Temat numeru: Administrator danych
Prawidłowe ustalenie administratora w procesie przetwarzania danych to często duże wyzwanie. Aby mu sprostać, trzeba nie tylko dobrze rozumieć istotę definicji zawartej w art. 4 RODO, ale też pamiętać, jaka jest funkcja tego pojęcia. W przypadku sektora publicznego, w którym cele – a często i sposoby przetwarzania danych osobowych, określone są właściwymi przepisami prawa – status poszczególnych podmiotów należy ustalać na podstawie analizy tych przepisów, uwzględniając, że w ostatnim czasie w przepisach tych wprowadzono wiele zmian. Wprowadzona reformą przepisów o ochronie danych osobowych zwiększona odpowiedzialność za ich przestrzeganie sprawiła, że wiele podmiotów od dawna wykorzystujących w działalności dane osobowe na nowo podjęło się oceny swojego statusu. Okazało się wtedy, że stosowanie definicji pojęcia „administrator" – zwłaszcza w sektorze publicznym – może sprawiać duże trudności i wymagać, niechcianego przez te podmioty, wysiłku. Jednak każdy, kto ma doświadczenie w dziedzinie ochrony danych osobowych, zdaje sobie sprawę z tego, że często taki wysiłek jest konieczny. Wielokrotnie przekonano się, że wykładnia tego pojęcia w kontekście przepisów sektorowych jest często skomplikowana i może prowadzić do wniosku, iż wobec tego samego zasobu danych osobowych administratorem będzie nie jeden, a więcej podmiotów.
Ponadto w bieżącym numerze m.in:
- Nowelizacja ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego dostosowująca do przepisów RODO,
- Zmiany wprowadzone unijnym aktem o cyberbezpieczeństwie,
- Materialny zakres zastosowania rozporządzenia ogólnego o ochronie danych w sektorze publicznym. Uwagi de lege lata i de lege ferenda,
- Obowiązek informacyjny administratora danych,
- Klauzula rekrutacyjna dla pracowników,
- Czy inspektor ochrony danych jest osobą pełniącą funkcje publiczne w rozumieniu prawa do informacji?
- Informacje o nagrodach przyznanych osobom niepełniącym funkcji publicznych – publiczne czy nie?
- Udostępnianie informacji publicznej znajdującej się w posiadaniu organu, do którego jest kierowany wniosek,
- Dostęp radnych do informacji, które dotyczą wcześniejszych kadencji,
- Odpowiedź organu na skargę w sprawie bezczynności w udzieleniu informacji publicznej,
- Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa a dostęp do informacji publicznej.
Nasi eksperci
Rada Programowa:
dr Mariusz Bidziński – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie
Maciej Byczkowski – Prezes firmy ENSI, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Administratorów Bezpieczeństwa Informacji
dr hab. Paweł Fajgielski – prof. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
prof. dr hab. Stanisław Hoc – Uniwersytet Opolski
dr hab. Mariusz Krzysztofek – ekspert w Erns & Young
Doc. dr Arwid Mednis – Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
prof. nadzw. dr hab. Maciej Rogalski – Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
dr Grzegorz Sibiga – Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk
dr Piotr Sitniewski – Prezes Fundacji JAWNOSC.PL, prowadzący portal jawnosc.pl i www.jawnoscsamorzadu.pl, KSAP
dr hab. Przemysław Szustakiewicz – Prof. Uczelni Łazarskiego w Warszawie
dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki, prof. PW, dziekan Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej
Redaktor Naczelny:
r.pr. Marcin Lewoszewski