Opis książki
Opis pełny
Praktyczne omówienie e-doręczeń w sektorze publicznym - zmiany zaczną obowiązywać od 10 grudnia 2023 r.
System doręczeń elektronicznych funkcjonujących w dotychczasowym kształcie, w ramach szeroko rozumianej administracji publicznej, podlegał wielokrotnej krytyce. Zasadnicze uwagi odnosiły się przede wszystkim do tego, iż osoba fizyczna, prawna czy jednostka organizacyjna nawet gdy założyła konto na e-PUAP-ie i tak musiała w każdej sprawie administracyjnej, podatkowej czy egzekucyjnej wnioskować o doręczenia za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Zmniejszało to istotnie efektywność doręczeń elektronicznych, a dodatkowo obciążało te podmioty dodatkowym obowiązkiem. Wykazywano także, iż mankamentem dotychczasowego sposobu doręczeń elektronicznych jest to, iż podmiot posiadający konto na e-PUAP-ie miał ograniczony dostęp do korespondencji wysłanej na ten adres a nieodebranej w odpowiednim czasie. Środkiem zaradczym na te oraz inne problemy ma być nowowprowadzona ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 285).
Umocowanie w przepisach prawa publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) oraz publicznej usługi hybrydowej (PUH) oznaczać będzie, że ich wykorzystanie w komunikacji między stronami będzie metodą skuteczną prawnie na równi z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. W pierwszej kolejności do wdrożenia systemu e-doręczeń zobowiązana będzie następująca grupa podmiotów:
- organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy,
- inne organy władzy publicznej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy,
- podmioty zaufania publicznego, tj. adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi, notariusze,
- podmioty niepubliczne wpisywane do KRS,
- ZUS, KRUS, NFZ.
Publikacja od strony praktycznej przedstawia nowy model doręczeń i to nie tylko elektronicznych. Trzeba podkreślić, że wskazany wyżej akt prawny dokonał także zmian w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa czy ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wprowadzając tzw. wiążąca hierarchię doręczeń.
Doręczenia elektroniczne mają się stać powszechnym instrumentem wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami publicznymi i niepublicznymi, i to nie tylko w sferze gdzie organ administracji publicznej działa korzystając ze swojego władztwa administracyjnego, ale i tzw. stosunkach cywilnoprawnych. Poza tym publikacja przybliży także jak realizować wprowadzone metody doręczeń, aby realizacja władzy publicznej nie mogła być uznana jako niezgodna z prawem i naruszająca prawa do czynnego udziału w postępowaniach.
W publikacji przedstawiono zagadnienia dotyczące m.in.:
- bazy adresów do doręczeń elektronicznych – rejestru publicznego, prowadzonego w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
- adresu do doręczeń elektronicznych – podmiotów zobowiązanych, zasad tworzenia, aktualizacji i wykreślania z bazy adresów,
- usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego – publicznej i kwalifikowanej,
- doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej,
- zmian w procedurach administracyjnych, podatkowych i egzekucyjnych.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
O Autorze
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I. Nowy model doręczeń elektronicznych – cele, założenia, zakres podmiotowy
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Moment wejścia w życie nowych rozwiązań prawnych
- 3. Obowiązek stosowania nowych rozwiązań prawnych
- 3.1. Podmioty publiczne
- 3.2. Podmioty niepubliczne
- 4. Wyłączenia w stosowaniu ustawy o doręczeniach elektronicznych w zakresie doręczeń i wymiany informacji
Rozdział II. Pojęcia i definicje w zakresie doręczeń elektronicznych
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Podmiot publiczny
- 3. Podmiot niepubliczny
- 4. Dokument elektroniczny
- 5. Adres do doręczeń elektronicznych
- 6. Skrzynka doręczeń
Rozdział III. Baza adresów do doręczeń elektronicznych
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Zakres danych w bazie
- 3. Wyszukiwanie danych z bazy
- 4. Liczba adresów w bazie
- 5. Skutki prawne wpisu adresu do bazy
- 6. Okres, na jaki dokonuje się wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych
- 7. Komunikacja transgraniczna
Rozdział IV. Adres do doręczeń elektronicznych
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Zasady tworzenia i wpisywania adresów do doręczeń elektronicznych
- 2.1. Etap I
- 2.2. Etap II
- 2.3. Etap III
- 2.4. Etap IV
- 3. Automatyczny wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych
- 4. Adres do doręczeń elektronicznych podmiotów publicznych
- 5. Adres do doręczeń elektronicznych podmiotów niepublicznych, które mają obowiązek jego posiadania
- 6. Adres do doręczeń elektronicznych podmiotów niepublicznych, które nie mają obowiązku jego posiadania
- 7. Aktualizacja danych w bazie i wykreślenie adresu do doręczeń elektronicznych
- 7.1. Aktualizacja danych w bazie
- 7.2. Wykreślenie adresu do doręczeń elektronicznych
Rozdział V. Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego – publiczna i kwalifikowana
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego
- 3. Kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego
Rozdział VI. Publiczna usługa hybrydowa
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Przekształcenie dokumentu elektronicznego w przesyłkę listową
- 3. Wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek listowych
- 4. Proces doręczenia przesyłki w ramach publicznej usługi hybrydowej
Rozdział VII. Zmiany w procedurach administracyjnych
- 1. Przepisy przejściowe i wprowadzające
- 2. Stosowanie doręczeń w okresach przejściowych
- 2.1. Doręczenia elektroniczne między podmiotami publicznymi w okresie od 5.10.2021 r. do 10.12.2023 r.
- 2.2. Doręczenia elektroniczne między podmiotami publicznymi po 10.12.2023 r.
- 2.3. Doręczenia elektroniczne między organem administracji publicznej a podmiotem niepublicznym w okresie od 5.10.2021 r. do 10.12.2023 r.
- 2.4. Doręczenia elektroniczne między organem a podmiotem niepublicznym po 10.12.2023 r.
- 3. Forma prowadzenia i załatwiania spraw. Dokument elektroniczny a pismo
- 3.1. Uwagi ogólne
- 3.2. Pojęcie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego, podpisu zaufanego oraz kwalifikowanej pieczęci elektronicznej
- 3.3. Forma pism kierowanych przez strony i ich pełnomocników do organów administracji publicznej prowadzących postępowania administracyjne
- 4. Pisma doręczane w postaci elektronicznej
- 5. Wiążąca hierarchia doręczeń
- 6. Adres do doręczeń elektronicznych, na który doręczane są pisma w postępowaniach administracyjnych
- 7. Data doręczenia pism wysyłanych przez organ/strony/pełnomocników w postaci elektronicznej przy wykorzystaniu publicznej/kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
- 8. Pełnomocnik a doręczenia elektroniczne
- 9. Adres poczty elektronicznej (e-mail) a doręczenia według KPA
- 10. Akta postępowania w postaci elektronicznej
Rozdział VIII. Zmiany w procedurach egzekucyjnych
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Zmiany wprowadzone do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z dniem 5.10.2021 r.
- 3. Sposoby dokonywania doręczeń w postępowaniach egzekucyjnych
Rozdział IX. Zmiany w procedurach podatkowych
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Przepisy przejściowe i wprowadzające
- 3. Stosowanie doręczeń w okresach przejściowych
- 4. Forma prowadzenia i załatwiania spraw
- 5. Pisma doręczane w postaci elektronicznej
- 6. Wiążąca hierarchia doręczeń
- 7. Adres do doręczeń elektronicznych, na który doręczane są pisma w postępowaniach podatkowych
- 8. Data doręczenia pism wysyłanych przez organ/strony/pełnomocników w postaci elektronicznej przy wykorzystaniu publicznej/kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
- 9. Pełnomocnik a doręczenia elektroniczne
- 10. Adres poczty elektronicznej (e-mail) a doręczenia według Ordynacji podatkowej
- 11. Akta postępowania w postaci elektronicznej
Rozdział X. Doręczenia elektroniczne w postępowaniach sądowoadministracyjnych
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Obecne rozwiązania prawne stosowane w zakresie doręczeń elektronicznych i formy załatwiania i prowadzenia spraw w sądach administracyjnych
- 3. Zmiany w systemie doręczeń elektronicznych i formy wnoszenia pism do sądu administracyjnego od dnia 1.10.2029 r.
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Sektor publiczny w praktyce
- Rok wydania: 2023
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Liczba stron: 120
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 210 g
- ISBN: 978-83-8356-171-4
- EAN: 9788383561714
- Kod serwisu: 00943000
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu