Publikacja przedstawia obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
Ideą książki jest przedstawienie podstawowych wzorów procedur antymobbingowych i antydyskryminacyjnych oraz pokazanie dróg wdrożenia tych procedur w zakładach pracy w celu zminimalizowania nieprawidłowości mogących wystąpić w środowisku pracy, co wyróżnia ją na tle innych opracowań na rynku.
Podstawą możliwości zwolnienia pracodawcy z odpowiedzialności za mobbing i dyskryminację jest wykazanie, iż w danym zakładzie pracy istnieją skuteczne procedury antymobbingowe i antydyskryminacyjne oraz, że są one stosowane. Pracodawca ma za zadanie wykazać, że nie ponosi winy w niewykonaniu zobowiązania, czyli, że zachował należytą staranność przy podejmowaniu działań antymobbingowych i antydyskryminacyjnych. Chodzi tu o szereg wielopłaszczyznowych rozwiązań, a nie wyłącznie o stworzenie samych procedur.
Zaplanowanie i praktyczne wdrożenie kompleksowych działań w tym zakresie jest nie do przecenienia, a skuteczne procedury antydyskryminacyjne i antymobbingowe powinny być wprowadzone przez każdego pracodawcę, niezależnie od skali i formy prowadzonej działalności.
Publikacja pokazuje zagrożenia i daje rozwiązania w postaci wprowadzenia określonych procedur i działań.
Publikacja ma charakter praktyczny i poradnikowy. Opiera się na tekście dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.Urz. UE L Nr 305, s. 17), która ustanawia obowiązek wdrożenia wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości (tzw. systemu whistleblowing) w sektorze publicznym i we wszystkich przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Ponadto uwzględnia polskie przepisy w zakresie w jakim dotyczą sygnalistów (np. ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu).
Autorzy opisują poszczególne zagadnienia w ujęciu całościowym i przekrojowym z uwzględnieniem problemów biznesowych jakie mogą wynikać z przepisów.