Prezentowana pozycja to pierwsze na rynku kompleksowe zestawienie ok. 100 wzorów uchwał i zarządzeń odnoszących się do prawa oświatowego.
Ustawa z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe nakłada na dyrektora szkoły czy przedszkola, wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę i marszałka wiele obowiązków. Właściwe sporządzanie pism (uchwał, zarządzeń, decyzji) wynikających z Prawa oświatowego, sprawia trudności przede wszystkim w zakresie nadania im właściwej formy oraz prawidłowego ujęcia kwestii, które mają być omówione w konkretnym piśmie. Wychodząc naprzeciw tym trudnościom, w zbiorze zawarto wzory pism, które powstały w wyniku prac z dyrektorami warszawskich placówek oświatowych oraz na szkoleniach organizowanych dla Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Pogrupowania wzorów dokonano na podstawie kryterium rodzajów aktów, a nie placówek oświatowych, gdyż często w podobnej formie obowiązują one w różnych typach placówek.
W publikacji zaprezentowano takie wzory jak m.in.:
- uchwała w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;
- akt założycielski przedszkola;
- uchwała w sprawie założenia przedszkola;
- akt założycielski szkoły podstawowej;
- akt założycielski liceum ogólnokształcącego;
- uchwała w sprawie zatwierdzania planów pracy szkoły;
- uchwała w sprawie wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz warunków częściowego zwolnienia z tych opłat w publicznych przedszkolach;
- zarządzenie w sprawie organizacji nauki religii i etyki;
- zarządzenie w sprawie zasad przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia;
- zarządzenie w sprawie zasad wydawania legitymacji szkolnych;
- zarządzenie w sprawie sposobów korygowania niepowodzeń szkolnych.
Publikację przygotowano z myślą o dyrektorach placówek oświatowych, nauczycielach oraz przedstawicielach organów prowadzących. Zamieszczone pisma mają charakter abstrakcyjny, co oznacza, że stany faktyczne, organy i nazwy organów w nich wymienione nie wystąpiły w kontekście wynikającym z treści danego pisma. Niemniej zachowano nazewnictwo i strukturę organów, aby ułatwić właściwe określenie adresata pisma.