Opis książki
Opis pełny
Praktyczne przedstawienie regulacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.Urz. UE L Nr 305, s. 17), z uwzględnieniem ustawy z 14.6.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928) oraz rozwiązań proceduralnych, a także orzecznictwa.
Publikacja w przystępny przybliża konstrukcję nowych przepisów, wskazuje najważniejsze elementy konieczne do prawidłowego funkcjonowania regulacji dotyczących sygnalistów w ramach struktur zarówno związanych z zatrudnieniem, jak i działalnością urzędów publicznych, które zaangażowane mają być w postępowania dotyczące sygnalistów.
Istotą publikacji jest przygotowanie w szczególności pracodawców do wdrożenia nowych regulacji – ma ona stanowić dla nich narzędzie i przewodnik w codziennej pracy w sprawach związanych z sygnalistami.
Książka zawiera także wskazanie kroków, jakie muszą podjąć wszystkie podmioty w celu prawidłowego realizowania swoich powinności względem sygnalistów i organów publicznych – od wdrożenia zmian organizacyjnych do stworzenia stosownych kanałów zgłoszeń.
Publikacja zawiera także wzory standardowych dokumentów, jakie mogą pojawić się w praktyce codziennej.
Wprowadzenie przepisów dyrektywy 2019/1937 to początek zmian w zakresie prawa pracy, a także problematyki compliance, która ma zapewnić zgodność działalności firmy z przepisami prawa.
Ponadto atutem publikacji jest fakt, że jej autorzy są praktykami, posiadającymi wieloletnie doświadczenie w różnych obszarach prawa, w tym związanym z wdrażaniem i obsługą regulacji dotyczących sygnalistów w ramach regulacji sektorowych.
Regulacje mają zagwarantować poprawę w zakresie egzekwowania prawa i polityk Unii w określonych dziedzinach poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych norm zapewniających wysoki poziom ochrony sygnalistów, czyli osób pracujących w sektorze publicznym lub prywatnym zgłaszających naruszenia w kontekście związanym z pracą.
Normy chroniące sygnalistów obejmują:
- naruszenia objęte zakresem stosowania aktów Unii, które dotyczą m.in.: zamówień publicznych, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, zdrowia publicznego, ochrony konsumentów;
- naruszenia związane z interesami finansowymi Unii,
- naruszenia odnoszące się do rynku wewnętrznego.
Dzięki wprowadzeniu przepisów dyrektywy sygnalista będzie miał możliwość zgłosić naruszenie w określony, wybrany przez siebie, sposób:
- zgłoszenie za pośrednictwem wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń;
- zgłoszenie za pośrednictwem zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń;
- ujawnienie publiczne.
Na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek skonstruowania wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych, zapewniających poufność przekazywanych informacji. Konieczne będzie także prowadzenie rejestru, w którym gromadzone będą zgłoszenia, oraz poinformowanie pracowników o możliwości dokonywania zgłoszeń za pomocą kanałów zewnętrznych.
Dyrektywa zakłada ponadto ochronę sygnalistów przed działaniami odwetowymi pracodawcy, które mogą wyrażać się m.in. w wstrzymaniu awansu i szkoleń, negatywnej ocenie pracy, nakładaniu środków dyscyplinarnych, mobbingu czy dyskryminacji.
Publikacja została podzielona na trzy części.
W części I omówiono następujące kwestie:
- zagadnienia ogólne dotyczące dyrektywy 2019/1937 (w tym: jej zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz najistotniejsze pojęcia użyte w przepisach);
- trójstopniowy system kanałów, z których mogą korzystać sygnaliści, tj.: zgłoszenie wewnętrzne, zgłoszenie zewnętrzne, ujawnienie publiczne;
- ochrona sygnalisty (w tym: ochrona przed działaniami odwetowymi, środki wsparcia i sankcje);
- ochrona osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- implementacja dyrektywy 2019/1937 i rozwiązania krajowe.
W części II przedstawiono:
- inne przepisy mające zastosowanie do ochrony sygnalistów (w tym m.in.: przepisy o ochronie danych osobowych, przepisy prawa pracy, przepisy dotyczące tajemnicy zawodowej i służbowej, przepisy prawa prasowego, przepisy prawa karnego procesowego);
- obowiązujące regulacje sektorowe (w tym m.in.: przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, przepisy prawa bankowego, przepisy giełdowe, przepisy Ordynacji podatkowej).
W części III zawarto wzory odnoszące się do przedmiotowej tematyki (w tym: wewnętrznej procedury zgłoszenia, potwierdzenia otrzymania sygnalizacji, zgłoszenia naruszenia oraz Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych).
Ponadto w Metodyce uwzględniono zagadnienia związane z ustawą z 14.6.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928), która:
- implementuje dyrektywę 2019/1937;
- wprowadza środki ochrony osób zgłaszających i osób, których dotyczy zgłoszenie;
- wdraża rozwiązania organizacyjne i instytucjonalne związane ze zgłaszaniem naruszeń;
- reguluje zasady ujawnienia publicznego informacji o naruszeniach prawa;
- określa zadania Rzecznika Praw Obywatelskich oraz organów publicznych związanie ze zgłaszaniem informacji o naruszeniach prawa.
Publikacja skierowana jest do adwokatów i radców prawnych zajmujących się prawem pracy (szczególnie osób zajmujących się stałą obsługą prawną – tzw. prawnicy in-house) oraz szeroko rozumianym compliance w sektorze prywatnym i publicznym. Będzie również przydatna dla zarządów, służb kadrowych i prawnych dużych przedsiębiorstw, a także organizacji działających na rzecz ochrony sygnalistów.
Kadry i płace - kompleksowa oferta poradników Sprawdź wszystkie ›
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
Przedmowa
Wykaz skrótów
Literatura
Część I. Dyrektywa o sygnalistach
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne
- 1. Wstęp
- 2. Zakres przedmiotowy
- 2.1. Szeroki zakres zastosowania
- 2.2. Obszary stosowania dyrektywy 2019/1937
- 2.2.1. Uwagi ogólne
- 2.2.2. Wykaz aktów prawnych
- 2.2.3. Naruszenia mające wpływ na interesy finansowe Unii
- 2.2.4. Naruszenia dotyczące rynku wewnętrznego
- 2.3. Cel dyrektywy
- 2.3.1. Uniwersalny cel dyrektywy
- 2.3.2. Cele dyrektywy w konkretnych obszarach
- 2.3.2.1. Naruszenia w obszarze zamówień publicznych
- 2.3.2.2. Usługi finansowe
- 2.3.2.3. Bezpieczeństwo produktów na rynku
- 2.3.2.4. Inne dziedziny
- 2.4. Stosowanie dyrektywy 2019/1937 – normy kolizyjne
- 2.5. Wyłączenia
- 2.5.1. Wpływ na inne akty unijne i przepisy krajowe
- 2.5.2. Kwestie bezpieczeństwa narodowego – katalog otwarty
- 2.5.3. Ochrona informacji niejawnych, poufnych, tajemnice
- 2.5.4. Ochrona zatrudnienia
- 2.6. Polska ustawa o sygnalistach
- 3. Zakres podmiotowy
- 3.1. Uwagi ogólne
- 3.2. Zakres podmiotowy – osoba naruszająca oraz niezwiązana
- 3.2.1. Katalog podmiotów
- 3.2.2. Pracownik – szerokie rozumienie
- 3.2.3. Osoby posiadające status osób prowadzących działalność na własny rachunek i ich współpracownicy
- 3.2.4. Udziałowcy i członkowie organów
- 3.2.5. Ochrona pomocników
- 3.3. Zakres podmiotowy od strony naruszyciela
- 3.3.1. Sektor prywatny i publiczny
- 3.3.2. Obowiązek wdrożenia procedur ochrony sygnalistów w podmiotach publicznych
- 3.3.3. Obowiązek wdrożenia procedur ochrony sygnalistów w podmiotach prywatnych
- 3.3.3.1. Podmioty prywatne według poziomu zatrudnienia
- 3.3.3.2. Szczególne obszary
- 3.4. Wyłączenia
- 4. Podstawowe pojęcia
- 4.1. Klauzula generalna interesu publicznego
- 4.2. Naruszenie i jego zgłoszenie
- 4.3. Rodzaje zgłoszeń
- 4.3.1. Zgłoszenie wewnętrzne i zewnętrzne
- 4.3.2. Ujawnienie publiczne
- 4.4. Osoba dokonująca zgłoszenia, pomocnicy, osoby, których zgłoszenie dotyczy
- 4.4.1. Osoba dokonująca zgłoszenia
- 4.4.2. Kontekst związany z pracą
- 4.4.3. „Whistleblower", czyli „sygnalista"
- 4.4.4. Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia
- 4.4.5. Osoba, której dotyczy zgłoszenie
- 4.5. Działania odwetowe i środki ochrony
- 4.5.1. Działania odwetowe
- 4.5.2. Środki ochrony i wsparcia
- 4.6. Działania następcze i informacje zwrotne
- 4.6.1. Działania następcze
- 4.6.2. Informacje zwrotne
- 4.7. Właściwy organ
Rozdział 2. Kanały zgłoszeń – wymagania organizacyjne, kryteria jakościowe i struktura
- 1. Zgłoszenia wewnętrzne
- 1.1. Uwagi ogólne
- 1.2. Podmioty odpowiedzialne za wprowadzenie kanału zgłoszeń wewnętrznych
- 1.3. Tryb wprowadzenia w życie polityki zgłoszeń wewnętrznych
- 1.4. Elementy polityki zgłoszeń wewnętrznych
- 1.5. Szczegółowa analiza – elementy obligatoryjne
- 1.6. Szczegółowa analiza – elementy dodatkowe
- 1.7. Dodatkowe wymogi dotyczące systemu ochrony sygnalisty w kontekście zgłoszeń wewnętrznych
- 2. Zgłoszenia zewnętrzne
- 2.1. Regulacje zawarte w dyrektywie 2019/1937
- 2.2. Regulacje zawarte w ustawie o ochronie sygnalistów
- 2.3. Rodzaje zgłoszeń zewnętrznych
- 2.4. Procedura zgłoszeń zewnętrznych
- 2.5. Działania następcze
- 3. Ujawnienie publiczne
- 3.1. Uwagi ogólne
- 3.2. Sposoby dokonywania ujawnienia publicznego
- 3.3. Ochrona osoby dokonującej ujawnienia publicznego
Rozdział 3. Ochrona sygnalisty
- 1. Ochrona przed działaniami odwetowymi
- 1.1. Środki ochrony
- 1.2. Ochrona przed działaniami odwetowymi
- 1.2.1. Zakaz działań odwetowych
- 1.2.2. Definicja działań odwetowych
- 1.2.3. Katalog działań odwetowych
- 1.2.4. Zakaz działań odwetowych w ustawie o ochronie sygnalistów
- 2. Środki wsparcia
- 2.1. Zakres ochrony osób dokonujących zgłoszeń
- 2.2. Implementacja
- 2.3. Co wynika z polskich przepisów innych ustaw?
- 2.3.1. Akty prawne w polskim prawodawstwie
- 2.3.2. Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej
- 2.3.3. Procedura cywilna
- 2.3.4. Kodeks postępowania karnego
- 2.3.5. Ustawa o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka
- 2.3.6. Ustawa o policji
- 2.3.7. Prawo bankowe
- 2.3.8. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- 2.3.9. PIP
- 2.3.10. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- 3. Sankcje
- 3.1. Uwagi ogólne
- 3.2. Przepisy dyrektywy 2019/1937
- 3.3. Przepisy krajowe
- 3.4. Katalog przestępstw i wykroczeń
Rozdział 4. Ochrona osoby, której dotyczy zgłoszenie
- 1. Wstęp
- 2. Przepisy dyrektywy 2019/1937
- 3. Przepisy krajowe
Rozdział 5. Implementacja i wprowadzone rozwiązania krajowe
- 1. Wstęp
- 1.1. Dyrektywa unijna a jej charakter prawny i cel
- 1.2. Komisja Europejska – „strażniczka traktatów"
- 2. Proces implementacji dyrektywy do polskiego porządku prawnego
- 2.1. Wdrożenie dyrektywy przez Polskę
- 3. Konsekwencje nieprawidłowej implementacji
- 3.1. Czym właściwie jest bezpośrednie stosowanie dyrektywy?
- 3.2. Warunki bezpośredniej skuteczności dyrektyw
- 4. Bezpośrednie zastosowanie przepisów dyrektywy w praktyce
- 4.1. Stosowanie przepisów dyrektywy wprost
- 4.2. Relacje horyzontalne a wertykalne
- 5. Relacje triangularne
- 6. Szkoda powstała wskutek niewłaściwej implementacji dyrektywy
- 6.1. Uwagi ogólne
- 6.2. Warunki skutecznego dochodzenia roszczeń
- 7. Cel i rola implementacji dyrektywy
Część II. Inne przepisy mające zastosowanie do ochrony sygnalistów
Rozdział 1. Przepisy chroniące sygnalistów
- 1. Sygnaliści a przepisy o ochronie danych osobowych
- 1.1. Uwagi ogólne
- 1.2. Dane osobowe w procesie zgłaszania naruszeń
- 1.3. Analiza ryzyka i ocena skutków dla podmiotów danych
- 1.4. Cel i zakres przetwarzania
- 1.5. Podstawa prawna przetwarzania
- 1.6. Retencja danych
- 1.7. Realizacja praw podmiotów danych
- 1.7.1. Uwagi ogólne
- 1.7.2. Obowiązek informacyjny
- 1.7.3. Prawo dostępu do danych
- 1.7.4. Prawo do sprostowania i uzupełnienia danych
- 1.7.5. Prawo do sprzeciwu
- 1.7.6. Prawo do usunięcia danych
- 1.7.7. Prawo do ograniczenia przetwarzania
- 1.7.8. Prawo do przenoszenia danych
- 1.7.9. Prawo do cofnięcia zgody
- 1.8. Inne problemy praktyczne
- 1.8.1. Rola inspektora ochrony danych w procesie zgłaszania naruszeń
- 1.8.2. Dokumentacja dla procesu zgłaszania naruszeń prawa
- 2. Przepisy Kodeksu pracy
- 2.1. Ochrona pracownika w Kodeksie pracy
- 2.2. Regulacje zawarte w ustawie o ochronie sygnalistów
- 3. Sygnalista w kontekście przepisów dotyczących tajemnicy prawnie chronionej
- 4. Sygnaliści a prawo prasowe
- 4.1. Uwagi ogólne
- 4.2. Gwarancje nietykalności dla osób współpracujących z prasą
- 4.3. Uprawnienia informatorów względem mediów
- 4.4. Tajemnica dziennikarska
- 5. Przepisy prawa karnego procesowego mające zastosowanie do ochrony sygnalistów
- 5.1. Wstęp
- 5.2. Mechanizmy ochrony
- 5.2.1. Narzędzia ochrony
- 5.2.2. Świadek anonimowy
- 5.2.3. Przesłuchanie małoletniego pokrzywdzonego oraz małoletniego świadka
- 5.2.4. Specjalny tryb przesłuchania świadka określony w art. 185c KPK
- 5.2.5. Utajnienie zeznań świadka, które stanowią podstawę wniosku o tymczasowe aresztowanie
- 5.2.6. Anonimizacja danych dotyczących miejsca zamieszkania pokrzywdzonego oraz świadka zgodnie z art. 148a w zw. z art. 156a KPK
- 5.3. Przepisy karne z rozdziału 6 ustawy o ochronie sygnalistów
- 6. Inne ustawy chroniące sygnalistów
- 6.1. Ustawa z 6.4.1990 r. o Policji w kontekście ochrony sygnalistów
- 6.2. Ustawa z 28.11.2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka
- 6.3. Ustawa z 5.8.2010 r. o ochronie informacji niejawnych
- 6.4. Kodeks Etyki Lekarskiej
- 6.5. Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej
Rozdział 2. Obowiązujące regulacje sektorowe
- 1. Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
- 1.1. Uwagi wstępne
- 1.2. Cechy procedury wewnętrznej i uregulowań z zakresu sygnalizacji
- 1.3. Kanał zewnętrzny zgłoszeń w obszarze AML/CFT
- 2. Przepisy prawa bankowego
- 3. Przepisy giełdowe/rynku kapitałowego
- 3.1. Uwagi ogólne
- 3.2. Market Abuse Regulation
- 3.3. Prawo giełdowe
- 3.4. Spółka giełdowa
- 3.5. Obowiązująca regulacja prawna w zakresie spółek publicznych
- 3.5.1. Przepis ustawowy
- 3.5.2. Podmiot, którego dotyczy obowiązek zgłaszania nieprawidłowości
- 3.5.3. Obawy dotyczące wprowadzonej regulacji
- 3.5.4. Odbiorca zgłoszeń
- 3.6. Regulamin Giełdy
- 3.6.1. Obowiązki wynikające z Regulaminu GPW
- 3.6.2. Wartość regulacji wewnętrznej
- 4. Przepisy Ordynacji podatkowej
- 4.1. Zakres przedmiotowy dyrektywy 2019/1937 w zakresie podatków
- 4.2. Sygnalista czy donosiciel?
- 4.3. Regulacje krajowe dotyczące „sygnalistów" – raportowanie schematów podatkowych
- 5. Sygnalista w prawie lotniczym
Część III. Procedury, rejestry – wzory
- 1. Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
- 2. Potwierdzenie otrzymania sygnalizacji
- 3. Zgłoszenie naruszenia
- 4. Rejestr Zgłoszeń Wewnętrznych
Indeks rzeczowy
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Metodyki Becka
- Rok wydania: 2024
- Wydanie: 2
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Liczba stron: 308
- Wymiary: 145x205 mm
- Waga: 380 g
- ISBN: 978-83-8356-661-0
- EAN: 9788383566610
- Kod serwisu: 0A030400
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu