Nowe obowiązki zamawiającego wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych

Promocyjna cena 15% taniej
  • 118,15 zł z VAT
    Cena katalogowa: 139,00 zł z VAT
    15% taniej
  • Koszt dostawy od 8,95 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 14:00 wysyłamy tego samego dnia!

Praktyczny poradnik dla pracowników jednostek zamawiających oraz ich jednostek organizacyjnych, którzy są odpowiedzialni za prawidłowość procedur udzielania zamówień publicznych – od przygotowania postępowania, jego wszczęcia, aż do momentu zawarcia umowy o zamówienie publiczne... więcej ›

Opis książki

Praktyczny przewodnik po nowym PZP dla jednostek zamawiających.

Poradnik zawiera szczegółową analizę przepisów ustawy pod kątem nowych obowiązków, które zostały nałożone na instytucje zamawiające ustawą z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych, która obowiązuje od 1.1.2021 r.

Stanowi niezbędne kompendium wiedzy dla osób, które w swojej praktyce zawodowej realizują obowiązki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia oraz zawarciem umowy o udzielenie zamówienia publicznego. W przystępny i praktyczny sposób prezentuje istotę tych zmian.

Publikacja uwzględnia również zmiany wprowadzone do ustawy – Prawo zamówień publicznych ustawą z 27.11.2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2275).

Nowe regulacje ustawy – Prawo zamówień publicznych istotnie zmodyfikowały procedury udzielania zamówień publicznych, wprowadzając rozwiązania i zmiany, takie jak m.in.:

  • opracowanie analizy potrzeb i wymagań,
  • aktualizowanie planu postępowań o zamówienie publiczne,
  • składanie nowych oświadczeń,
  • zmiany w obrębie terminu związania ofertą oraz wadium,
  • zmiany dotyczące sesji otwarcia ofert.

Nowa ustawa wprowadziła również nowe obowiązki po stronie zamawiającego znacznie wykraczające poza sam proces udzielenia zamówienia, do których zaliczyć należy:

  • opracowanie raportu z realizacji zamówienia,
  • zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy.

Główne zalety publikacji:

  • zawiera analizę przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych pod kątem nowych obowiązków, jakie zostały nałożone na instytucje zamawiające,
  • akcentuje najważniejsze kwestie, które wpływają na poprawność proceduralną udzielanych zamówień publicznych,
  • przytacza zachowujące aktualność poglądy i stanowiska, jak również tezy orzecznictwa,
  • dokonuje przeglądu nowych stanowisk zaprezentowanych przede wszystkim przez Urząd Zamówień Publicznych,
  • wychodzi naprzeciw nowym przepisom, starając się przełożyć ich stosowanie na praktykę,
  • ułatwia zrozumienie i praktyczne stosowanie w istotnym stopniu zupełnie nowych norm ustawy – Prawo zamówień publicznych,
  • ułatwia pracownikom ocenę prawidłowości podejmowanych czynności, związanych zarówno z przygotowaniem, jak i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Dzięki tej książce Czytelnik dowie się m.in.:

  • Jak nowe przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych zmieniły proces udzielania zamówień publicznych?
  • Na jakie nowe obowiązki zwrócić uwagę, analizując nowe regulacje i przygotowując się do ich stosowania?
  • Jak podejść do przygotowania planu postępowań o zamówienie publiczne i jakie nowe wymagania w tym zakresie wprowadza ustawodawca?
  • Jakie zmiany organizacyjne wprowadzić na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia, w tym związane z opracowaniem analizy potrzeb i wymagań oraz szacowaniem wartości zamówienia?
  • Jak przebiega sesja otwarcia ofert elektronicznych i jakie kroki podjąć w przypadku awarii systemu?
  • W jakim zakresie osoby wykonujące zadania związane z przeprowadzeniem postępowania będą zobowiązane złożyć oświadczenia?
  • Czy w świetle nowych regulacji można dokonać wyboru oferty wykonawcy, który nie jest już związany ofertą?
  • Jakich informacji wymagają nowe formularze ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych?
  • Jak prawidłowo sporządzić protokół z postępowania?
  • Jak podejść do procesu ewaluacji umowy o zamówienie publiczne i jak wykorzystać wynikające z tego wnioski?

Prawo zamówień publicznych - kompleksowa oferta poradników Sprawdź wszystkie

Spis treści

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. Nowe obowiązki zamawiającego związane z przygotowaniem postępowania

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Podmioty zobowiązane do dokonania analizy potrzeb i wymagań
  • 3. Zakres analizy potrzeb i wymagań
  • 4. Wyłączenia od obowiązku sporządzenia analizy potrzeb i wymagań
  • 5. Osoby odpowiedzialne za opracowanie analizy potrzeb i wymagań
  • 6. Forma opracowania analizy potrzeb i wymagań
  • 7. Termin opracowania analizy potrzeb i wymagań
  • 8. Wskazówki dotyczące opracowania analizy potrzeb i wymagań

Rozdział II. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie planu postępowań

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Podmioty zobowiązane do opracowania planu postępowań
  • 3. Termin opracowania planu postępowań
  • 4. Zakres planu postępowań
  • 5. Zakres informacyjny planu postępowań
  • 6. Aktualizacja planu postępowań
  • 7. Publikacja planu postępowań
  • 8. Zapisy w regulacjach wewnętrznych dotyczące planu postępowań
  • 9. Podsumowanie

Rozdział III. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie szacowania wartości zamówienia

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Cele szacowania wartości zamówienia
    • 2.1. Szacowanie wartości zamówienia w celu weryfikacji progu wartościowego, od którego należy stosować właściwe przepisy PZP
    • 2.2. Ustalenie zamówień, których wartość należy oszacować łącznie
  • 3. Sposoby szacowania wartości zamówienia
    • 3.1. Szacowanie na podstawie kosztorysu inwestorskiego (wybuduj)
    • 3.2. Szacowanie na podstawie planowanych kosztów prac projektowych i budowlanych (zaprojektuj i wybuduj)
    • 3.3. Szacowanie wartości zamówienia jako weryfikacja zasad postępowania z zamówieniem w świetle przepisu art. 27 PZP
    • 3.4. Szacowanie wartości zamówienia jako podstawa dla stworzenia materiału porównawczego dla weryfikacji cen złożonych przez wykonawców w postępowaniu, w tym weryfikacji rażąco zaniżonych cen lub kosztów ofert oraz zaniżonych cen jednostkowych (istotnych części składowych)
    • 3.5. Szacowanie jako pomocniczy wyznacznik dla ustalenia poziomów kwalifikacji wykonawców w warunkach udziału w postępowaniu
  • 4. Szacowanie wartości zamówienia w częściach
  • 5. Szczególne przypadki szacowania wartości zamówienia
    • 5.1. Szacowanie szczególne w odniesieniu do przedmiotu zamówienia
    • 5.2. Szacowanie szczególne w odniesieniu do trybu udzielenia zamówienia lub w przypadku szczególnych instrumentów i procedur

Rozdział IV. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie przygotowania, publikacji i zamieszczania nowych ogłoszeń oraz w zakresie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Ogłoszenia w zamówieniach unijnych
    • 2.1. Rodzaje ogłoszeń
    • 2.2. Zasady związane z publikacją ogłoszeń
    • 2.3. Zmiany ogłoszenia i konieczność unieważnienia postępowania
  • 3. Ogłoszenia w zamówieniach krajowych
    • 3.1. Rodzaje ogłoszeń
    • 3.2. Zasady związane z publikacją ogłoszeń
    • 3.3. Zmiana ogłoszenia
    • 3.4. Ochrona danych osobowych w BZP
  • 4. Wszczęcie postępowania
  • 5. Ogłoszenie o zamówieniu – omówienie na przykładzie trybu podstawowego – wariant I (art. 275 pkt 1 PZP)

Rozdział V. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie wadium

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Możliwość żądania wadium
  • 3. Wysokość wadium
  • 4. Dopuszczalne formy wniesienia wadium
  • 5. Zwrot wadium
  • 6. Zatrzymanie wadium
  • 7. Przedłużenie terminu związania ofertą
  • 8. Odrzucenie oferty

Rozdział VI. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie terminu związania ofertą

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Okres związania ofertą
  • 3. Sposób ustalenia terminu związania ofertą
  • 4. Wybór oferty
  • 5. Odrzucenie oferty

Rozdział VII. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie składania i otwarcia ofert oraz związanych z tym czynności – udostępniania ofert oraz informowania Prezesa UZP o złożonych ofertach

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Pojęcie oferty
  • 3. Składanie ofert
    • 3.1. Sposób składania ofert
    • 3.2. Zasada składania tylko jednej oferty
    • 3.3. Zgodność treści oferty z wymaganiami zamawiającego
    • 3.4. Zasada składania ofert do upływu terminu
  • 4. Otwarcie ofert
    • 4.1. Zasada zachowania niejawności oferty do upływu terminu otwarcia ofert
    • 4.2. Termin otwarcia ofert
    • 4.3. Udostępnienie informacji o budżecie zamówienia
    • 4.4. Sesja otwarcia ofert i jej jawność
  • 5. Udostępnienie ofert
  • 6. Informacja o złożonych ofertach kierowana do Prezesa UZP

Rozdział VIII. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej, kryteriów oceny ofert oraz czynności po wyborze oferty najkorzystniejszej

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Kryteria oceny ofert
  • 3. Czynności dokonywane przed ustaleniem rankingu wykonawców
    • 3.1. Doliczanie wymaganego podatku
    • 3.2. Negocjacje w zakresie kryteriów oceny ofert
  • 4. Brak możliwości dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej
    • 4.1. Kryteria cenowe/kosztowe oraz jakościowe
    • 4.2. Jedynie kryteria cenowe lub kosztowe
    • 4.3. Jedyne kryterium – koszt
  • 5. Wybór najkorzystniejszej oferty
    • 5.1. Wybór oferty w aukcji elektronicznej
    • 5.2. Wybór oferty w postępowaniach krajowych
  • 6. Nowe zasady zwrotu wadium

Rozdział IX. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie protokołowania postępowań, pozyskiwania oświadczeń wymaganych w toku postępowania oraz w zakresie obowiązków statystycznych

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Informacje podawane w protokole
  • 3. Wzór protokołu
  • 4. Prowadzenie protokołu
  • 5. Przechowywanie protokołu
  • 6. Udostępnianie protokołu i załączników
  • 7. Protokół postępowania a przepisy RODO
    • 7.1. Ograniczenie prawa do ograniczenia przetwarzania danych osobowych
    • 7.2. Ograniczenie prawa do sprostowania danych osobowych
    • 7.3. Ograniczenia prawa do dostępu do danych osobowych
  • 8. Obowiązki statystyczne
    • 8.1. Informacje o złożonych ofertach lub wnioskach
    • 8.2. Sprawozdanie z udzielonych zamówień
  • 9. Oświadczenia wymagane od zamawiającego w toku postępowania

Rozdział X. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie oceny realizacji umowy

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Raport z realizacji zamówienia
    • 2.1. Okoliczności wymagające opracowania raportu
    • 2.2. Zawartość raportu
    • 2.3. Termin opracowania raportu
  • 3. Ogłoszenie o wykonaniu umowy

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Sektor publiczny w praktyce
  • Rok wydania: 2021
  • Oprawa: Miękka
  • Liczba stron: 146
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 260 g
  • ISBN: 978-83-8235-548-2
  • EAN: 9788382355482
  • Kod serwisu: 00898100

Kategorie

Tagi