Nowość

Ochrona sygnalistów i postępowanie w sprawach zgłaszania naruszenia prawa. Komentarz praktyczny, procedury, wzory, orzecznictwo

  • 229,00 zł z VAT
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

Praktyczne przedstawienie i omówienie regulacji i procedur ochrony sygnalistów. Książka wskazuje kroki jakie muszą podjąć wszystkie podmioty w celu prawidłowego realizowania swoich powinności względem sygnalistów i organów publicznych... więcej ›

Opis książki

Praktyczne przedstawienie regulacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.Urz. UE L Nr 305, s. 17), z uwzględnieniem ustawy z 14.6.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928) oraz rozwiązań proceduralnych, a także orzecznictwa.

Publikacja w przystępny przybliża konstrukcję nowych przepisów, wskazuje najważniejsze elementy konieczne do prawidłowego funkcjonowania regulacji dotyczących sygnalistów w ramach struktur zarówno związanych z zatrudnieniem, jak i działalnością urzędów publicznych, które zaangażowane mają być w postępowania dotyczące sygnalistów.

Istotą publikacji jest przygotowanie w szczególności pracodawców do wdrożenia nowych regulacji – ma ona stanowić dla nich narzędzie i przewodnik w codziennej pracy w sprawach związanych z sygnalistami.

Książka zawiera także wskazanie kroków, jakie muszą podjąć wszystkie podmioty w celu prawidłowego realizowania swoich powinności względem sygnalistów i organów publicznych – od wdrożenia zmian organizacyjnych do stworzenia stosownych kanałów zgłoszeń.

Publikacja zawiera także wzory standardowych dokumentów, jakie mogą pojawić się w praktyce codziennej.

Wprowadzenie przepisów dyrektywy 2019/1937 to początek zmian w zakresie prawa pracy, a także problematyki compliance, która ma zapewnić zgodność działalności firmy z przepisami prawa.

Ponadto atutem publikacji jest fakt, że jej autorzy są praktykami, posiadającymi wieloletnie doświadczenie w różnych obszarach prawa, w tym związanym z wdrażaniem i obsługą regulacji dotyczących sygnalistów w ramach regulacji sektorowych.

Regulacje mają zagwarantować poprawę w zakresie egzekwowania prawa i polityk Unii w określonych dziedzinach poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych norm zapewniających wysoki poziom ochrony sygnalistów, czyli osób pracujących w sektorze publicznym lub prywatnym zgłaszających naruszenia w kontekście związanym z pracą.

Normy chroniące sygnalistów obejmują:

  • naruszenia objęte zakresem stosowania aktów Unii, które dotyczą m.in.: zamówień publicznych, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, zdrowia publicznego, ochrony konsumentów;
  • naruszenia związane z interesami finansowymi Unii,
  • naruszenia odnoszące się do rynku wewnętrznego.

Dzięki wprowadzeniu przepisów dyrektywy sygnalista będzie miał możliwość zgłosić naruszenie w określony, wybrany przez siebie, sposób:

  • zgłoszenie za pośrednictwem wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń;
  • zgłoszenie za pośrednictwem zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń;
  • ujawnienie publiczne.

Na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek skonstruowania wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych, zapewniających poufność przekazywanych informacji. Konieczne będzie także prowadzenie rejestru, w którym gromadzone będą zgłoszenia, oraz poinformowanie pracowników o możliwości dokonywania zgłoszeń za pomocą kanałów zewnętrznych.

Dyrektywa zakłada ponadto ochronę sygnalistów przed działaniami odwetowymi pracodawcy, które mogą wyrażać się m.in. w wstrzymaniu awansu i szkoleń, negatywnej ocenie pracy, nakładaniu środków dyscyplinarnych, mobbingu czy dyskryminacji.

Publikacja została podzielona na trzy części.

W części I omówiono następujące kwestie:

  • zagadnienia ogólne dotyczące dyrektywy 2019/1937 (w tym: jej zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz najistotniejsze pojęcia użyte w przepisach);
  • trójstopniowy system kanałów, z których mogą korzystać sygnaliści, tj.: zgłoszenie wewnętrzne, zgłoszenie zewnętrzne, ujawnienie publiczne;
  • ochrona sygnalisty (w tym: ochrona przed działaniami odwetowymi, środki wsparcia i sankcje);
  • ochrona osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  • implementacja dyrektywy 2019/1937 i rozwiązania krajowe.

W części II przedstawiono:

  • inne przepisy mające zastosowanie do ochrony sygnalistów (w tym m.in.: przepisy o ochronie danych osobowych, przepisy prawa pracy, przepisy dotyczące tajemnicy zawodowej i służbowej, przepisy prawa prasowego, przepisy prawa karnego procesowego);
  • obowiązujące regulacje sektorowe (w tym m.in.: przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, przepisy prawa bankowego, przepisy giełdowe, przepisy Ordynacji podatkowej).

W części III zawarto wzory odnoszące się do przedmiotowej tematyki (w tym: wewnętrznej procedury zgłoszenia, potwierdzenia otrzymania sygnalizacji, zgłoszenia naruszenia oraz Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych).

Ponadto w Metodyce uwzględniono zagadnienia związane z ustawą z 14.6.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928), która:

  • implementuje dyrektywę 2019/1937;
  • wprowadza środki ochrony osób zgłaszających i osób, których dotyczy zgłoszenie;
  • wdraża rozwiązania organizacyjne i instytucjonalne związane ze zgłaszaniem naruszeń;
  • reguluje zasady ujawnienia publicznego informacji o naruszeniach prawa;
  • określa zadania Rzecznika Praw Obywatelskich oraz organów publicznych związanie ze zgłaszaniem informacji o naruszeniach prawa.

Publikacja skierowana jest do adwokatów i radców prawnych zajmujących się prawem pracy (szczególnie osób zajmujących się stałą obsługą prawną – tzw. prawnicy in-house) oraz szeroko rozumianym compliance w sektorze prywatnym i publicznym. Będzie również przydatna dla zarządówsłużb kadrowych i prawnych dużych przedsiębiorstw, a także organizacji działających na rzecz ochrony sygnalistów.


Kadry i płace - kompleksowa oferta poradników Sprawdź wszystkie

Spis treści

Przedmowa

Wykaz skrótów

Literatura

Część I. Dyrektywa o sygnalistach

Rozdział 1. Zagadnienia ogólne

  • 1. Wstęp
  • 2. Zakres przedmiotowy
    • 2.1. Szeroki zakres zastosowania
    • 2.2. Obszary stosowania dyrektywy 2019/1937
      • 2.2.1. Uwagi ogólne
      • 2.2.2. Wykaz aktów prawnych
      • 2.2.3. Naruszenia mające wpływ na interesy finansowe Unii
      • 2.2.4. Naruszenia dotyczące rynku wewnętrznego
    • 2.3. Cel dyrektywy
      • 2.3.1. Uniwersalny cel dyrektywy
      • 2.3.2. Cele dyrektywy w konkretnych obszarach
        • 2.3.2.1. Naruszenia w obszarze zamówień publicznych
        • 2.3.2.2. Usługi finansowe
        • 2.3.2.3. Bezpieczeństwo produktów na rynku
        • 2.3.2.4. Inne dziedziny
    • 2.4. Stosowanie dyrektywy 2019/1937 – normy kolizyjne
    • 2.5. Wyłączenia
      • 2.5.1. Wpływ na inne akty unijne i przepisy krajowe
      • 2.5.2. Kwestie bezpieczeństwa narodowego – katalog otwarty
      • 2.5.3. Ochrona informacji niejawnych, poufnych, tajemnice
      • 2.5.4. Ochrona zatrudnienia
    • 2.6. Polska ustawa o sygnalistach
  • 3. Zakres podmiotowy
    • 3.1. Uwagi ogólne
    • 3.2. Zakres podmiotowy – osoba naruszająca oraz niezwiązana
      • 3.2.1. Katalog podmiotów
      • 3.2.2. Pracownik – szerokie rozumienie
      • 3.2.3. Osoby posiadające status osób prowadzących działalność na własny rachunek i ich współpracownicy
      • 3.2.4. Udziałowcy i członkowie organów
      • 3.2.5. Ochrona pomocników
    • 3.3. Zakres podmiotowy od strony naruszyciela
      • 3.3.1. Sektor prywatny i publiczny
      • 3.3.2. Obowiązek wdrożenia procedur ochrony sygnalistów w podmiotach publicznych
      • 3.3.3. Obowiązek wdrożenia procedur ochrony sygnalistów w podmiotach prywatnych
        • 3.3.3.1. Podmioty prywatne według poziomu zatrudnienia
        • 3.3.3.2. Szczególne obszary
    • 3.4. Wyłączenia
  • 4. Podstawowe pojęcia
    • 4.1. Klauzula generalna interesu publicznego
    • 4.2. Naruszenie i jego zgłoszenie
    • 4.3. Rodzaje zgłoszeń
      • 4.3.1. Zgłoszenie wewnętrzne i zewnętrzne
      • 4.3.2. Ujawnienie publiczne
    • 4.4. Osoba dokonująca zgłoszenia, pomocnicy, osoby, których zgłoszenie dotyczy
      • 4.4.1. Osoba dokonująca zgłoszenia
      • 4.4.2. Kontekst związany z pracą
      • 4.4.3. „Whistleblower", czyli „sygnalista"
      • 4.4.4. Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia
      • 4.4.5. Osoba, której dotyczy zgłoszenie
    • 4.5. Działania odwetowe i środki ochrony
      • 4.5.1. Działania odwetowe
      • 4.5.2. Środki ochrony i wsparcia
    • 4.6. Działania następcze i informacje zwrotne
      • 4.6.1. Działania następcze
      • 4.6.2. Informacje zwrotne
    • 4.7. Właściwy organ

Rozdział 2. Kanały zgłoszeń – wymagania organizacyjne, kryteria jakościowe i struktura

  • 1. Zgłoszenia wewnętrzne
    • 1.1. Uwagi ogólne
    • 1.2. Podmioty odpowiedzialne za wprowadzenie kanału zgłoszeń wewnętrznych
    • 1.3. Tryb wprowadzenia w życie polityki zgłoszeń wewnętrznych
    • 1.4. Elementy polityki zgłoszeń wewnętrznych
    • 1.5. Szczegółowa analiza – elementy obligatoryjne
    • 1.6. Szczegółowa analiza – elementy dodatkowe
    • 1.7. Dodatkowe wymogi dotyczące systemu ochrony sygnalisty w kontekście zgłoszeń wewnętrznych
  • 2. Zgłoszenia zewnętrzne
    • 2.1. Regulacje zawarte w dyrektywie 2019/1937
    • 2.2. Regulacje zawarte w ustawie o ochronie sygnalistów
    • 2.3. Rodzaje zgłoszeń zewnętrznych
    • 2.4. Procedura zgłoszeń zewnętrznych
    • 2.5. Działania następcze
  • 3. Ujawnienie publiczne
    • 3.1. Uwagi ogólne
    • 3.2. Sposoby dokonywania ujawnienia publicznego
    • 3.3. Ochrona osoby dokonującej ujawnienia publicznego

Rozdział 3. Ochrona sygnalisty

  • 1. Ochrona przed działaniami odwetowymi
    • 1.1. Środki ochrony
    • 1.2. Ochrona przed działaniami odwetowymi
      • 1.2.1. Zakaz działań odwetowych
      • 1.2.2. Definicja działań odwetowych
      • 1.2.3. Katalog działań odwetowych
      • 1.2.4. Zakaz działań odwetowych w ustawie o ochronie sygnalistów
  • 2. Środki wsparcia
    • 2.1. Zakres ochrony osób dokonujących zgłoszeń
    • 2.2. Implementacja
    • 2.3. Co wynika z polskich przepisów innych ustaw?
      • 2.3.1. Akty prawne w polskim prawodawstwie
      • 2.3.2. Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej
      • 2.3.3. Procedura cywilna
      • 2.3.4. Kodeks postępowania karnego
      • 2.3.5. Ustawa o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka
      • 2.3.6. Ustawa o policji
      • 2.3.7. Prawo bankowe
      • 2.3.8. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
      • 2.3.9. PIP
      • 2.3.10. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
  • 3. Sankcje
    • 3.1. Uwagi ogólne
    • 3.2. Przepisy dyrektywy 2019/1937
    • 3.3. Przepisy krajowe
    • 3.4. Katalog przestępstw i wykroczeń

Rozdział 4. Ochrona osoby, której dotyczy zgłoszenie

  • 1. Wstęp
  • 2. Przepisy dyrektywy 2019/1937
  • 3. Przepisy krajowe

Rozdział 5. Implementacja i wprowadzone rozwiązania krajowe

  • 1. Wstęp
    • 1.1. Dyrektywa unijna a jej charakter prawny i cel
    • 1.2. Komisja Europejska – „strażniczka traktatów"
  • 2. Proces implementacji dyrektywy do polskiego porządku prawnego
    • 2.1. Wdrożenie dyrektywy przez Polskę
  • 3. Konsekwencje nieprawidłowej implementacji
    • 3.1. Czym właściwie jest bezpośrednie stosowanie dyrektywy?
    • 3.2. Warunki bezpośredniej skuteczności dyrektyw
  • 4. Bezpośrednie zastosowanie przepisów dyrektywy w praktyce
    • 4.1. Stosowanie przepisów dyrektywy wprost
    • 4.2. Relacje horyzontalne a wertykalne
  • 5. Relacje triangularne
  • 6. Szkoda powstała wskutek niewłaściwej implementacji dyrektywy
    • 6.1. Uwagi ogólne
    • 6.2. Warunki skutecznego dochodzenia roszczeń
  • 7. Cel i rola implementacji dyrektywy

Część II. Inne przepisy mające zastosowanie do ochrony sygnalistów

Rozdział 1. Przepisy chroniące sygnalistów

  • 1. Sygnaliści a przepisy o ochronie danych osobowych
    • 1.1. Uwagi ogólne
    • 1.2. Dane osobowe w procesie zgłaszania naruszeń
    • 1.3. Analiza ryzyka i ocena skutków dla podmiotów danych
    • 1.4. Cel i zakres przetwarzania
    • 1.5. Podstawa prawna przetwarzania
    • 1.6. Retencja danych
    • 1.7. Realizacja praw podmiotów danych
      • 1.7.1. Uwagi ogólne
      • 1.7.2. Obowiązek informacyjny
      • 1.7.3. Prawo dostępu do danych
      • 1.7.4. Prawo do sprostowania i uzupełnienia danych
      • 1.7.5. Prawo do sprzeciwu
      • 1.7.6. Prawo do usunięcia danych
      • 1.7.7. Prawo do ograniczenia przetwarzania
      • 1.7.8. Prawo do przenoszenia danych
      • 1.7.9. Prawo do cofnięcia zgody
    • 1.8. Inne problemy praktyczne
      • 1.8.1. Rola inspektora ochrony danych w procesie zgłaszania naruszeń
      • 1.8.2. Dokumentacja dla procesu zgłaszania naruszeń prawa
  • 2. Przepisy Kodeksu pracy
    • 2.1. Ochrona pracownika w Kodeksie pracy
    • 2.2. Regulacje zawarte w ustawie o ochronie sygnalistów
  • 3. Sygnalista w kontekście przepisów dotyczących tajemnicy prawnie chronionej
  • 4. Sygnaliści a prawo prasowe
    • 4.1. Uwagi ogólne
    • 4.2. Gwarancje nietykalności dla osób współpracujących z prasą
    • 4.3. Uprawnienia informatorów względem mediów
    • 4.4. Tajemnica dziennikarska
  • 5. Przepisy prawa karnego procesowego mające zastosowanie do ochrony sygnalistów
    • 5.1. Wstęp
    • 5.2. Mechanizmy ochrony
      • 5.2.1. Narzędzia ochrony
      • 5.2.2. Świadek anonimowy
      • 5.2.3. Przesłuchanie małoletniego pokrzywdzonego oraz małoletniego świadka
      • 5.2.4. Specjalny tryb przesłuchania świadka określony w art. 185c KPK
      • 5.2.5. Utajnienie zeznań świadka, które stanowią podstawę wniosku o tymczasowe aresztowanie
      • 5.2.6. Anonimizacja danych dotyczących miejsca zamieszkania pokrzywdzonego oraz świadka zgodnie z art. 148a w zw. z art. 156a KPK
    • 5.3. Przepisy karne z rozdziału 6 ustawy o ochronie sygnalistów
  • 6. Inne ustawy chroniące sygnalistów
    • 6.1. Ustawa z 6.4.1990 r. o Policji w kontekście ochrony sygnalistów
    • 6.2. Ustawa z 28.11.2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka
    • 6.3. Ustawa z 5.8.2010 r. o ochronie informacji niejawnych
    • 6.4. Kodeks Etyki Lekarskiej
    • 6.5. Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej

Rozdział 2. Obowiązujące regulacje sektorowe

  • 1. Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
    • 1.1. Uwagi wstępne
    • 1.2. Cechy procedury wewnętrznej i uregulowań z zakresu sygnalizacji
    • 1.3. Kanał zewnętrzny zgłoszeń w obszarze AML/CFT
  • 2. Przepisy prawa bankowego
  • 3. Przepisy giełdowe/rynku kapitałowego
    • 3.1. Uwagi ogólne
    • 3.2. Market Abuse Regulation
    • 3.3. Prawo giełdowe
    • 3.4. Spółka giełdowa
    • 3.5. Obowiązująca regulacja prawna w zakresie spółek publicznych
      • 3.5.1. Przepis ustawowy
      • 3.5.2. Podmiot, którego dotyczy obowiązek zgłaszania nieprawidłowości
      • 3.5.3. Obawy dotyczące wprowadzonej regulacji
      • 3.5.4. Odbiorca zgłoszeń
    • 3.6. Regulamin Giełdy
      • 3.6.1. Obowiązki wynikające z Regulaminu GPW
      • 3.6.2. Wartość regulacji wewnętrznej
  • 4. Przepisy Ordynacji podatkowej
    • 4.1. Zakres przedmiotowy dyrektywy 2019/1937 w zakresie podatków
    • 4.2. Sygnalista czy donosiciel?
    • 4.3. Regulacje krajowe dotyczące „sygnalistów" – raportowanie schematów podatkowych
  • 5. Sygnalista w prawie lotniczym

Część III. Procedury, rejestry – wzory

  • 1. Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
  • 2. Potwierdzenie otrzymania sygnalizacji
  • 3. Zgłoszenie naruszenia
  • 4. Rejestr Zgłoszeń Wewnętrznych

Indeks rzeczowy

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Metodyki Becka
  • Rok wydania: 2024
  • Wydanie: 2
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 308
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 380 g
  • ISBN: 978-83-8356-661-0
  • EAN: 9788383566610
  • Kod serwisu: 0A030400
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu

Kategorie

Tagi