Jedyny na rynku poradnik szczegółowo opisujący procedurę opracowywania, uchwalania oraz skutki prawne nowego aktu planowania przestrzennego, jakim jest zintegrowany plan inwestycyjny, wprowadzony do porządku prawnego ustawą z 7.7.2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1688 ze zm.). Nowelizacja ta zapoczątkowała gruntowne zmiany systemowe w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, których wdrażanie rozłożono w czasie – od 24.9.2023 r. aż do 1.1.2026 r.
Zintegrowany plan inwestycyjny, zaakceptowany uchwałą lokalnej rady gminy, służy realizacji inwestycji prywatnych, istotnych również z punktu widzenia interesów społeczności lokalnych. Obecnie funkcjonuje równolegle z dotychczasowymi rozwiązaniami, jednak od 1.1.2026 r. zastąpi znaną już procedurę specjalną lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, prowadzonych w oparciu o ustawę z 5.7.2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, która zyskała już złą sławę jako lex deweloper.
W przyjętej nowelizacji ustawodawca zdecydował o rozszerzeniu formuły tego specjalnego trybu na wszelkie inwestycje, nie tylko mieszkaniowe, obwarowując jednocześnie ich wdrażanie dodatkowymi, obowiązkowymi elementami proceduralnymi, zaczerpniętymi z trybu uchwalania planów miejscowych. Najważniejszym z tych elementów jest umowa urbanistyczna, zawierana pomiędzy gminą a inwestorem prywatnym, która określi wzajemne obowiązki i prawa stron, ale przede wszystkim zagwarantuje korzyści dla społeczności lokalnych, podobnie jak działania partnerstwa publiczno-prywatnego. Różnica pomiędzy ZPI a działaniami PPP polega na tym, że stroną inicjującą procedurę będzie inwestor. Z tego powodu tak istotne jest, aby potencjalni inwestorzy świadomie i w pełni odpowiedzialnie występowali z inicjatywą uchwalenia ZPI, nie tracąc z pola widzenia konieczności zaspokojenia interesów społeczności lokalnych w planowanych inwestycjach o charakterze komercyjnym.
Każdy kto sięgnie po to opracowanie, otrzyma wyczerpujące informacje o wszystkich etapach przygotowania i uchwalania, a następnie realizacji zintegrowanych planów inwestycyjnych – od zamysłu do podjęcia przez radę gminy uchwały dotyczącej inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniających. Publikacja zawiera również przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczącego stosowania przepisów ustawy lex deweloper, analizując jego przydatność w nowej procedurze sporządzania ZPI.
Publikacja zawiera:
- omówienie zintegrowanego planu inwestycyjnego jako nowego narzędzia planistycznego, stanowiącego szczególną formę planu miejscowego,
- procedurę uchwalania zintegrowanego planu inwestycyjnego,
- dobre praktyki w komunikacji między inwestorem a gminą w procesie sporządzania ZPI,
- zasady formułowania ustaleń umowy urbanistycznej,
- skutki prawne uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności zintegrowanego planu inwestycyjnego.
Dzięki tej publikacji Czytelnik uzyska informacje o zmianach wprowadzonych przez nowelizację, istotnych dla:
- wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, którzy przygotowują zintegrowane plany inwestycyjne, oraz rad gminnych odpowiedzialnych za ich uchwalanie,
- potencjalnych inwestorów planujących realizację zamierzeń budowlanych, które nie tylko mogą przynieść korzyści komercyjne, ale równocześnie będą istotne z punktu widzenia interesów społeczności lokalnych,
- społeczności lokalnych, szczególnie w zakresie zasad partycypacji społecznej, niezbędnej w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego,
- środowiska urbanistów i architektów w zakresie ich roli w przygotowaniu projektów zintegrowanych planów inwestycyjnych.
Książka skierowana jest do praktyków z dziedziny planowania i zagospodarowania przestrzennego: urzędników organów administracji publicznej, przygotowujących projekty dokumentów, radnych gminnych organów stanowiących, urbanistów i architektów, a przede wszystkim – inwestorów.