • Polecane z tym produktem
  • Inni klienci kupili również
Polecane z tym produktem
Więcej o książce

Prezentowany komentarz został przygotowany specjalnie z myślą o pracownikach sektora publicznego, którzy wydają decyzje w trybie KPA. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oznacza wielką zmianę dla wszystkich organów administracji publicznej, których działalność jest regulowana przez tę ustawę. Dlatego ważne jest praktyczne zaprezentowanie wykładni jej przepisów, przykładów ich prawidłowego zastosowania, a także – wzorów pism, które będą wydawane na ich podstawie.

W książce Autor szczegółowo komentuje wprowadzone do tej ustawy 1 czerwca 2017 r. nowe instytucje takie jak:

  • Mediacja,
  • Milczące załatwienie sprawy,
  • Postępowanie uproszczone,
  • Zasady nakładania lub wymierzania administracyjnej kary pieniężnej lub udzielania ulg w jej wykonaniu,
  • Europejska współpraca administracyjna

Wprowadzone zmiany przewidują również kilkadziesiąt szczegółowych, często o dużym znaczeniu, zmian w pozostałych częściach kodeksu: począwszy od przepisów normujących zakres zastosowania i zasady ogólne kodeksu, a skończywszy na przepisach o opłatach i kosztach postępowania.

Najważniejsze zmiany wprowadzone ustawą to:

  • Wprowadzenie mediacji będzie wymagała, w jakich przypadkach jest dopuszczalna, w jaki sposób należy prawidłowo ją prowadzić i jak powinny wyglądać akty, których wydawanie przewidują nowe przepisy: zawiadomienie o możliwości przeprowadzenia mediacji, postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji czy protokół z mediacji.
  • Możliwość milczącego załatwienia sprawy tak przez milczące zakończenie postępowania albo przez milczącą zgodę. Organy administracji publicznej przygotować będą również musiały nieznane do tej pory kodeksowi akty: przybierające formę postanowienia zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy oraz decyzję o sprzeciwie.
  • Postępowanie uproszczone gdzie szczegółowego wyjaśnienia będzie wymagał sposób prawidłowego prowadzenia tego postępowania gwarantujący w praktyce realizację jego celów, czyli szybszego i prostszego załatwienia sprawy.
  • Wątpliwości związane z ustalaniem kar pieniężnych. Nowelizacja wyczerpująco określa przesłanki ustalenia wysokości kary pieniężnej, odstąpienia od jej nałożenia, udzielania ulg w jej spłacie i przedawnienia, a także zawiera ustawową definicję administracyjnej kary pieniężnej.

Nowe regulacje w KPA, a organy administracji publicznej. Określono zasady i tryb współpracy między polskimi organami administracji publicznej a organami innych państw członkowskich oraz organami administracji unijnej. Szczególnie istotny sposób prawidłowego sporządzenia wniosku o udzielenie pomocy do wspomnianych organów oraz tryb procedowania takich dokumentów, które złożono do organów krajowych.

Zmiana Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi duże wyzwanie dla każdego podmiotu, który go stosuje w swojej codziennej pracy – urzędników, pełnomocników (adwokatów, radców prawnych) oraz sędziów sądów administracyjnych. Wynika to nie tylko z zakresu wprowadzanych zmian, ale przede wszystkim z tego, że obejmują one szereg rozwiązań dotychczas nieznanych polskiemu postępowaniu administracyjnemu, zmieniając w istocie jego model. Jak dotąd bowiem nie było choćby dopuszczalne prowadzenie mediacji między organem i stroną oraz samymi stronami, jak również załatwienie sprawy wskutek milczenia organu. Kodeks postępowania administracyjnego nie przewidywał prowadzenia postępowania uproszczonego, a także nie zawierał regulacji dotyczących administracyjnych kar pieniężnych czy współpracy z organami państw członkowskich Unii Europejskiej i organami jej administracji.

W książce odpowiadamy na pytania, które obecnie sprawiają najwięcej problemów np.:

  1. W jakich sprawach dopuszczalne jest przeprowadzenie mediacji w postępowaniu administracyjnym?
  2. W jaki sposób należy prawidłowo prowadzić mediację w postępowaniu administracyjnym?
  3. W jaki sposób rozliczać koszty mediacji w postępowaniu administracyjnym?
  4. Na czym polega milczące załatwienie sprawy?
  5. Czym różni się milcząca zgoda od milczącego zakończenia postępowania?
  6. Kiedy dopuszczalne jest milczące załatwienie sprawy?
  7. Jakie są zasady prowadzenia postępowania uproszczonego?
  8. W jaki sposób prawidłowo prowadzić europejską współpracę administracyjną?
  9. Jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy wymierzaniu administracyjnej kary pieniężnej?
  10. Kiedy organ administracji publicznej odstępuje od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej?
  11. Na jakich zasadach można udzielać ulg w administracyjnych karach pieniężnych?

Szczegóły

Seria: Ustawy w praktyce
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-83-255-9733-7
Liczba stron: 300
Waga: 300 g