W numerze 7/2020 polecamy artykuł:
Doręczenie postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego z pominięciem pełnomocnika ustanowionego w sprawie autorstwa dr hab. Dariusza Strzelca, prof. UŁ
Funkcjonowanie od 1.1.2016 r., OrdPU przepisów dotyczących pełnomocnictw (rozdział 3a) ujawniło kilka problemów, w tym jeden związany z rozstrzygnięciem, komu należy doręczyć postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego, będącego następstwem wcześniej przeprowadzonej kontroli podatkowej – stronie czy pełnomocnikowi, jeżeli został na etapie kontroli ustanowiony.
Prezentowane w najnowszym orzecznictwie stanowiska co do skuteczności złożonego pełnomocnictwa na etapie postępowania skłaniają do przyjrzenia się temu problemowi oraz postawienia dwóch pytań. Po pierwsze, czy można skutecznie ustanowić pełnomocnika w toku kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej w sposób dający podstawę do działania również w toku postępowania podatkowego, które zostanie wszczęte po zakończeniu kontroli podatkowej lub w które przekształci się kontrola celno-skarbowa, czy dopiero kolejne złożenie dokumentu pełnomocnictwa do akt postępowania podatkowego oznacza skuteczne zamanifestowanie woli, iż w sprawie jest ustanowiony pełnomocnik? Po drugie, jakie konsekwencje prawne ma doręczenie postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego (czy też o przekształceniu kontroli celno-skarbowej w postępowanie) dokonane z pominięciem pełnomocnika ustanowionego w sprawie?
W artykule przeanalizowano orzecznictwo i praktykę stosowania prawa w tym zakresie
W Monitorze Podatkowym znajdziesz:
- Aktualności z prawa podatkowego.
- Najnowsze orzecznictwo NSA, WSA i TSUE z komentarzem.
- Omówienie aktów prawnych.
- Wiążące interpretacje z komentarzem.