Opis książki
Opis pełny
Praktyczne omówienie przepisów o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Publikacja stanowi wykładnię przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1062). Przybliża ona cele i założenia rządowych działań z zakresu wdrażania dostępności, w tym rządowy program „Dostępność Plus".
W publikacji autorzy szczegółowo wyjaśniają kwestię zapewniania dostępności zarówno w aspekcie architektonicznym, komunikacyjno-informacyjnym jak i cyfrowym, wskazując sposoby wdrażania nowych rozwiązań lub stosowania usprawnień w usuwaniu istniejących barier.
Na podstawie komentowanej ustawy utworzony został nowy instrument finansowy – Fundusz Dostępności, którego celem jest udzielanie wsparcia finansowego na zapewnienie lub poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej, budynków zamieszkania zbiorowego oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych.
Dzięki tej publikacji Czytelnik:
- pozna najważniejsze przepisy regulujące kwestie zapewniania dostępności,
- dowie się w jaki sposób wdrażać działania zapewniające dostępność,
- zapozna się z koncepcją projektowania uniwersalnego i jej znaczeniem w codziennym funkcjonowaniu osób ze szczególnymi potrzebami,
- pozna standardy dostępności i sposoby ich zapewniania,
- uzyska praktyczne informacje i wskazówki dotyczące opracowania diagnozy zapewniania dostępności czy planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności.
Dodatkowo, publikacja zawiera zapisy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, regulacje ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz liczne wzory dokumentów.
Celem autorów jest to, by po lekturze książki Czytelnicy:
- pełniący funkcję koordynatora do spraw dostępności znaleźli w książce praktyczne wskazówki ułatwiające wykonywanie zadań, a także wiedzieli jak przygotować m.in. plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności,
- rozumieli standardy dostępności i potrafili trafnie identyfikować istniejące bądź potencjalne bariery w dostępności,
- potrafili skompletować niezbędną dokumentację potrzebną do aplikowania o środki Funduszu Dostępności,
- poprawnie tworzyli listy kosztów kwalifikowalnych w ramach Funduszu Dostępności,
- znali warunki finansowania inwestycji oraz warunki umorzenia części pożyczki z Funduszu Dostępności.
Publikacja dedykowana jest wszystkim koordynatorom do spraw dostępności i wszystkim pracownikom sektora publicznego, zaangażowanym w zadania związane z zapewnianiem dostępności.
Krąg adresatów przepisów ustaw z zakresu dostępności, tj. ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych jest bardzo szeroki i obejmuje m.in. jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, uczelnie wyższe, ministerstwa i urzędy centralne. Ponadto poradnik adresowany jest także do pracowników spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych czy TBS, które uprawnione są do wnioskowania o pożyczki z Funduszu Dostępności.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
Wykaz skrótów
Słownik pojęć
Harmonogram działań
Wprowadzenie
Rozdział I. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- 1. Nowe podejście do likwidacji barier w dostępie do infrastruktury i usług publicznych
- 2. Czym jest i kogo dotyczy dostępność
- 3. Obowiązek zapewniania dostępności
- 4. Koncepcja projektowania uniwersalnego oraz racjonalne usprawnienia
- 4.1. Uwagi ogólne
- 4.2. Dostępność architektoniczna
- 4.3. Dostępność cyfrowa
- 4.4. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
- 5. Dostęp alternatywny
- 6. Koordynacja zapewniania dostępności
- 6.1. Uwagi ogólne
- 6.2. Raport o stanie zapewniania dostępności
- 6.3. Rada Dostępności
- 6.4. Koordynator do spraw dostępności
- 7. Certyfikacja dostępności
- 7.1. Uwagi ogólne
- 7.2. Wybór instytucji certyfikujących
- 7.3. Wnioski podmiotów ubiegających się o certyfikat
- 7.4. Skargi podmiotów wnioskujących o certyfikat
- 7.5. Wniosek o zapewnienie dostępności i postępowanie skargowe
- 7.5.1. Wniosek o zapewnienie dostępności
- 7.5.2. Skarga na brak dostępności
Rozdział II. Fundusz Dostępności
- 1. Zagadnienia wstępne
- 2. Status Funduszu Dostępności
- 3. Dysponowanie środkami Funduszu Dostępności
- 4. Zakres podmiotowy wsparcia
- 5. Zakres przedmiotowy wsparcia
- 6. Nabór i warunki wsparcia
- 7. Audyt dostępności
- 8. Standardy dostępności
- 8.1. Uwagi ogólne
- 8.2. Stanowiska postojowe dla samochodów osób z niepełnosprawnościami
- 8.3. Dostępność budynku
- 8.3.1. Wejście do budynku
- 8.3.2. Drzwi wejściowe i wiatrołap
- 8.3.3. Domofon
- 8.3.4. Elementy wyposażenia ułatwiające orientację w budynku
- 8.3.5. Plany tyflograficzne
- 8.3.6. Pętle indukcyjne
- 8.3.7. Oznaczenia nawierzchni
- 8.3.8. System fakturowych oznaczeń nawierzchniowych
- 8.3.9. Komunikacja poziomu budynku
- 8.3.10. Miejsca odpoczynku
- 8.3.11. Komunikacja pionowa budynku
- 8.3.12. Platformy pionowe i ukośne
- 8.3.13. Bezpieczeństwo pożarowe
- 8.3.14. Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne
- 8.3.15. Standard architektoniczny w obiektach zabytkowych
- 9. Koszty kwalifikowalne w ramach Funduszu Dostępności
- 10. Wniosek o udzielenie pożyczki
- 10.1. Uwagi ogólne
- 10.2. Zabezpieczenie spłaty pożyczki
- 10.3. Uruchamianie pożyczek i ich spłata
- 10.4. Charakterystyka i finansowanie inwestycji
- 10.5. Umorzenia i kryterium terytorialne inwestycji w ramach Funduszu Dostępności
- 10.5.1. Kryterium terytorialne
- 10.5.2. Kryterium przeznaczenia budynku
- 10.5.3. Kryterium społeczne
- 11. Pomoc publiczna i pomoc de minimis
- 12. Dokumentacja w zakresie pożyczki dla spółdzielni mieszkaniowej i towarzystwa budownictwa społecznego
- 13. Dokumentacja w zakresie pożyczki dla wspólnoty mieszkaniowej
- 14. Środki Funduszu Dostępności a środki PFRON
Rozdział III. Dostępność cyfrowa stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
- 1. Standard dostępności cyfrowej w świetle dyrektywy 2016/2102
- 1.1. Uwagi ogólne
- 1.2. Zakres podmiotowy
- 1.3. Zakres przedmiotowy
- 1.4. Metody zapewniania dostępności cyfrowej w świetle dyrektywy 2016/2102
- 1.4.1. Oświadczenia w sprawie dostępności
- 1.4.2. Monitorowanie zgodności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów sektora publicznego z wymogami dostępności cyfrowej
- 2. Wprowadzenie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych
- 2.1. Uwagi ogólne
- 2.2. Zakres podmiotowy
- 2.3. Zakres przedmiotowy
- 2.3.1. Wyłączenie indywidualne z powodu nadmiernych kosztów
- 2.3.2. Dostępność cyfrowa BIP
- 3. Zapewnienie dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne na szczeblu samorządowym
- 4. Deklaracja dostępności
- 4.1. Uwagi ogólne
- 4.2. Opublikowanie deklaracji dostępności
- 4.3. Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności
- 4.4. Wymagana treść deklaracji dostępności
- 4.4.1. Elementy obligatoryjne
- 4.4.2. Elementy fakultatywne
- 5. Standard dostępności cyfrowej w świetle polskiego prawa
- 6. Analiza wybranych standardów dostępności cyfrowej
- 6.1. Zapewnienie dostępności cyfrowej transmisji oraz nagrań
- 6.2. Nowe standardy we WCAG 2.1 względem WCAG 2.0
- 7. Ustawowe środki służące realizacji dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych
- 7.1. Przyznanie ministrowi do spraw cyfryzacji kompetencji do monitorowania realizacji standardu dostępności
- 7.2. Obowiązek monitorowania i sprawozdawania zapewniania dostępności cyfrowej
- 7.3. Postępowanie w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej i ich elementów lub zapewnienia dostępu alternatywnego
Rozdział IV. Praktyczne aspekty zapewnienia dostępności
- 1. Międzynarodowe uwarunkowania zapewniania dostępności przez organy władzy państwowej
- 2. Rola instytucji publicznych w zapewnianiu dostępności
- 2.1. Rola koordynatora do spraw dostępności
- 2.2. Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności
- 2.3. Monitoring w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- 2.4. Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług
Rozdział V. Wzory dokumentów
- 1. Wniosek o udzielenie pożyczki oraz częściowe umorzenie spłaty kapitału
- 2. Podstawowe informacje o sytuacji finansowej wnioskodawcy
- 3. Oświadczenie w sprawie podatku VAT
- 4. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- 5. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- 6. Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu
- 7. Oświadczenie potwierdzające spełnienie kryterium społecznego
- 8. Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- 9. Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego
Aneks
- 1. Konwencja z dnia 13 grudnia 2006 r. o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169 ze zm.)
- 2. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1062)
- 3. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062)
- 4. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848)
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Sektor publiczny w praktyce
- Rok wydania: 2021
- Oprawa: Miękka
- Liczba stron: 218
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 370 g
- ISBN: 978-83-8235-187-3
- EAN: 9788382351873
- Kod serwisu: 00889600
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu