Przejdź do treści
Bestseller

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Komentarz + wzory do pobrania

Promocyjna cena
%
  • Książka drukowana
    169,15 zł z VAT
    Informacje odnośnie ceny i obniżki

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 179,10 zł
    Cena katalogowa: 199,00 zł
    %

Najnowszy na rynku komentarz do ustawy z 29.7. 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 6.9.2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty"... więcej ›

Opis pełny

Najnowszy na rynku komentarz do ustawy z 29.7. 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 6.9.2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty". To praktyczne opracowanie uwzględnia tzw. dużą nowelizację czyli ustawę z 9.3.2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw.

Komentarz w przejrzysty sposób tłumaczy przepisy z zakresu:

  • zadań administracji publicznej dotyczącej przeciwdziałania przemocy domowej;
  • zasad postępowania wobec osób doznających przemocy domowej;
  • zasad postępowania wobec osób stosujących przemoc domową;
  • form wsparcia;
  • zasad finansowania.

Zmiany wprowadzone tzw. dużą nowelizacją rozszerzają szereg rozwiązań, które umożliwiają skuteczną reakcję organom reprezentowanym m.in. w Zespołach Interdyscyplinarnych.

W komentarzu znajdziemy omówienie różnic i wskazanie przykładów wprowadzonych nowych definicji czyli:

  • definicja przemocy w rodzinie została zastąpiona definicją przemocy domowej;
  • definicja osoby doznającej przemocy domowej;
  • zrezygnowano z dotychczasowej definicji członka rodziny i w to miejsce wprowadził ustawową definicję osoby stosującej przemoc domową;
  • wprowadzono dwie różne kategorie świadków: pierwsza w sytuacji, gdy świadek widział akt przemocy i druga, gdy świadek ma wiedzę o przemocy.

W komentarzu znalazły się wyjaśnienia dotyczące programów korekcyjno-edukacyjnych, uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową (Dz.U. z 2023 r. poz. 1163). Piszemy także o rekrutacji do programu korekcyjno-edukacyjnego oraz o kwalifikacjach osób prowadzących zajęcia korekcyjno-edukacyjne.

Ważne wskazówki stosowania przepisów odnoszą się do podziału zadań i współpracy organów:

  • zadania własne gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
  • zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez powiat
  • zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez samorząd województwa

oraz wojewodę czy ministra właściwego ds. równości, który opracowuje i wydaje (raz na dwa lata) wytyczne do prowadzenia szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz obowiązkowych szkoleń dla członków zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych.

Publikacja mówi także o obowiązku współpracy administracji rządowej i samorządowej z organizacjami społecznymi, kościołami lub związkami wyznaniowymi, który ustawodawca wprowadził do gminnego systemu przeciwdziałania przemocy domowej. Dodatkowo w komentarzu przeczytamy także o wytycznych dla prokuratorów dotyczących zasad postępowania (obecnie obowiązują wytyczne z 9.8.2024 r.). W wytycznych wskazano na konieczność nawiązania współpracy przez Prokuraturę z JST lub organizacjami pozarządowymi. Warto zwrócić uwagę także na wytyczne, które zostały wydane dla Policji (Wytyczne Nr 3 Komendanta Głównego Policji z 5.7.2024 r. w sprawie wykonywania przez policjantów niektórych czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” oraz w związku z wydawaniem nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu).

Nowelizacja prowadza całkowicie nowe rozwiązania prawne dotyczące zakresu podmiotowego procedury Niebieskie Karty. Dlatego komentarz ma walory unikalności ponieważ w kompleksowy sposób analizuje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” z września 2023 r. W opracowaniu znalazły się informacje o zasadach założenia procedury Niebieskie Karty, wypełnienia formularzy, terminach przekazania formularzy NK, udziału w pracach grupy diagnostyczno-pomocowej. Istotną kwestią są także wskazówki dotyczące diagnozy sytuacji w związku z podejrzeniem występowania przemocy a także postępowania wobec małoletnich. To co jest nowością to prowadzenie monitoringu po zakończeniu w procedury NK.

Dzięki tej publikacji Czytelnik otrzymuje m.in. wiedzę o:

  • kto wchodzi w skład Zespołu Interdyscyplinarnego?
  • jakie są uprawnienia Zespołu Interdyscyplinarnego?
  • jaka jest rola Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego?
  • jakie zadania realizuje Grupa Diagnostyczno – Pomocowa?
  • jak odseparować sprawcę przemocy od ofiary?
  • jaki jest katalog osób zobowiązanych do wszczynania procedury NK?
  • jakie działania monitorujące należy podejmować po zamknięciu Niebieskiej Karty?
  • jakie informacje powinien zawierać protokół z zakończenia procedury NK?
  • na czym polega monitoring po zakończeniu procedury NK?

Prezentowany komentarz stanowi doskonałe wsparcie dla wszystkich podmiotów uczestniczących w postępowaniach z zakresu przemocy domowej. Dotyczy to głównie: pracowników socjalnych, sędziów, kuratorów, policji, nauczycieli, prawników.

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Spis treści

O Autorze

Wykaz skrótów

Wstęp

Część I. Komentarz do ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej

Ustawa z 29.7.2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 424)

Wprowadzenie

Art. 1. [Zakres przedmiotowy ustawy]

  • I. Zakres ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej
  • II. Podział zadań w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej

Art. 2. [Doprecyzowanie pojęć]

  • I. Pojęcie przemocy domowej
  • II. Przesłanka umyślności w stosowaniu przemocy domowej
  • III. Naruszenie przez osobę stosującą przemoc domową praw lub dóbr osobistych osób doznających przemocy domowej jako przesłanka przemocy domowej
  • IV. Skutki działania lub zaniechania sprawcy a przesłanki przemocy domowej
  • V. Różne definicje przemocy domowej
  • VI. Pojęcie osoby doznającej przemocy domowej
  • VII. Pojęcie osoby stosującej przemoc domową
  • VIII. Pojęcie świadka przemocy domowej

Art. 3. [Formy pomocy]

  • I. Finansowanie wsparcia
  • II. Pomoc w formie poradnictwa
  • III. Interwencja kryzysowa i wsparcie
  • IV. Uniemożliwienie osobie stosującej przemoc domową wspólnego zamieszkania z osobą doznającą przemocy oraz uniemożliwienie kontaktu i zbliżania się do tej osoby
  • V. Zapewnienie schronienia w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla osób doznających przemocy domowej oraz wsparcie w uzyskaniu przydziału lokalu mieszkalnego z zasobów mieszkaniowych gminy
  • VI. Obowiązek informacyjny

Art. 4. [Pomoc i wsparcie]

  • I. Formy wsparcia osób doznających przemocy domowej
  • II. Zakaz kontaktowania się osoby stosującej przemoc domową
  • III. Programy korekcyjno-edukacyjne oraz psychologiczno-terapeutyczne
  • IV. Obowiązki osób stosujących przemoc domową

Art. 5. [Delegacja ustawowa]

  • I. Uwagi ogólne
  • II. Standardy podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej
  • III. Kwalifikacje osób zatrudnionych w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla osób doznających przemocy domowej

Art. 5a. [Delegacja ustawowa]

  • I. Cele oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc domową
  • II. Rekrutacja do programu korekcyjno-edukacyjnego
  • III. Terapia uzależnień dla osoby stosującej przemoc domową
  • IV. Realizacja oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych
  • V. Kwalifikacje osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne

Art. 5b. [Delegacja ustawowa]

Art. 6. [Współdziałanie organów; podział zadań]

  • I. Podstawa prawna realizacji działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej
  • II. Zadania własne gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
  • III. Zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez powiat
  • IV. Zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowane przez samorząd województwa

Art. 6a. [Wymagania co do osób kierujących specjalistycznymi ośrodkami wsparcia dla osób doznających przemocy domowej]

Art. 7. [Zadania wojewody]

Art. 8. [Zadania ministra]

  • I. Uwagi ogólne
  • II. Diagnoza zjawiska przemocy domowej
  • III. Działania promujące podnoszenie świadomości społecznej
  • IV. Opracowanie i wydawanie wytycznych do prowadzenia szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
  • V. Wsparcie finansowe realizacji działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Art. 8a. [Wytyczne dla prokuratury]

Art. 9. [Zakres współdziałania]

  • I. Obowiązek współpracy administracji rządowej i samorządowej z organizacjami pozarządowymi, kościołami lub związkami wyznaniowymi
  • II. Zlecanie realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej

Art. 9a. [Zespół interdyscyplinarny w gminie]

  • I. Powoływanie i skład zespołu interdyscyplinarnego
  • II. Przewodniczący i zastępca przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego
  • III. Uchwała w sprawie powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego
  • IV. Regulamin zespołu interdyscyplinarnego
  • V. Szkolenia członków zespołu interdyscyplinarnego
  • VI. Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego
  • VII. Procedura rozpoznawania skarg na członków zespołu dyscyplinarnego oraz jego przewodniczącego
  • VIII. Porozumienia z podmiotami, których przedstawiciele wchodzą w skład zespołu interdyscyplinarnego
  • IX. Obsługa finansowa zespołu interdyscyplinarnego
  • X. Grupy diagnostyczno-pomocowe
  • XI. Podmiotowość zespołów interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno-pomocowych

Art. 9b. [Zadania zespołu interdyscyplinarnego i grupy diagnostyczno-pomocowej]

  • I. Zadania zespołu interdyscyplinarnego
  • II. Zadania grupy diagnostyczno-pomocowej
  • III. Podział zadań między członków grupy diagnostyczno-pomocowej
  • IV. Skierowanie osoby stosującej przemoc domową do programu korekcyjnoedukacyjnego lub psychologiczno-terapeutycznego dla osób stosujących przemoc domową i związane z tym obowiązki
  • V. Odstąpienie od działań przez grupę diagnostyczno-pomocową
  • VI. Skarga na działanie grupy diagnostyczno-pomocowej lub członków tej grupy

Art. 9c. [Poufność danych osobowych]

  • I. Uwagi ogólne
  • II. Zakres podmiotowy przetwarzania danych osobowych
  • III. Zakres przetwarzania danych osób doznających przemocy domowej
  • IV. Zakres przetwarzania danych innych osób pozostających we wspólnym gospodarstwie z osobą stosującą przemoc domową
  • V. Zakres przetwarzania danych osób stosujących przemoc domową
  • VI. Zakres przetwarzania danych osób zgłaszających podejrzenie stosowania przemocy domowej oraz świadków przemocy
  • VII. Zachowanie poufności przez członków zespołu interdyscyplinarnego i grup diagnostyczno-pomocowych
  • VIII. Prawo dostępu do dokumentacji zespołu interdyscyplinarnego lub grupy diagnostyczno-pomocowej
  • IX. Minimalne wymogi zapewnienia ochrony danych osobowych

Art. 9d. [Procedura „Niebieskie Karty"]

  • I. Podstawa prawna wszczęcia i przeprowadzenia procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Realizacja procedury „Niebieskie Karty"

Art. 9e. [Właściwość miejscowa gminy]

  • I. Właściwość miejscowa do realizacji procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Zmiana właściwości a zasady dostępu do dokumentacji o procedurze „Niebieskie Karty"
  • III. Podstawy zmiany właściwości miejscowej gminy w ramach procedury „Niebieskie Karty"

Art. 9f. [Obowiązek powiadomienia]

Art. 9g. [Odebranie broni]

Art. 9h. [Zakończenie procedury]

  • I. Przesłanki zakończenia procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Działania monitorujące prowadzone przez grupę diagnostyczno-pomocową

Art. 10. [Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej]

  • I. Uwagi ogólne
  • II. Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej na lata 2024–2030

Art. 10a. [Zespół Monitorujący do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej]

Art. 10b. [Skład Zespołu]

Art. 10c. [Przewodniczący i członkowie Zespołu]

Art. 10d. [Pomoc organów administracji rządowej]

Art. 10e. [Obsługa administracyjno-biurowa zespołu]

Art. 10f. [Tryb i organizacja działania zespołu]

Art. 11. [Sprawozdanie]

Art. 11a. [Obowiązek opuszczenia mieszkania]

  • I. Uwagi ogólne
  • II. Przesłanki orzeczenia nakazów lub zakazów ochrony
  • III. Rozszerzenie ochrony osób doznających przemocy domowej po 30.11.2020 r.
  • IV. Obowiązek ponoszenia bieżących opłat eksploatacyjnych za lokal
  • V. Nakazy i zakazy ochronne a tytuł prawny do lokalu
  • VI. Wszczęcie i przebieg sprawy o nakazanie osobie stosującej przemoc opuszczenia miejsca zamieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazanie zbliżania się do miejsca zamieszkania i jego bezpośredniego otoczenia
  • VII. Udzielenie zabezpieczenia w sprawie toczącej się na podstawie art. 11a PrzemDomU
  • VIII. Uprawnienia i obowiązki Policji i Żandarmerii Wojskowej w zakresie wydawania nakazów i zakazów ochronnych
  • IX. Konsekwencje naruszenia przez osobę stosującą przemoc domową nakazu lub zakazu ochronnego
  • X. Egzekucja orzeczenia
  • XI. Egzekucja bezterminowego nakazu opuszczenia miejsca zamieszkania

Art. 11aa. [Zakaz zbliżania się]

  • I. Nowe nakazy ochrony osoby doznającej przemocy domowej
  • II. Zakaz zbliżania się do osoby doznającej przemocy domowej oraz zakaz kontaktu z osobą doznającą przemocy domowej
  • III. Zakaz przebywania przez osobę stosującą przemoc domową w określonych miejscach

Art. 11ab. [Obowiązek uwzględnienia okoliczności]

Art. 11b. [Aktualne dane teleadresowe]

Art. 12. [Obowiązek zawiadomienia]

  • I. Podmioty zobowiązane do zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
  • II. Odpowiedzialność karna za niezawiadomienie o przestępstwach

Art. 12a. [Tryb umieszczania dzieci w rodzinie zastępczej]

  • I. Przesłanki zastosowania procedury zapewnienia dziecku ochrony przed przemocą
  • II. Ochrona dzieci przed przemocą domową
  • III. Procedura zapewnienia dziecku ochrony przed przemocą
  • IV. Zgłoszenie zapewnienia dziecku ochrony do sądu
  • V. Udział Policji w zapewnieniu dziecku ochrony przed przemocą

Art. 12b. [Zażalenie do sądu opiekuńczego na odebranie dziecka]

Art. 12c. [Pouczenie]

Art. 12d. [Zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie skazanego]

  • I. Uwagi ogólne
  • II. Prawo do kontaktu z adwokatem

Art. 13–14. (uchylone)

Art. 15–16. (pominięte)

Art. 17. [Wejście w życie]

Część II. Komentarz do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta"

Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta" (Dz.U. z 2023 r. poz. 1870)

§ 1

§ 2

  • I. Przesłanki wszczęcia procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Katalog osób obowiązanych do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty"
  • III. Osoby objęte procedurą „Niebieskie Karty"
  • IV. Wymóg obecności pełnoletniej osoby doznającej przemocy

§ 3

  • I. Obowiązki osoby wszczynającej procedurę „Niebieskie Karty"
  • II. Udzielenie pomocy przedmedycznej
  • III. Udzielenie pomocy medycznej i inne formy interwencji

§ 4

  • I. Wstępna diagnoza sytuacji
  • II. Rozmowa z osobą doznającą przemocy domowej
  • III. Rozmowa z osobą stosującą przemoc domową

§ 5

  • I. Małoletni w procedurze „Niebieskie Karty"
  • II. Osoba nieporadna w procedurze „Niebieskie Karty"
  • III. Rodzice i opiekunowie jako osoby stosujące przemoc wobec dziecka

§ 6

§ 7

  • I. Przekazanie formularza „Niebieska Karta – A" zespołowi interdyscyplinarnemu – właściwość miejscowa
  • II. Termin na przekazanie formularza ,,Niebieska Karta – A" do zespołu interdyscyplinarnego
  • III. Obowiązek przechowywania kopii formularza ,,Niebieska Karta – A"

§ 8

  • I. Termin przekazania formularza ,,Niebieska Karta – A"
  • II. Pierwsze posiedzenie grupy diagnostyczno-pomocowej
  • III. Diagnoza sytuacji w związku z podejrzeniem występowania przemocy domowej

§ 9

  • I. Przesłanki poszerzenia składu grupy diagnostyczno-pomocowej
  • II. Obowiązek udziału w pracach grupy diagnostyczno-pomocowej
  • III. Forma i termin złożenia wniosku o poszerzenie składu grupy diagnostycznopomocowej

§ 10

§ 11

  • I. Indywidualny plan pomocy
  • II. Zmiana i weryfikacja indywidualnego planu pomocy
  • III. Udział małoletniego w posiedzeniu grupy diagnostyczno-pomocowej

§ 12

§ 13

  • I. Tryby dokumentowania kolejnych przypadków stosowania przemocy
  • II. Terminy w realizacji procedury ,,Niebieskie Karty"

§ 14

  • I. Obowiązek dokumentowania działań realizowanych w ramach procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Dostęp do dokumentacji wytworzonej w ramach procedury „Niebieskie Karty"
  • III. Obowiązek przekazywania oryginałów dokumentacji w procedurze karnej

§ 15

  • I. Zadania grupy diagnostyczno-pomocowej
  • II. Skierowanie osoby stosującej przemoc domową do udziału w programach dla osób stosujących przemoc domową

§ 16

  • I. Zadania pracownika socjalnego wobec osoby doznającej przemocy domowej
  • II. Zadania pracownika socjalnego wobec osoby stosującej przemoc domową

§ 17

  • I. Obowiązki funkcjonariusza Policji w ramach procedury ,,Niebieskie Karty"
  • II. Zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej
  • III. Obowiązki funkcjonariusza Policji wobec osoby stosującej przemoc domową

§ 18

§ 19

  • I. Przesłanki odstąpienia od dalszych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Protokół odstąpienia od dalszych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty"

§ 20

  • I. Przesłanki zakończenia procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Forma zakończenia procedury „Niebieskie Karty"

§ 21

  • I. Działania monitorujące po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty"
  • II. Cel monitoringu

§ 22

Pliki do pobrania

Materiały dodatkowe w cenie książki

Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów dodatkowych uzupełniających publikację.

Pobierz edytowalne wersje wzorów dokumentów omawianych w publikacji m.in.:

  • Porozumienie między gminą a daną instytucją w sprawie zasad wyboru osób powołanych do zespołu interdyscyplinarnego,
  • Wniosek o zobowiązanie osoby stosującej przemoc w rodzinie do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazanie zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia,
  • Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • Zawiadomienie o odebraniu dziecka z rodziny,
  • Protokół z zakończenia procedury „Niebieskie Karty".

Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.

Szczegóły

  • Seria: Ustawy w praktyce
  • Rok wydania: 2024
  • Wydanie: 3
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 256
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 420 g
  • ISBN: 978-83-8291-824-3
  • EAN: 9788382918243
  • Kod serwisu: 0A026800
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu