Książka omawia nowe, obowiązujące od 1.1.2025 r., sposoby wyliczania dotacji w oparciu o prognozowaną kwotę potrzeb oświatowych, co ma wpływ na: ustalenie wysokości dotacji oświatowej, aktualizację kwoty dotacji oświatowej, ustalanie wysokości dotacji na uczniów niepełnosprawnych i na kształt uchwał dotacyjnych.
W dniu 1.1.2025 r. weszło w życie Ministra Edukacji z 18.12.2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz.U. z 2024 r. poz. 1930), które zmienia sposób ustalania kwot przysługujących z budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego z tytułu prowadzenia i dotowania szkół i placówek oświatowych.
Nowelizacja wprowadza m. in.:
- zmianę definicji legalnej z „części oświatowej subwencji ogólnej" na „kwotę potrzeb oświatowych",
- wyrażenie „subwencja ogólna" zostało zastąpione terminem „przewidzianych potrzeb oświatowych na danego ucznia",
- zwiększenie liczby wag oraz zmianę ich wartości,
- nowe wagi na uczniów ze sprzężeniem oraz autyzmem – uzależnienie ich wartości od liczby godzin wsparcia,
- większe wsparcie dla uczniów z niepełnosprawnościami i przedszkolaków, szczególnie dzieci i młodzieży z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zwrócenie uwagi na prawidłowe dokumentowanie podejmowanych działań przez szkoły i przedszkola.
Książka adresowana jest do wydziałów oświatowych JST oraz niepublicznych jednostek oświatowych, jak również do Skarbników i dyrektorów oraz księgowych przedszkoli, szkół i placówek niesamorządowych (publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż samorząd), którzy otrzymują dotacje oświatowe na swoje placówki.