Opis książki
Opis pełny
Najnowszy na rynku komentarz do ustawy z 29.7. 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 6.9.2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty". To praktyczne opracowanie uwzględnia tzw. dużą nowelizację czyli ustawę z 9.3.2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw.
Komentarz w przejrzysty sposób tłumaczy przepisy z zakresu:
- zadań administracji publicznej dotyczącej przeciwdziałania przemocy domowej;
- zasad postępowania wobec osób doznających przemocy domowej;
- zasad postępowania wobec osób stosujących przemoc domową;
- form wsparcia;
- zasad finansowania.
Zmiany wprowadzone tzw. dużą nowelizacją rozszerzają szereg rozwiązań, które umożliwiają skuteczną reakcję organom reprezentowanym m.in. w Zespołach Interdyscyplinarnych.
W komentarzu znajdziemy omówienie różnic i wskazanie przykładów wprowadzonych nowych definicji czyli:
- definicja przemocy w rodzinie została zastąpiona definicją przemocy domowej;
- definicja osoby doznającej przemocy domowej;
- zrezygnowano z dotychczasowej definicji członka rodziny i w to miejsce wprowadził ustawową definicję osoby stosującej przemoc domową;
- wprowadzono dwie różne kategorie świadków: pierwsza w sytuacji, gdy świadek widział akt przemocy i druga, gdy świadek ma wiedzę o przemocy.
W komentarzu znalazły się wyjaśnienia dotyczące programów korekcyjno-edukacyjnych, uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową (Dz.U. z 2023 r. poz. 1163). Piszemy także o rekrutacji do programu korekcyjno-edukacyjnego oraz o kwalifikacjach osób prowadzących zajęcia korekcyjno-edukacyjne.
Ważne wskazówki stosowania przepisów odnoszą się do podziału zadań i współpracy organów:
- zadania własne gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
- zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez powiat
- zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez samorząd województwa
oraz wojewodę czy ministra właściwego ds. równości, który opracowuje i wydaje (raz na dwa lata) wytyczne do prowadzenia szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz obowiązkowych szkoleń dla członków zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych.
Publikacja mówi także o obowiązku współpracy administracji rządowej i samorządowej z organizacjami społecznymi, kościołami lub związkami wyznaniowymi, który ustawodawca wprowadził do gminnego systemu przeciwdziałania przemocy domowej. Dodatkowo w komentarzu przeczytamy także o wytycznych dla prokuratorów dotyczących zasad postępowania (obecnie obowiązują wytyczne z 9.8.2024 r.). W wytycznych wskazano na konieczność nawiązania współpracy przez Prokuraturę z JST lub organizacjami pozarządowymi. Warto zwrócić uwagę także na wytyczne, które zostały wydane dla Policji (Wytyczne Nr 3 Komendanta Głównego Policji z 5.7.2024 r. w sprawie wykonywania przez policjantów niektórych czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” oraz w związku z wydawaniem nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu).
Nowelizacja prowadza całkowicie nowe rozwiązania prawne dotyczące zakresu podmiotowego procedury Niebieskie Karty. Dlatego komentarz ma walory unikalności ponieważ w kompleksowy sposób analizuje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” z września 2023 r. W opracowaniu znalazły się informacje o zasadach założenia procedury Niebieskie Karty, wypełnienia formularzy, terminach przekazania formularzy NK, udziału w pracach grupy diagnostyczno-pomocowej. Istotną kwestią są także wskazówki dotyczące diagnozy sytuacji w związku z podejrzeniem występowania przemocy a także postępowania wobec małoletnich. To co jest nowością to prowadzenie monitoringu po zakończeniu w procedury NK.
Dzięki tej publikacji Czytelnik otrzymuje m.in. wiedzę o:
- kto wchodzi w skład Zespołu Interdyscyplinarnego?
- jakie są uprawnienia Zespołu Interdyscyplinarnego?
- jaka jest rola Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego?
- jakie zadania realizuje Grupa Diagnostyczno – Pomocowa?
- jak odseparować sprawcę przemocy od ofiary?
- jaki jest katalog osób zobowiązanych do wszczynania procedury NK?
- jakie działania monitorujące należy podejmować po zamknięciu Niebieskiej Karty?
- jakie informacje powinien zawierać protokół z zakończenia procedury NK?
- na czym polega monitoring po zakończeniu procedury NK?
Prezentowany komentarz stanowi doskonałe wsparcie dla wszystkich podmiotów uczestniczących w postępowaniach z zakresu przemocy domowej. Dotyczy to głównie: pracowników socjalnych, sędziów, kuratorów, policji, nauczycieli, prawników.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
O Autorze
Wykaz skrótów
Wstęp
Część I. Komentarz do ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej
Ustawa z 29.7.2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 424)
Wprowadzenie
Art. 1. [Zakres przedmiotowy ustawy]
- I. Zakres ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej
- II. Podział zadań w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej
Art. 2. [Doprecyzowanie pojęć]
- I. Pojęcie przemocy domowej
- II. Przesłanka umyślności w stosowaniu przemocy domowej
- III. Naruszenie przez osobę stosującą przemoc domową praw lub dóbr osobistych osób doznających przemocy domowej jako przesłanka przemocy domowej
- IV. Skutki działania lub zaniechania sprawcy a przesłanki przemocy domowej
- V. Różne definicje przemocy domowej
- VI. Pojęcie osoby doznającej przemocy domowej
- VII. Pojęcie osoby stosującej przemoc domową
- VIII. Pojęcie świadka przemocy domowej
Art. 3. [Formy pomocy]
- I. Finansowanie wsparcia
- II. Pomoc w formie poradnictwa
- III. Interwencja kryzysowa i wsparcie
- IV. Uniemożliwienie osobie stosującej przemoc domową wspólnego zamieszkania z osobą doznającą przemocy oraz uniemożliwienie kontaktu i zbliżania się do tej osoby
- V. Zapewnienie schronienia w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla osób doznających przemocy domowej oraz wsparcie w uzyskaniu przydziału lokalu mieszkalnego z zasobów mieszkaniowych gminy
- VI. Obowiązek informacyjny
Art. 4. [Pomoc i wsparcie]
- I. Formy wsparcia osób doznających przemocy domowej
- II. Zakaz kontaktowania się osoby stosującej przemoc domową
- III. Programy korekcyjno-edukacyjne oraz psychologiczno-terapeutyczne
- IV. Obowiązki osób stosujących przemoc domową
Art. 5. [Delegacja ustawowa]
- I. Uwagi ogólne
- II. Standardy podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej
- III. Kwalifikacje osób zatrudnionych w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla osób doznających przemocy domowej
Art. 5a. [Delegacja ustawowa]
- I. Cele oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc domową
- II. Rekrutacja do programu korekcyjno-edukacyjnego
- III. Terapia uzależnień dla osoby stosującej przemoc domową
- IV. Realizacja oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych
- V. Kwalifikacje osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne
Art. 5b. [Delegacja ustawowa]
Art. 6. [Współdziałanie organów; podział zadań]
- I. Podstawa prawna realizacji działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej
- II. Zadania własne gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
- III. Zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez powiat
- IV. Zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez samorząd województwa
Art. 6a. [Wymagania co do osób kierujących specjalistycznymi ośrodkami wsparcia dla osób doznających przemocy domowej]
Art. 7. [Zadania wojewody]
Art. 8. [Zadania ministra]
- I. Uwagi ogólne
- II. Diagnoza zjawiska przemocy domowej
- III. Działania promujące podnoszenie świadomości społecznej
- IV. Opracowanie i wydawanie wytycznych do prowadzenia szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
- V. Wsparcie finansowe realizacji działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Art. 8a. [Wytyczne dla prokuratury]
Art. 9. [Zakres współdziałania]
- I. Obowiązek współpracy administracji rządowej i samorządowej z organizacjami pozarządowymi, kościołami lub związkami wyznaniowymi
- II. Zlecanie realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
Art. 9a. [Zespół interdyscyplinarny w gminie]
- I. Powoływanie i skład zespołu interdyscyplinarnego
- II. Przewodniczący i zastępca przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego
- III. Uchwała w sprawie powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego
- IV. Regulamin zespołu interdyscyplinarnego
- V. Szkolenia członków zespołu interdyscyplinarnego
- VI. Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego
- VII. Procedura rozpoznawania skarg na członków zespołu dyscyplinarnego oraz jego przewodniczącego
- VIII. Porozumienia z podmiotami, których przedstawiciele wchodzą w skład zespołu interdyscyplinarnego
- IX. Obsługa finansowa zespołu interdyscyplinarnego
- X. Grupy diagnostyczno-pomocowe
- XI. Podmiotowość zespołów interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno-pomocowych
Art. 9b. [Zadania zespołu interdyscyplinarnego i grupy diagnostyczno-pomocowej]
- I. Zadania zespołu interdyscyplinarnego
- II. Zadania grupy diagnostyczno-pomocowej
- III. Podział zadań między członków grupy diagnostyczno-pomocowej
- IV. Skierowanie osoby stosującej przemoc domową do programu korekcyjnoedukacyjnego lub psychologiczno-terapeutycznego dla osób stosujących przemoc domową i związane z tym obowiązki
- V. Odstąpienie od działań przez grupę diagnostyczno-pomocową
- VI. Skarga na działanie grupy diagnostyczno-pomocowej lub członków tej grupy
Art. 9c. [Poufność danych osobowych]
- I. Uwagi ogólne
- II. Zakres podmiotowy przetwarzania danych osobowych
- III. Zakres przetwarzania danych osób doznających przemocy domowej
- IV. Zakres przetwarzania danych innych osób pozostających we wspólnym gospodarstwie z osobą stosującą przemoc domową
- V. Zakres przetwarzania danych osób stosujących przemoc domową
- VI. Zakres przetwarzania danych osób zgłaszających podejrzenie stosowania przemocy domowej oraz świadków przemocy
- VII. Zachowanie poufności przez członków zespołu interdyscyplinarnego i grup diagnostyczno-pomocowych
- VIII. Prawo dostępu do dokumentacji zespołu interdyscyplinarnego lub grupy diagnostyczno-pomocowej
- IX. Minimalne wymogi zapewnienia ochrony danych osobowych
Art. 9d. [Procedura „Niebieskie Karty"]
- I. Podstawa prawna wszczęcia i przeprowadzenia procedury „Niebieskie Karty"
- II. Realizacja procedury „Niebieskie Karty"
Art. 9e. [Właściwość miejscowa gminy]
- I. Właściwość miejscowa do realizacji procedury „Niebieskie Karty"
- II. Zmiana właściwości a zasady dostępu do dokumentacji o procedurze „Niebieskie Karty"
- III. Podstawy zmiany właściwości miejscowej gminy w ramach procedury „Niebieskie Karty"
Art. 9f. [Obowiązek powiadomienia]
Art. 9g. [Odebranie broni]
Art. 9h. [Zakończenie procedury]
- I. Przesłanki zakończenia procedury „Niebieskie Karty"
- II. Działania monitorujące prowadzone przez grupę diagnostyczno-pomocową
Art. 10. [Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej]
- I. Uwagi ogólne
- II. Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej na lata 2024–2030
Art. 10a. [Zespół Monitorujący do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej]
Art. 10b. [Skład Zespołu]
Art. 10c. [Przewodniczący i członkowie Zespołu]
Art. 10d. [Pomoc organów administracji rządowej]
Art. 10e. [Obsługa administracyjno-biurowa zespołu]
Art. 10f. [Tryb i organizacja działania zespołu]
Art. 11. [Sprawozdanie]
Art. 11a. [Obowiązek opuszczenia mieszkania]
- I. Uwagi ogólne
- II. Przesłanki orzeczenia nakazów lub zakazów ochrony
- III. Rozszerzenie ochrony osób doznających przemocy domowej po 30.11.2020 r.
- IV. Obowiązek ponoszenia bieżących opłat eksploatacyjnych za lokal
- V. Nakazy i zakazy ochronne a tytuł prawny do lokalu
- VI. Wszczęcie i przebieg sprawy o nakazanie osobie stosującej przemoc opuszczenia miejsca zamieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazanie zbliżania się do miejsca zamieszkania i jego bezpośredniego otoczenia
- VII. Udzielenie zabezpieczenia w sprawie toczącej się na podstawie art. 11a PrzemDomU
- VIII. Uprawnienia i obowiązki Policji i Żandarmerii Wojskowej w zakresie wydawania nakazów i zakazów ochronnych
- IX. Konsekwencje naruszenia przez osobę stosującą przemoc domową nakazu lub zakazu ochronnego
- X. Egzekucja orzeczenia
- XI. Egzekucja bezterminowego nakazu opuszczenia miejsca zamieszkania
Art. 11aa. [Zakaz zbliżania się]
- I. Nowe nakazy ochrony osoby doznającej przemocy domowej
- II. Zakaz zbliżania się do osoby doznającej przemocy domowej oraz zakaz kontaktu z osobą doznającą przemocy domowej
- III. Zakaz przebywania przez osobę stosującą przemoc domową w określonych miejscach
Art. 11ab. [Obowiązek uwzględnienia okoliczności]
Art. 11b. [Aktualne dane teleadresowe]
Art. 12. [Obowiązek zawiadomienia]
- I. Podmioty zobowiązane do zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
- II. Odpowiedzialność karna za niezawiadomienie o przestępstwach
Art. 12a. [Tryb umieszczania dzieci w rodzinie zastępczej]
- I. Przesłanki zastosowania procedury zapewnienia dziecku ochrony przed przemocą
- II. Ochrona dzieci przed przemocą domową
- III. Procedura zapewnienia dziecku ochrony przed przemocą
- IV. Zgłoszenie zapewnienia dziecku ochrony do sądu
- V. Udział Policji w zapewnieniu dziecku ochrony przed przemocą
Art. 12b. [Zażalenie do sądu opiekuńczego na odebranie dziecka]
Art. 12c. [Pouczenie]
Art. 12d. [Zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie skazanego]
- I. Uwagi ogólne
- II. Prawo do kontaktu z adwokatem
Art. 13–14. (uchylone)
Art. 15–16. (pominięte)
Art. 17. [Wejście w życie]
Część II. Komentarz do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta"
Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta" (Dz.U. z 2023 r. poz. 1870)
§ 1
§ 2
- I. Przesłanki wszczęcia procedury „Niebieskie Karty"
- II. Katalog osób obowiązanych do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty"
- III. Osoby objęte procedurą „Niebieskie Karty"
- IV. Wymóg obecności pełnoletniej osoby doznającej przemocy
§ 3
- I. Obowiązki osoby wszczynającej procedurę „Niebieskie Karty"
- II. Udzielenie pomocy przedmedycznej
- III. Udzielenie pomocy medycznej i inne formy interwencji
§ 4
- I. Wstępna diagnoza sytuacji
- II. Rozmowa z osobą doznającą przemocy domowej
- III. Rozmowa z osobą stosującą przemoc domową
§ 5
- I. Małoletni w procedurze „Niebieskie Karty"
- II. Osoba nieporadna w procedurze „Niebieskie Karty"
- III. Rodzice i opiekunowie jako osoby stosujące przemoc wobec dziecka
§ 6
§ 7
- I. Przekazanie formularza „Niebieska Karta – A" zespołowi interdyscyplinarnemu – właściwość miejscowa
- II. Termin na przekazanie formularza ,,Niebieska Karta – A" do zespołu interdyscyplinarnego
- III. Obowiązek przechowywania kopii formularza ,,Niebieska Karta – A"
§ 8
- I. Termin przekazania formularza ,,Niebieska Karta – A"
- II. Pierwsze posiedzenie grupy diagnostyczno-pomocowej
- III. Diagnoza sytuacji w związku z podejrzeniem występowania przemocy domowej
§ 9
- I. Przesłanki poszerzenia składu grupy diagnostyczno-pomocowej
- II. Obowiązek udziału w pracach grupy diagnostyczno-pomocowej
- III. Forma i termin złożenia wniosku o poszerzenie składu grupy diagnostycznopomocowej
§ 10
§ 11
- I. Indywidualny plan pomocy
- II. Zmiana i weryfikacja indywidualnego planu pomocy
- III. Udział małoletniego w posiedzeniu grupy diagnostyczno-pomocowej
§ 12
§ 13
- I. Tryby dokumentowania kolejnych przypadków stosowania przemocy
- II. Terminy w realizacji procedury ,,Niebieskie Karty"
§ 14
- I. Obowiązek dokumentowania działań realizowanych w ramach procedury „Niebieskie Karty"
- II. Dostęp do dokumentacji wytworzonej w ramach procedury „Niebieskie Karty"
- III. Obowiązek przekazywania oryginałów dokumentacji w procedurze karnej
§ 15
- I. Zadania grupy diagnostyczno-pomocowej
- II. Skierowanie osoby stosującej przemoc domową do udziału w programach dla osób stosujących przemoc domową
§ 16
- I. Zadania pracownika socjalnego wobec osoby doznającej przemocy domowej
- II. Zadania pracownika socjalnego wobec osoby stosującej przemoc domową
§ 17
- I. Obowiązki funkcjonariusza Policji w ramach procedury ,,Niebieskie Karty"
- II. Zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej
- III. Obowiązki funkcjonariusza Policji wobec osoby stosującej przemoc domową
§ 18
§ 19
- I. Przesłanki odstąpienia od dalszych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty"
- II. Protokół odstąpienia od dalszych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty"
§ 20
- I. Przesłanki zakończenia procedury „Niebieskie Karty"
- II. Forma zakończenia procedury „Niebieskie Karty"
§ 21
- I. Działania monitorujące po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty"
- II. Cel monitoringu
§ 22
Pliki do pobrania
Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów dodatkowych uzupełniających publikację.
Pobierz edytowalne wersje wzorów dokumentów omawianych w publikacji m.in.:
- Porozumienie między gminą a daną instytucją w sprawie zasad wyboru osób powołanych do zespołu interdyscyplinarnego,
- Wniosek o zobowiązanie osoby stosującej przemoc w rodzinie do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazanie zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia,
- Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- Zawiadomienie o odebraniu dziecka z rodziny,
- Protokół z zakończenia procedury „Niebieskie Karty".
Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.
Szczegóły
- Seria: Ustawy w praktyce
- Rok wydania: 2024
- Wydanie: 3
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Liczba stron: 256
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 420 g
- ISBN: 978-83-8291-824-3
- EAN: 9788382918243
- Kod serwisu: 0A026800
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu