Opis książki
Opis pełny
Książka omawia obowiązujące od 1.1.2025 r. sposoby wyliczania dotacji w oparciu o prognozowaną kwotę potrzeb oświatowych, co ma wpływ na: ustalenie wysokości dotacji oświatowej, w tym na uczniów niepełnosprawnych, aktualizację kwoty dotacji oświatowej oraz na treść uchwał dotacyjnych. Uwzględnia nową metryczkę podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1572), która wprowadziła nowy sposób finansowania JST, w tym w zakresie oświaty oraz nową delegacją dla ministra właściwego do spraw edukacji, w dniu 1.1.2025 r. weszły w życie:
- zmiany w ustawie z 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych oraz
- rozporządzenie Ministra Edukacji z 18.12.2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz.U. z 2024 r. poz. 1930), które zawiera sposób obliczania udziału środków na oświatę w otrzymywanej przez JST subwencji.
Nowa ustawa o dochodach i wyszczególnione powyżej nowelizacje wprowadzają m.in.:
- zmianę definicji legalnej z „części oświatowej subwencji ogólnej" na „kwotę potrzeb oświatowych";
- zwiększenie liczby wag oraz zmianę ich wartości;
- nowe wagi na uczniów uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – uzależnienie ich wartości od liczby godzin wsparcia;
- większe wsparcie dla uczniów z niepełnosprawnościami i uczniów przedszkolnych;
- zwrócenie uwagi na prawidłowe dokumentowanie podejmowanych działań przez szkoły i przedszkola;
- zwiększenie kwoty potrzeb oświatowych na jednego ucznia przy ustalaniu dotacji w 2025 r. o 0,9%. Powoduje to zwiększenie tych dotacji, dla których podstawą jest przewidziana kwota potrzeb oświatowych, ale też – przy obliczaniu PKD – zwiększenie odejmowanej od wydatków bieżących kwot potrzeb uczniów niepełnosprawnych, skutkujące zmniejszeniem PKD;
- uwzględnienie liczby uczniów z Ukrainy przy wyliczaniu wydatków bieżących i statystycznej liczby uczniów;
- uwzględnianie przewidzianej w algorytmie wagi na uczniów przedszkolnych w wieku 3–5 lat przy obliczaniu dotacji na uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego;
- naliczanie kwoty potrzeb oświatowych według liczby uczniów i ich rodzajów z SIO na 15 czerwca, a statystycznej liczby uczniów do PKD według SIO na 30 września.
Ponadto w 2025 r. wprowadzono przepisy przejściowe, polegające na:
- zwiększeniu wyliczonych na podstawie przepisów ustawy i metryki łącznej kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% – przepisy te zostały wprowadzone przez nową ustawę o dochodach JST;
- zniesieniu dolnych (75%) i górnych (150%) ograniczeń kwot dotacji po aktualizacji –przepisy te zostały wprowadzone związku z ustawą okołobudżetową na 2025 r.
Ponadto zgodnie z art. 71a ust. 1 ustawy z 1.10.2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1473 ze zm.) w latach 2024–2026 przy ustalaniu wysokości podstawowych kwot dotacji oraz wskaźnika zwiększającego nie uwzględnia się zaplanowanych odpowiednio na 2024 r., 2025 r. i 2026 r. w budżecie JST wydatków bieżących związanych z usuwaniem skutków szkód powstałych w wyniku działania intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. w budynkach odpowiednio przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe, położonych na terenie gmin wskazanych w przepisach.
W książce przedstawiono liczne przykłady dotyczące m.in.:
- sprawdzenia limitów zmiany kwoty dotacji ustalonych zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych;
- ustalenia wysokości dotacji oświatowych w gminie dla placówek wychowania przedszkolnego (przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych);
- obliczania zaktualizowanej statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych stosowanej do obliczenia potrzeb oświatowych pomniejszających wydatki bieżące;
- obliczenia kwoty dotacji po pierwszej aktualizacji na jednego ucznia oraz po aktualizacji październikowej na jednego ucznia (według literalnego brzmienia ustawy o finansowaniu zadań oświatowych),
- wyliczania dotacji na podstawie metryczki kwoty potrzeb oświatowych z uwzględnieniem szczególnych rozwiązań mających zastosowanie w 2025 r.
Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:
- jak obliczyć podstawową kwotę dotacji w 2025 r. dla różnych jednostek oświatowych (m.in. ustalanie wydatków bieżących i statystycznej liczby uczniów);
- jak obliczyć dotacje według wag przewidzianych w algorytmie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych;
- jak ustalić dotację na słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych i dotację za zdany egzamin zewnętrzny;
- jak dokonywać aktualizacji ustalonej kwoty dotacji;
- jaki jest zakres danych uwzględnianych w poszczególnych aktualizacjach kwot dotacji;
- jak przekazywać dotację po aktualizacji;
- jak obliczyć wskaźnik zwiększający;
- na jakie zadania można wydatkować dotację, czyli jakie wydatki ponoszone przez beneficjenta są wydatkami kwalifikowanymi;
- jak ustalać dotacje na uczniów niepełnosprawnych i jak je rozliczać;
- jak sporządzić obligatoryjne i fakultatywne uchwały dotacyjne;
- jak kontrolować wykorzystanie dotacji oświatowej oraz liczbę uczniów w dotowanej jednostce;
- jak dochodzić zwrotu dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu;
- jak wnioskować o zastosowanie ulgi w spłacie kwoty dotacji przypadającej do zwrotu;
- jak rozliczyć się z inną gminą.
Książka zawiera również wzory dokumentów możliwych do pobrania z repozytorium dołączonego do książki. Są to m.in.:
I. Wzory uchwał
- uchwała (podstawowa) z art. 38 ust. 1 FinZadOśwU rady miasta na prawach powiatu (z mocy art. 92 SamPowiatU zawiera regulacje właściwe gminie i powiatowi) w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, 25, 26 i 28–31a FinZadOśwU, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, uczniów objętych branżowym szkoleniem zawodowym lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2 FinZadOśwU, oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji;
- uchwała (podstawowa) rady gminy (rady miasta) z art. 38 ust. 1 FinZadOśwU w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, 25 i 26 FinZadOśwU, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji;
- uchwała (podstawowa) rady powiatu z art. 38 ust. 1 FinZadOśwU w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 25, 26, 28–31a FinZadOśwU, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie uczniów, wychowanków, uczniów objętych branżowym szkoleniem zawodowym lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2 FinZadOśwU, oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji;
- uchwała rady powiatu lub rady miasta na prawach powiatu z art. 145g FinZadOśwU, (warunkowo) podejmowana w latach 2025 i 2026, w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 145c ust. 1 FinZadOśwU, dla prowadzonych przez osoby prawne niebędące JST oraz osoby fizyczne branżowych centrów umiejętności, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, w tym zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji;
- uchwała rady powiatu lub rady miasta na prawach powiatu z art. 145h FinZadOśwU (fakultatywna) w sprawie wyrażenia zgody na czas określony na udzielenie dotacji dla prowadzonych przez osoby prawne niebędące JST oraz osoby fizyczne branżowych centrów umiejętności, w wysokości wyższej niż określona w art. 145c ust. 1 FinZadOśwU;
- uchwała (fakultatywna) rady powiatu (rady miasta na prawach powiatu) z art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 FinZadOśwU sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych przez osoby prawne niebędące JST lub przez osoby fizyczne publicznych placówek z art. 2 pkt 3–6 i 10 PrOśw, określenia ich wysokości oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie odpowiednio uczniów, wychowanków, uczestników zajęć lub słuchaczy, o których mowa w art. 34 ust. 2 FinZadOśwU, oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji;
- uchwała (fakultatywna) rady powiatu (rady miasta na prawach powiatu) z art. 32 ust. 2 w zw. z art. 38 ust. 1 FinZadOśwU sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych przez osoby prawne niebędące JST lub przez osoby fizyczne branżowych szkół II stopnia prowadzących kształcenie w formie dziennej, w których zorganizowano internat, oraz dla niepublicznych placówek, o których mowa w art. 2 pkt 3–6 i 10 PrOśw, określenia ich wysokości, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie odpowiednio uczniów, wychowanków, uczestników zajęć lub słuchaczy, oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji;
- uchwały rady gminy (miasta) z art. 22 ust. 3 FinZadOśwU o Regulaminie otwartego konkursu ofert oraz kryteriów wyboru ofert celem wyłonienia podmiotów realizujących obowiązki gminy (miasta) w zakresie zapewnienia dzieciom prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego;
- uchwała rady gminy (fakultatywna, przykładowa) z art. 39 ust. 1 FinZadOśwU w sprawie wyrażenia zgody na czasowe udzielenie dotacji w wysokości wyższej niż określona w art. 16 ust. 1 FinZadOśwU, na ucznia niebędącego uczniem niepełnosprawnym przedszkola publicznego prowadzonego przez osoby prawne niebędące JST lub osoby fizyczne;
- uchwała (fakultatywna, przykładowa) rady powiatu (miasta na prawach powiatu) z art. 39 ust. 1 FinZadOśwU w sprawie wyrażenia zgody na czasowe udzielanie dotacji dla prowadzonych przez osoby prawne niebędące JST lub osoby fizyczne niepublicznych szkół, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w wysokości wyższej niż określona w art. 26 ust. 1 FinZadOśwU.
II. Pozostałe wzory:
- Skarga na uchwałę,
- Skarga na czynność ustalenia wysokości dotacji,
- Upoważnienie do kontroli dotowanej jednostki oświatowej,
- Protokół kontroli dotowanej jednostki,
- Wystąpienie pokontrolne do kontrolowanej jednostki,
- Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego,
- Wszczęcie postępowania w sprawie określenia dotacji podlegającej zwrotowi,
- Zawiadomienie strony o dołączeniu do protokołu dokumentów zgromadzonych w trakcie kontroli,
- Wezwanie świadka na przesłuchanie,
- Zawiadomienie strony o przeprowadzeniu dowodu w postaci przesłuchania świadka,
- Zawiadomienie strony o możliwości zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym,
- Decyzja określająca dotację podlegającą zwrotowi,
- Podanie do samorządu o umorzenie dotacji podlegającej zwrotowi,
- Decyzja w sprawie umorzenia dotacji podlegającej zwrotowi,
- Wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej,
- Wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły publicznej,
- Zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- Zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Książka adresowana jest do wydziałów oświatowych JST oraz niepublicznych jednostek oświatowych, jak również do skarbników i dyrektorów oraz księgowych przedszkoli, szkół i placówek niesamorządowych (publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż samorząd), którzy otrzymują dotacje oświatowe na swoje placówki.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
O autorach
Wykaz skrótów
Rozdział I. Beneficjenci dotacji oświatowych – zakładanie szkół i placówek publicznych i niepublicznych
- 1. Podmioty uprawnione do otrzymania dotacji
- 2. Zasady i warunki udzielania i cofania zezwolenia na założenie publicznych podmiotów oświatowych
- 3. Założenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki publicznej przez osobę fizyczną i prawną niezaliczaną do sektora finansów publicznych
- 3.1. Wniosek o udzielenie zezwolenia
- 3.2. Sytuacje, w których zmienia się zezwolenie na założenie szkoły lub placówki publicznej
- 3.3. Sytuacje, w których cofa się zezwolenie na założenie szkoły lub placówki publicznej
- 4. Zakładanie szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych – warunki i procedura ewidencjonowania tych jednostek
- 4.1. Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych
- 4.2. Ewidencja szkół artystycznych
- 4.3. Wniosek o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych
- 4.3.1. Oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby
- 4.3.2. Typ i rodzaj szkoły
- 4.3.3. Wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informacje o warunkach lokalowych
- 4.3.4. Statut szkoły lub placówki
- 4.3.5. Dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce 25
- 4.3.6. Zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe
- 4.3.7. Data rozpoczęcia funkcjonowania szkoły
- 4.3.8. Zawody, w jakich kształci szkoła
- 4.3.9. Opinia wojewódzkiej rady rynku pracy
- 4.3.10. Dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
- 4.4. Wpis do ewidencji
- 4.5. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji
- 4.6. Odmowa wpisu do ewidencji
- 4.7. Zmiana danych powstałych po wpisie do ewidencji
- 5. Beneficjenci dotacji realizujący zadania gminy
- 5.1. Warunki, które musi spełnić przedszkole niepubliczne realizujące zadania gminne
- 5.2. Warunki, które musi spełnić niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego realizująca zadania gminne
- 5.3. Warunki, które musi spełnić niepubliczna szkoła podstawowa z oddziałem przedszkolnym, realizująca zadania gminne
- 6. Konkurs ofert na realizację zadania publicznego w zakresie wychowania przedszkolnego
- 6.1. Podmioty mogące przystąpić do konkursu
- 6.2. Otwarty konkurs ofert
- 6.3. Regulamin otwartego konkursu ofert
Rozdział II. Ustalenie wysokości dotacji oświatowej
- 1. Trzy rodzaje podstaw obliczania wysokości dotacji oświatowej
- 2. Dotacja obliczana według konstrukcji podstawowych kwot dotacji
- 2.1. Sposoby obliczania podstawowej kwoty dotacji
- 2.2. Składowe podstawowej kwoty dotacji – wyjaśnienie pojęć
- 2.2.1. Wydatki bieżące
- 2.2.2. Wydatki bieżące zaplanowane w budżecie na prowadzenie jednostek oświatowych według zasad określonych w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych
- 2.2.3. Wydatki bieżące jednostki zapewniającej wspólną obsługę
- 2.2.4. Wydatki bieżące zaplanowane z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej
- 2.2.5. Statystyczna liczba uczniów
- 2.3. Podstawowa kwota dotacji a dotacja, kolejność czynności ustalających PKD
- 2.4. Obliczanie podstawy dotacji, gdy szkoła jednostki samorządu terytorialnego lub przedszkole gminne funkcjonuje w zespole
- 2.5. Obliczanie podstawy dotacji w razie nieprowadzenia jednostki oświatowej takiej jak jednostka dotowana przez jednostkę samorządu terytorialnego
- 2.5.1. Zagadnienia ogólne
- 2.5.2. Sposób ustalania najbliższej gminy lub powiatu
- 2.6. Sposób obliczania rocznej kwoty dotacji na jednego ucznia po aktualizacji kwot dotacji
- 2.7. Przykład ustalenia wysokości dotacji oświatowych w gminie dla placówek wychowania przedszkolnego (przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego)
- 2.7.1. Specyfika gminy X w zakresie organizacji wychowania przedszkolnego
- 2.7.2. Ustalanie podstaw finansowych procesu dotowania placówek wychowania przedszkolnego przez gminę X
- 2.7.3. Obliczanie podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli
- 2.7.4. Obliczanie podstawowej kwoty dotacji dla oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych w gminie X
- 2.7.5. Ustalanie rocznych kwot dotacji na uczniów placówek wychowania przedszkolnego dotowanych przez gminę X
- 2.7.6. Ustalanie rocznych kwot dotacji na uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego dotowanych przez gminę X
- 2.8. Ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej i ich znaczenie
- 3. Dotacja obliczana według wag przewidzianych w algorytmie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 3.1. Podstawa ustalania wysokości dotacji według wag przewidzianych w algorytmie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 3.2. Wybór odpowiednich wag z przewidzianych w algorytmie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 3.3. Dotacje na kwalifikacyjne kursy zawodowe
- 4. Zasady obliczania liczby uczniów jednostki dotowanej
- 4.1. Zasady ogólne
- 4.2. Uczeń w niepełnym wymiarze godzin
- 4.3. Nauczanie domowe
- 4.4. Problemy z obliczaniem liczby uczniów nieobjętych obowiązkiem nauki
- 4.5. Problem obliczania liczby uczniów przedszkoli lub punktów przedszkolnych za miesiące wakacyjne
Rozdział III. Aktualizacja kwoty dotacji oświatowej
- 1. Zakres dotacji podlegających aktualizacji – zagadnienia ogólne
- 2. Terminy dokonywania aktualizacji
- 3. Zakres danych uwzględnianych w poszczególnych aktualizacjach
- 4. Terminy obowiązywania zaktualizowanych kwot
- 5. Obliczanie ostatecznych kwot dotacji na ucznia po aktualizacji
- 6. Gwarancja stabilnej wysokości dotacji miesięcznej po aktualizacji
- 7. Wnioski końcowe
Rozdział IV. Obliczanie dotacji według kwoty potrzeb oświatowych na jednego ucznia i ich weryfikacja
- 1. Ogólne zasady obliczania dotacji według kwoty potrzeb oświatowych
- 2. Łączna kwota potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego
- 2.1. Subwencja ogólna
- 2.2. Wyliczenie wysokości łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 2.3. Szkoły dla dorosłych
- 3. Przykłady wyliczania dotacji na podstawie metryczki kwoty potrzeb oświatowych
- 4. Zasady podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 5. Wskaźnik zwiększający
- 6. Weryfikacja dotacji wyliczanych na podstawie metryczki podziału przewidywanej kwoty potrzeb oświatowych
- 7. Procedura ustalania rocznych kwot dotacji dla szkół podstawowych – przykład
- 7.1. Specyfika gminy X w zakresie organizacji kształcenia w szkołach podstawowych, w których realizowany jest obowiązek szkolny
- 7.2. Podstawy prawne i finansowe procesu dotowania szkół podstawowych w odniesieniu do specyfiki gminy X
- 7.3. Ustalanie rocznych kwot dotacji na uczniów szkół podstawowych dotowanych przez gminę X
- 7.3.1. Ustalanie rocznych kwot dotacji na ucznia niepublicznej szkoły podstawowej zlokalizowanej w mieście należącym do gminy X
- 7.3.2. Ustalanie rocznych kwot dotacji na ucznia szkoły publicznej zlokalizowanej na terenach wiejskich spełniającej definicję „małej szkoły"
- 8. Procedura działania w ustalaniu rocznych kwot dotacji w szkołach policealnych
- 8.1. Specyfika powiatu X w zakresie organizacji kształcenia w szkołach policealnych
- 8.2. Podstawy prawne i finansowe procesu dotowania szkół policealnych w odniesieniu do specyfiki powiatu X
- 8.3. Ustalanie rocznych kwot dotacji na słuchaczy szkół policealnych dotowanych przez powiat X
Rozdział V. Przeznaczenie i wydatkowanie dotacji oświatowej
- 1. Zagadnienia ogólne
- 2. Pojęcie działalności bieżącej jako przeznaczenie dotacji podmiotowych i dotacji oświatowej
- 3. Przeznaczenie dotacji oświatowych na dofinansowanie zadań lub na bezpośrednie pokrycie wydatków kwalifikowanych w art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 4. Wydatkowanie dotacji jako jej wykorzystanie
- 5. Refundacja wydatków związanych z realizacją zadań szkoły
- 6. Wydatki kwalifikowane na działalność bieżącą beneficjenta dotacji oświatowej – interpretacja pojęcia działalności bieżącej i pojęcia wydatków bieżących beneficjenta dotacji podmiotowej
- 7. Podmiot ponoszący wydatki kwalifikowalne do rozliczenia dotacji oświatowej
- 8. Wydatki na zadania organu prowadzącego z art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe
- 9. Termin na dokonanie wydatku z dotacji rocznej
- 9.1. Wydatek dotyczący roku otrzymania dotacji
- 9.2. Dopuszczalność żądania rozliczenia dotacji rocznej wydatkami z miesiąca (kwartału) jej wypłaty
- 10. Rozliczanie dotacji oświatowej wydatkami na wynagrodzenia
- 11. Wydatki na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego
Rozdział VI. Dotacja na uczniów niepełnosprawnych
- 1. Zagadnienia ogólne
- 2. Wydatki podlegające rozliczeniu
- 3. Wykorzystanie dotacji w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej oraz niektórych placówkach
- 4. Placówki wychowania przedszkolnego i szkoły niebędące szkołami specjalnymi
- 4.1. Wydatki za realizację orzeczeń – art. 35 ust. 5 pkt 2 FinZadOśwU
- 4.2. Wydatki ogólne w placówce wychowania przedszkolnego – art. 35 ust. 5 pkt 3 FinZadOśwU
- 4.3. Wydatki ogólne w szkole – ustawowy wzór do ich obliczenia
- 4.4. Zmiany dotyczące naliczania dotacji na uczniów niepełnosprawnych od 2025 r.
Rozdział VII. Przejrzystość rozliczenia dotacji oświatowej oraz kontrola jej wykorzystania
- 1. Zadania organu prowadzącego szkołę
- 2. Obowiązek prowadzenia ewidencji dowodów księgowych
- 2.1. Uwagi ogólne
- 2.2. Dowody księgowe
- 3. Dokumentowanie wykorzystania dotacji – pogląd dominujący w orzecznictwie
- 4. Dane służące rozliczeniu wykorzystania dotacji i ich kontrola
- 5. Tryb i zakres kontroli
- 6. Przykłady nieprawidłowych dokumentów
- 7. Przykład ewidencji wydatków w szkole – dobre praktyki
- 8. Wzór kontroli dokumentu (opis dokumentu faktury)
- 8.1. Opłata za wynajem pomieszczeń dydaktycznych
- 8.2. Opis wydatków dotyczących ucznia z niepełnosprawnością
Rozdział VIII. Dotyczące dotacji oświatowych uchwały prawa miejscowego
- 1. Geneza i zakres treści merytorycznych uchwał prawa miejscowego dotyczących dotacji oświatowych
- 1.1. Znaczenie przepisów DotacjaOśwR92 dla rozwoju konstrukcji dotacji oświatowych i zakresu treści delegowanych do uchwał prawa miejscowego jednostek samorządu terytorialnego
- 1.2. Nieuprawnione formułowanie w uchwałach do 1.1.2009 r. norm o rozliczaniu wykorzystania dotacji
- 1.3. Nieuprawnione do 1.1.2009 r. zawieranie w uchwałach przepisów o kontroli danych dla obliczania wysokości dotacji i kontroli jej wydatkowania
- 1.4. Wyższe od ustawowych podstawy dotacji
- 1.5. Przedmiot oraz podstawa prawna obecnie podejmowanych uchwał o dotacjach oświatowych
- 2. Regulacje prawne warunkujące treść zapisów uchwał dotacyjnych
- 2.1. Dotyczące uchwał dotacyjnych przepisy ustrojowe odnoszące się do aktów normatywnych prawa miejscowego
- 2.2. Implikujące treści uchwał dotacyjnych przepisy ustawy o finansach publicznych
- 2.3. Wynikające z przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych uwarunkowania dla treści uchwał dotacyjnych-podstawowych z art. 38 ust. 1 ustawy o finansach publicznych
- 2.3.1. Podmioty uprawnione do otrzymania dotacji oświatowej
- 2.3.2. Wniosek o udzielenie dotacji
- 2.3.3. Miesięczna informacja o liczbie uczniów
- 2.3.4. Określenie w uchwale z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych mnożnika (współczynnika) procentowego wysokości dotacji
- 2.3.5. Tryb i przedmiot rozliczania dotacji oświatowej z art. 38 ust. 1 lub art. 32 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 2.3.6. Termin i częstotliwość przekazywania rozliczania wykorzystania dotacji oświatowej wydatkami poniesionymi w roku kalendarzowym
- 2.3.7. Rekomendowany rodzaj (zestawienia) danych służących rozliczeniu wykorzystania dotacji
- 2.3.8. Problem prawa do dyspozycji i wykorzystania środków z dopłaty do dotacji rocznej
- 2.3.9. Ramy regulacji dla trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wydatkowania dotacji oświatowych z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 3. Treści fakultatywnej uchwały ustanawiającej system dotowania placówek z art. 32 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 3.1. Potencjalny krąg podmiotów z art. 32 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych możliwych do objęcia własnym systemem dotacji jednostek samorządu terytorialnego
- 3.2. Problem ustalenia kręgu podmiotów obowiązkowo dotowanych w ramach ustanowienia przez jednostki samorządu terytorialnego własnego modelu dotacji z art. 32 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 3.3. Wysokość dotacji z art. 32 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 3.4. Treść uchwały z art. 32 w zw. z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 3.5. Pozostałe kwestie szczególne udzielania, wykorzystania, rozliczania i kontroli dotacji z art. 32 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 4. Uchwała z art. 22 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych określająca regulamin otwartego konkursu ofert w zakresie znalezienia placówek zapewniających dzieciom prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego
- 4.1. Uzasadnienie modelu kontraktowania podmiotów prywatnych do realizacji zadań obowiązkowych gminy w zakresie zapewnienia dzieciom możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego
- 4.2. Model otwartego konkursu ofert na wyłonienie placówki realizującej zadanie gminy w zakresie zapewnienia powszechności wychowania przedszkolnego
- 5. Uchwały o czasowym zwiększeniu podstawy obliczania wysokości dotacji z art. 39 ust. 1 i 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 5.1. Geneza przepisów z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 5.2. Szczególne cele podejmowania uchwał z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 5.3. Charakterystyka normatywna treści oraz adresatów uchwał z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (indywidualne czy generalne)
- 5.4. Wejście w życie norm o zwiększeniu podstaw dotacji oraz ograniczona moc ich obowiązywania w czasie
- 5.5. Szczególnie uzasadnione przypadki warunkujące podejmowanie uchwał z art. 39 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych o zwiększeniu podstawowej kwoty dotacji z art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1, art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1, art. 25 ust. 8 i art. 28 ust. 1 i 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 6. Podsumowanie
- 7. Wzory uchwał
Rozdział IX. Kontrola beneficjentów dotacji ze strony samorządu
- 1. Zakres i tryb przeprowadzania kontroli
- 1.1. Zakres kontroli – uwagi ogólne
- 1.2. Podmioty prowadzące kontrolę
- 1.3. Prawo wstępu do danej placówki
- 1.4. Kontrola dokumentacji organizacyjnej i finansowej
- 1.5. Dokumentacja przebiegu nauczania
- 1.6. Ustalanie i tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowych w uchwale dotacyjnej jednostki samorządu terytorialnego z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
- 1.7. Kontrola prawidłowości pobrania dotacji
- 1.8. Prawidłowość wykorzystania dotacji
- 1.9. Kontrola wydatków dotowanej jednostki na zadania z art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe
- 1.10. Kontrola środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
- 2. Tryb przeprowadzania kontroli
- 2.1. Elementy upoważnienia do kontroli
- 2.2. Okres, którego dotyczy kontrola
- 2.3. Zawiadomienie kontrolowanej jednostki
- 2.4. Okazanie upoważnienia kontrolowanemu
- 2.5. Sprawdzanie dokumentów
- 2.6. Sporządzenie protokołu kontroli
- 2.7. Zalecenia pokontrolne
- 3. Wzory
- 3.1. Upoważnienie do kontroli dotowanej jednostki oświatowej
- 3.2. Protokół kontroli dotowanej jednostki
- 3.3. Wystąpienie pokontrolne do kontrolowanej jednostki
- 3.4. Wzór zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego
Rozdział X. Dochodzenie prawa do dotacji od organu dotującego
- 1. Środek dochodzenia prawa do dotacji i zakresy jego stosowania
- 1.1. Zakres przedmiotowy środka zaskarżenia
- 1.2. Zakres podmiotowy skargi
- 2. Rodzaje zachowań organu dotującego będące przedmiotem skargi
- 2.1. Skarga na uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji
- 2.2. Czynności ustalenia wysokości i przekazania dotacji
- 2.3. Czynność odmowy fakultatywnego dotowania
- 3. Rola prawa dostępu do informacji publicznej w realizacji prawa do dotacji
- 3.1. Informacje publiczne udostępnione z mocy prawa w Biuletynie Informacji Publicznej
- 3.2. Informacje publiczne nieudostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej – udostępniane na wniosek
- 4. Praktyczna realizacja dochodzenia prawa do dotacji
- 4.1. Wniesienie skargi do sądu administracyjnego
- 5. Wzory
- 5.1. Skarga na uchwałę
- 5.2. Skarga na czynność ustalenia wysokości dotacji
Rozdział XI. Dochodzenie zwrotu dotacji od beneficjenta
- 1. Zagadnienia wstępne
- 2. Zasady zwrotu niewykorzystanych dotacji
- 2.1. Uwagi ogólne
- 2.2. Termin wykorzystania dotacji
- 2.3. Kwota niewykorzystanej dotacji
- 2.4. Roczność dotacji
- 3. Zasady zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub pobranych w nadmiernej wysokości
- 3.1. Termin zwrotu
- 3.2. Dokonywanie zwrotu
- 3.3. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranie dotacji w nadmiernej wysokości
- 4. Zasady określania dotacji podlegającej zwrotowi i stosowania ulg w zapłacie
- 4.1. Decyzja administracyjna o obowiązku zwrotu dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
- 4.2. Przepisy administracyjne
- 4.3. Zastosowanie ustawy – Ordynacja podatkowa
- 4.4. Powstanie zobowiązania
- 4.5. Zabezpieczenie na majątku organu prowadzącego szkołę, przedszkole lub placówkę
- 4.6. Sposób liczenia odsetek za zwłokę
- 4.7. Przerwy w naliczaniu odsetek i sposób zaliczania wpłaty dokonywanej przez beneficjenta dotacji
- 4.8. Przedawnienie zobowiązania z tytułu zwrotu dotacji
- 4.9. Zasady ustalania i zwrotu nadpłat zwracanej dotacji
- 4.10. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
- 4.11. Naliczanie opłaty prolongacyjnej
- 4.12. Postępowanie o rozpoznanie sprawy przyznawania ulgi
- 5. Procedura określania i egzekwowania dotacji podlegającej zwrotowi
- 5.1. Czynności pokontrolne
- 5.2. Wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu
- 5.3. Postępowanie dowodowe
- 5.4. Zakończenie postępowania administracyjnego
- 5.5. Uzasadnienie faktyczne i prawne
- 5.6. Odwołanie od decyzji
- 5.7. Postępowanie egzekucyjne
- 5.8. Tytuł wykonawczy
- 6. Wzory
- 6.1. Wszczęcie postępowania w sprawie określenia dotacji podlegającej zwrotowi
- 6.2. Zawiadomienie strony o dołączeniu do protokołu dokumentów zgromadzonych w trakcie kontroli
- 6.3. Wezwanie świadka na przesłuchanie
- 6.4. Zawiadomienie strony o przeprowadzeniu dowodu w postaci przesłuchania świadka
- 6.5. Zawiadomienie strony o możliwości zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym
- 6.6. Decyzja określająca dotację podlegającą zwrotowi
- 6.7. Podanie do samorządu o umorzenie dotacji podlegającej zwrotowi
- 6.8. Decyzja w sprawie umorzenia zobowiązania z tytułu zwrotu dotacji do budżetu
- 6.9. Wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej
Rozdział XII. Refinansowanie dotacji oświatowej między gminami
- 1. Obowiązek zwrotu kosztów udzielonej dotacji
- 1.1. Podmioty uprawnione do uzyskania dotacji
- 1.2. Dotacja naliczana na dzieci korzystające z edukacji domowej
- 2. Forma i tryb dochodzenia zwrotu kosztów dotacji między gminami
- 2.1. Wzór pism między gminami o planowanej liczbie dzieci w dotowanych przedszkolach, a będących mieszkańcami innej gminy
- 3. Obliczanie kwoty dotacji do zwrotu
- 3.1. Ustalenia prawne
- 3.2. Algorytm ustalenia przewidzianej kwoty potrzeb oświatowych na ucznia
- 3.3. Wysokość wskaźnika procentowego
- 4. Wzór wypełnionego druku noty księgowej
- 5. Wzór pisma – wezwanie do zapłaty
Pliki do pobrania
Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów uzupełniających publikację.
Pobierz edytowalne wersje wzorów dokumentów omawianych w publikacji m.in.:
- Skarga na czynność ustalenia wysokości dotacji
- Upoważnienie do kontroli dotowanej jednostki oświatowej
- Protokół kontroli dotowanej jednostki
- Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego
- Wszczęcie postępowania w sprawie określenia dotacji podlegającej zwrotowi
- Wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły publicznej
- Zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych
- Zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych
Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.
Szczegóły
- Seria: Sektor publiczny w praktyce
- Rok wydania: 2025
- Wydanie: 7
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Liczba stron: 408
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 630 g
- ISBN: 978-83-8411-033-1
- EAN: 9788384110331
- Kod serwisu: 0A045500
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu