Nowość

Funkcjonowanie przedsiębiorstw w Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz Polskiej Strefie Inwestycji. Aspekty prawne, podatkowe i księgowe

  • 249,00 zł z VAT
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

Praktyczne omówienie zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz Polskiej Strefie Inwestycji. Autorzy, oprócz przedstawienia podstaw prawnych danego zagadnienia, wskazują na istotne aspekty praktyczne danego tematu, dodatkowo wzbogacając je przykładami. Książka zawiera także aktualne orzecznictwo sądów oraz poglądy doktryny... więcej ›

Opis książki

Praktyczne omówienie zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz Polskiej Strefie Inwestycji.

Opracowanie zawiera kluczowe zagadnienia związane z korzystaniem z pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na nowe inwestycje. Drugie wydanie publikacji jest zbiorem praktycznych zagadnień prawno-podatkowych wskazanych w ustawie z 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1604). Autorzy, oprócz przedstawienia podstaw prawnych danego zagadnienia, wskazują na istotne aspekty praktyczne danego tematu, dodatkowo wzbogacając je przykładami. Książka zawiera także aktualne orzecznictwo sądów oraz poglądy doktryny.

Poszczególne zagadnienia poruszane w publikacji omówione zostały z uwzględnieniem zmian zawartych w tzw. „Polskim Ładzie", tj. ustawie z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która w diametralny sposób ingeruje w kształt dotychczasowego systemu podatkowego. Opracowanie uwzględnia również zmienione Wytyczne UE w sprawie regionalnej pomocy państwa na lata 2022–2027 (2021/C153/01), w ramach których określono zasady i warunki wykorzystania regionalnej pomocy inwestycyjnej oraz rozwinięto zapisy Rozporządzenia 651/2014. Przybliżony został zakres zmian, jakie w związku z powyższym wprowadzone zostaną najprawdopodobniej do polskich przepisów.

Wśród omawianych zagadnień znajdują się:

  • pozyskanie, utrata, sukcesja i możliwość zmiany treści zezwoleń strefowych oraz decyzji o wsparciu;
  • pomoc publiczna;
  • wykładnia treści zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych oraz decyzji o wsparciu;
  • kontrola przedsiębiorcy w zakresie spełnienia warunków określonych w zezwoleniu/decyzji o wsparciu;
  • środki trwałe;
  • wartości niematerialne i prawne;
  • dyskontowanie kosztów inwestycji i wielkości pomocy publicznej;
  • wydzielenie działalności zwolnionej z opodatkowania, rozliczenia zakładowe, działalność pomocnicza;
  • konsekwencje podatkowe korzystania z usług podwykonawców w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na obszarze SSE i na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu;
  • ceny transferowe w Specjalnych Strefach Ekonomicznych;
  • ujęcie przychodów i kosztów finansowych w rozliczeniach strefowych;
  • możliwość rozliczenia straty z działalności wolnej od opodatkowania;
  • aktywa na odroczony podatek dochodowy;
  • księgowe aspekty działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu;
  • globalny podatek minimalny (Filar 2) a podmioty zwolnione przedmiotowo.

Komentarz przeznaczony jest dla przedsiębiorców, pracowników firm doradczych oraz instytucji otoczenia biznesu, pracowników stref ekonomicznych i urzędników różnych szczebli, w tym zwłaszcza pracowników samorządowych a także adwokatów, radców prawnych oraz sędziów, którzy w codziennej pracy stykają się z przepisami ustawy.

Spis treści

Autorzy

Przedmowa

Wykaz skrótów

Wykaz literatury

Rozdział I. Pozyskanie, utrata, sukcesja i możliwość zmiany treści zezwoleń strefowych oraz decyzji o wsparciu

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Inwestycje objęte wsparciem oraz inwestycje wykluczone z uzyskania wsparcia
  • 3. Decyzja o wsparciu
  • 4. Rozpoczęcie korzystania z pomocy publicznej
  • 5. Zmiana warunków decyzji i zakończenie korzystania z pomocy publicznej
  • 6. Sukcesja decyzji o wsparciu oraz zezwolenia strefowego
    • 6.1. Uwagi ogólne
    • 6.2. Zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa
    • 6.3. Objęcie spółki osobowej statusem podatnika na gruncie podatków dochodowych
    • 6.4. Połączenie przedsiębiorstw
    • 6.5. Podział przedsiębiorstw
    • 6.6. Przeniesienie własności udziałów lub akcji
    • 6.7. Przeniesienie własności składników majątkowych

Rozdział II. Pomoc publiczna

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Unijny system kontroli pomocy publicznej
  • 3. Podmiotowe warunki dopuszczalności pomocy publicznej
    • 3.1. Określenie aktualnego statusu przedsiębiorstwa
    • 3.2. Brak możliwości pozyskiwania wsparcia przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji
  • 4. Przedmiotowe warunki dopuszczalności pomocy publicznej
    • 4.1. Pojęcie inwestycji początkowej
    • 4.2. Efekt zachęty
    • 4.3. Relokacja
      • 4.3.1. Postanowienia wspólne
      • 4.3.2. Pomoc objęta wyłączeniem blokowym
      • 4.3.3. Pomoc notyfikowana do KE
    • 4.4. Jednostkowy projekt inwestycyjny

Rozdział III. Wykładnia treści zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych oraz decyzji o wsparciu

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Wykładnia przepisów dokonywana przez Ministra Finansów oraz organy mu podległe
    • 2.1. Istota interpretacji przepisów prawa podatkowego
    • 2.2. Interpretacje indywidualne a przepisy regulujące prowadzenie działalności przedsiębiorców na terenie SSE oraz w PSI
    • 2.3. Moc wiążąca interpretacji prawa podatkowego
  • 3. Wykładnia treści zezwoleń strefowych oraz decyzji o wsparciu
    • 3.1. Wykładnia treści decyzji administracyjnych
    • 3.2. Podmioty uprawnione do wykładni zezwoleń strefowych i charakter wykładni zezwoleń strefowych

Rozdział IV. Kontrola przedsiębiorcy w zakresie spełnienia warunków określonych w zezwoleniu/decyzji o wsparciu

  • 1. Zakres kontroli przeprowadzanej przez Zarządzającego SSE
  • 2. Kryteria jakościowe nowej inwestycji
    • 2.1. Wprowadzenie
    • 2.2. Sektor usług
    • 2.3. Sektor przemysłowy

Rozdział V. Środki trwałe

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Moment poniesienia kosztów inwestycji
  • 3. Leasing
    • 3.1. Pojęcie leasingu
    • 3.2. Wydatki ponoszone w ramach umowy leasingu zaliczone do nakładów inwestycyjnych
      • 3.2.1. Uwagi wstępne
      • 3.2.2. Umowa leasingu finansowego
      • 3.2.3. Leasing operacyjny
      • 3.2.4. Zaliczenie do nakładów inwestycyjnych
  • 4. Nowe środki trwałe
  • 5. Definicja i ustalenie ceny nabycia (kosztów wytworzenia) środka trwałego
    • 5.1. Przepisy ustawy o rachunkowości
      • 5.1.1. Definicja środka trwałego
      • 5.1.2. Wartość początkowa środka trwałego
    • 5.2. Przepisy ustaw podatkowych
      • 5.2.1. Uwagi wstępne
      • 5.2.2. Definicja środka trwałego
      • 5.2.3. Wartość początkowa środka trwałego
    • 5.3. Rozbudowa i modernizacja istniejących środków trwałych
  • 6. Możliwość utraty zezwolenia w wyniku nieutrzymania własności składników majątku
    • 6.1. Uwagi wstępne
    • 6.2. Zbycie składników majątku
    • 6.3. Najem, leasing, dzierżawa
    • 6.4. Likwidacja środka trwałego
    • 6.5. Przemieszczanie środka trwałego w ramach SSE

Rozdział VI. Wartości niematerialne i prawne

  • 1. Cena nabycia WNiP jako wydatki kwalifikowane
  • 2. Wydatki na WNiP jako koszty uzyskania przychodów działalności zwolnionej lub opodatkowanej

Rozdział VII. Dyskontowanie kosztów inwestycji i wielkości pomocy publicznej

  • 1. Wstęp
  • 2. Dyskontowanie kosztów inwestycji i otrzymanej pomocy publicznej – zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE
  • 3. Dyskontowanie kosztów inwestycji i otrzymanej pomocy publicznej – decyzje o wsparciu na realizację nowej inwestycji
  • 4. Dyskontowanie kosztów inwestycji i otrzymanej pomocy publicznej a obowiązki sprawozdawcze

Rozdział VIII. Wydzielenie działalności zwolnionej z opodatkowania, rozliczenia zakładowe, działalność pomocnicza

  • 1. Możliwość prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz poza nią
  • 2. Przesłanki umożliwiające prowadzenie działalności zwolnionej z opodatkowania
  • 3. Działalność o charakterze pomocniczym wykonywana poza terenem wskazanym w zezwoleniu lub decyzji o wsparciu
    • 3.1. Uwagi wstępne
    • 3.2. Usługi transportowe
    • 3.3. Usługi magazynowe
    • 3.4. Usługi marketingowe
    • 3.5. Sprzedaż detaliczna
    • 3.6. Usługi serwisowe i gwarancyjne
    • 3.7. Usługi montażowe
  • 4. Działalność prowadzona na podstawie kilku zezwoleń bądź decyzji o wsparciu
  • 5. Podział kosztów i przychodów wspólnych

Rozdział IX. Konsekwencje podatkowe korzystania z usług podwykonawców w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na obszarze SSE i na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Przyczyny korzystania z usług podwykonawców w działalności strefowej i prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu
  • 3. Warunki korzystania ze zwolnienia w przypadku nabywania przez przedsiębiorcę usług podwykonawców
  • 4. Działalność pomocnicza
  • 5. Wybrane rodzaje nabywanych od podwykonawców usług w interpretacjach podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych
    • 5.1. Uwagi ogólne
    • 5.2. Usługi magazynowania
    • 5.3. Tooling
      • 5.3.1. Uwagi wstępne
      • 5.3.2. Zbycie oprzyrządowania przez przedsiębiorcę działającego w oparciu o zezwolenie/decyzję o wsparciu do końcowego odbiorcy
      • 5.3.3. Nieodpłatne przekazanie oprzyrządowania przez przedsiębiorcę do podwykonawcy spoza obszaru SSE/ wskazanego w decyzji o wsparciu w celu produkcji komponentów do wyrobów określonych w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu
      • 5.3.4. Zbycie oprzyrządowania przez przedsiębiorcę do podmiotu innego niż końcowy odbiorca, w przypadku gdy przedsiębiorca wykorzystuje oprzyrządowanie na terenie SSE/wskazanym w decyzji o wsparciu w celu wytwarzania VII wyrobów określonych w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu
      • 5.3.5. Usługi na oprzyrządowaniu zbytym przez przedsiębiorcę do odbiorcy końcowego
    • 5.4. Zakup komponentów
      • 5.4.1. Uwagi wstępne
      • 5.4.2. Komponenty jako element wyrobu zwolnionego
      • 5.4.3. Komponenty o cechach szczególnych
      • 5.4.4. Komponenty wadliwe
    • 5.5. Usługi podwykonawców
      • 5.5.1. Uwagi wstępne
      • 5.5.2. Zwolnienie z opodatkowania, a prawo własności materiałów, na których wykonywana jest usługa
    • 5.6. Transport
    • 5.7. Wsparcie udzielane poddostawcy przez podmiot strefowy
  • 6. Uwagi końcowe

Rozdział X. Ceny transferowe w Specjalnych Strefach Ekonomicznych

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Pojęcie i istota cen transferowych
  • 3. Doszacowanie dochodu przez organ podatkowy
  • 4. Podział dochodu w przypadku obowiązku wydzielenia organizacyjnego

Rozdział XI. Ujęcie przychodów i kosztów finansowych w rozliczeniach strefowych

  • 1. Wstęp
  • 2. Podatkowe ujęcie kosztów i przychodów finansowych w rozliczeniach strefowych
    • 2.1. Uwagi wstępne
    • 2.2. Działalność finansowa jako działalność pomocnicza
    • 2.3. Przychody i koszty finansowe związane zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i zwolnioną z opodatkowania
  • 3. Wpływ różnic kursowych na rozliczenia przedsiębiorcy działającego w SSE/PSI
    • 3.1. Uwagi wstępne
    • 3.2. Różnice kursowe w działalności strefowej oraz pozastrefowej
  • 4. Koszty finansowania dłużnego w działalności strefowej
    • 4.1. Uwagi wstępne
    • 4.2. Zasady obliczania kosztów finansowania dłużnego podlegających wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów

Rozdział XII. Możliwość rozliczenia straty z działalności wolnej od opodatkowania

  • 1. Strata na działalności zwolnionej
  • 2. Rozliczenie straty w bieżącej działalności
  • 3. Możliwość rozliczenia straty po utracie zezwolenia strefowego
  • 4. Wygaśnięcie (wygaszenie) zezwolenia lub decyzji o wsparciu

Rozdział XIII. Aktywa na odroczony podatek dochodowy

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Ustawa o rachunkowości
  • 3. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 2
  • 4. Międzynarodowy Standard Rachunkowości 12
  • 5. Podsumowanie

Rozdział XIV. Księgowe aspekty działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Dokumentacja kosztów kwalifikowanych
  • 3. Polityka rachunkowości w zakresie działalności podlegającej zwolnieniu
  • 4. Dochód zwolniony z opodatkowania

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Podatki w praktyce
  • Rok wydania: 2025
  • Wydanie: 2
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 628
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 770 g
  • ISBN: 978-83-8356-686-3
  • EAN: 9788383566863
  • Kod serwisu: 0A038100
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu

Kategorie

Tagi