Opis książki
Opis pełny
Publikacja omawia mechanizm naliczenia kwoty potrzeb oświatowych i wpływ danych zwartych w systemie informacji oświatowej na jej wysokość.
Od 1.1.2025 r., w wyniku wejścia w życie nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zmienił się sposób odczytywania danych z SIO, niezbędnych do finansowania oświaty w Polsce. Obecnie kwota potrzeb oświatowych należna JST będzie wyliczana na podstawie bieżących danych dotyczących uczniów i nauczycieli. Wcześniej finansowano oświatę na podstawie danych z 30 września. Obecnie kwota potrzeb oświatowych będzie naliczana zgodnie ze stanem na 15 czerwca poprzedniego roku, ale po skończonym roku wszystkie dane rzeczywiste za dany rok zostaną odczytane z SIO i nastąpi korekta naliczonych wcześniej potrzeb oświatowych według rzeczywistych danych. Warto podkreślić, że jeżeli osoby wprowadzające dane do SIO popełnią błąd i nie przypiszą do ucznia odpowiedniej wagi, to samorząd otrzyma za niską kwotę potrzeb oświatowych i nie będzie później mógł skorygować tych danych, aby otrzymać prawidłową wysokość tej kwoty.
W książce uwzględniono przede wszystkim zmiany związane z nowym systemem finansowania oświaty w Polsce – w związku z nową ustawą z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W poradniku omówiono:
- dane, które są wprowadzane do poszczególnych modułów nowego SIO i służą do naliczenia potrzeb oświatowych, zapewniając właściwe finansowanie oświaty w samorządzie (przedstawiono przede wszystkim merytoryczne aspekty wprowadzania danych do SIO w kontekście poprawnego naliczenia kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu);
- zmiany w zakresie finansowania orzeczeń, tj. w odniesieniu do godzin wsparcia realizowanych dla uczniów niepełnosprawnych, z naciskiem na ich prawidłowe wypełnienie w SIO. Poradnik pokazuje, jak prawidłowo dodać w SIO orzeczenie oraz wypełnić godziny wsparcia, tak aby samorząd otrzymał prawidłowe finansowania tego orzeczenia;
- algorytm podziału potrzeb oświatowych wraz z przykładami przedstawionymi w przystępny sposób;
- procedurę naliczenia potrzeb oświatowych, tj. procedurę potwierdzenia prawdziwości danych wprowadzanych do SIO używanych do naliczenia kwoty potrzeb oświatowych. Przedstawiona została rola dyrektora szkoły oraz samorządu w kontekście weryfikacji danych do kwoty potrzeb oświatowych, a także nieprzekraczalne terminy i możliwe błędy;
- zasady kontroli SIO przez służby skarbowe – jakie skutki finansowe rodzą błędy wykryte w trakcie kontroli;
- techniczne aspekty wprowadzania danych do SIO, w tym dostępne operacje grupowe, usprawniające wprowadzanie danych;
- kwestię ochrony danych osobowych w SIO, upoważnienia do systemu i odpowiedzialność kierownika podmiotu (dyrektora szkoły) w tym zakresie.
Finanse publiczne - kompleksowa oferta poradników Sprawdź wszystkie ›
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
O autorach
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. System Informacji Oświatowej jako podstawa ustalenia subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział II. System finansowania zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem zadań oświatowych
- 1. Nowy system finansowania zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Ujęcie ogólne
- 1.1. Przyczyna i główne cele zmian
- 1.2. Dochody od mieszkańców i firm
- 1.3. Potrzeby finansowe
- 1.4. Nowa subwencja na 2025 r.
- 1.5. Subwencja na lata kolejne
- 2. Potrzeby wyrównawcze
- 2.1. Sposób obliczania potrzeb wyrównawczych
- 2.2. Oświata w potrzebach wyrównawczych
- 3. Łączna kwota potrzeb oświatowych
- 3.1. Sposób obliczania łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 3.2. Delegacja do wydania rozporządzenia w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 4. Wpływ oświaty na dochody jednostek samorządu terytorialnego w nowym systemie. Fakty i mity
- 4.1. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymujące subwencję na 2025 r.
- 4.2. Jednostki samorządu terytorialnego bez subwencji na 2025 r.
- 4.3. Zasady ustalania subwencji na lata następne
- 5. Rezerwa na uzupełnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział III. Podział łącznej kwoty potrzeb oświatowych
- 1. Ogólne zasady podziału
- 2. Uczeń w algorytmie podziału
- 3. Nauczyciel w algorytmie podziału. Wskaźnik korygujący D
- 4. Kwoty wynikające z algorytmu podziału
Rozdział IV. Dane gromadzone w systemie informacji oświatowej
- 1. Dostęp do systemu informacji oświatowej
- 2. RSPO i moduł „Szczegóły podmiotu"
- 3. Terminy wprowadzania danych
- 4. Finansowanie oświaty w Polsce na podstawie SIO – procedura naliczenia potrzeb oświatowych
- 4.1. Zagadnienia ogólne
- 4.2. Ustawowe kary
- 5. Oddziały
- 5.1. Oddziały podstawowe
- 5.2. Oddziały dodatkowe
- 6. Uczeń
- 6.1. Dane identyfikacyjne
- 6.2. Weryfikacja uczniów (i nauczycieli) z rejestrem PESEL
- 6.3. Informacja o negatywnej weryfikacji ucznia z rejestrem PESEL
- 6.4. Przekazanie informacji o podjęciu działań wyjaśniających
- 6.5. Nauka
- 6.6. Pobyt
- 6.7. Przypisanie ucznia
- 6.8. Operacje grupowe
- 6.9. Orzeczenia/opinie
- 6.10. Dane dziedzinowe
- 7. Nauczyciel
- 7.1. Dane identyfikacyjne
- 7.2. Zatrudnienie
- 7.3. Awans zawodowy
- 7.4. Dane dziedzinowe
- 7.5. Wynagrodzenie
- 8. Dane zbiorcze
- 8.1. Dane o działalności
- 8.2. Infrastruktura
- 8.3. Biblioteka
- 8.4. Komputery
- 8.5. Finanse
- 8.6. Zatrudnienie
- 8.7. Inne
- 9. Dane wprowadzane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- 10. Dane wprowadzane przez samorządy
- 11. Pozyskiwanie danych z SIO
- 12. Bezpieczeństwo danych gromadzonych w SIO
- 13. Przechowywanie danych w SIO
Rozdział V. Najczęściej zadawane pytania
- 1. Uczeń
- 1.1. Wykazywanie w SIO bezpłatnej dodatkowej nauki języka polskiego
- 1.2. Wykazywanie w SIO wychowanka internatu
- 1.3. Wykazywanie obowiązku szkolnego
- 1.4. Wykazywanie obowiązku nauki
- 1.5. Wykazywanie spełniania obowiązku w obwodzie
- 1.6. Wykazywanie nowego orzeczenia
- 1.7. Wykazywanie dziecka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym (ORW)
- 1.8. Wykazywanie ucznia z przedłużoną praktyką
- 1.9. Rozpoczynanie okresu obowiązywania orzeczenia
- 1.10. Kończenie okresu obowiązywania orzeczenia
- 1.11. Rozpoczynanie godzin wsparcia w ramach orzeczenia
- 1.12. Kończenie godzin wsparcia w ramach orzeczenia
- 1.13. Rezygnacja z kształcenia specjalnego przez rodziców
- 1.14. Rezygnacja z rewalidacji przez rodziców
- 1.15. Wykazywanie pomocy nauczyciela dla ucznia niepełnosprawnego
- 1.16. Wykazywanie nauczyciela współorganizującego dla ucznia niepełnosprawnego
- 1.17. Wykazywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów niepełnosprawnych – grupowe
- 1.18. Wykazywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów niepełnosprawnych – w ramach pensum
- 1.19. Wykazywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów niepełnosprawnych – czas trwania
- 2. Nauczyciel
- 2.1. Wykazywanie nieobecności z tytułu choroby
- 2.2. Wykazywanie nieobecności z tytułu świadczenia rehabilitacyjnego
- 2.3. Wykazywanie nieobecności z tytułu kwarantanny
- 2.4. Wykazywanie zajęć dodatkowych
- 2.5. Wykazywanie zmian godzin w wyniku aneksu do arkusza
- 2.6. Wykazywanie godzin dyrektorskich
- 2.7. Wykazywanie daty przeniesienia umowy
- 2.8. Wykazywanie zniżki dla nauczyciela niepełnosprawnego
- 2.9. Wykazywanie wynagrodzenia chorobowego
- 2.10. Wykazywanie wynagrodzenia za czas urlopu
- 2.11. Wykazywanie uzupełniania etatu
- 2.12. Wykazywanie zwolnienia z tytułu opieki nad dzieckiem
- 2.13. Wykazywanie danych o nauczycielu, który nie ma przydzielonych obowiązków
- 2.14. Wykazywanie tygodniowego wymiaru zajęć nauczyciela zatrudnionego na podstawie KP
- 2.15. Wykazywanie obowiązku nauczania indywidualnego
- 2.16. Wykazywanie godzin przy umowie-zleceniu
- 2.17. Wykazywanie obowiązków w punkcie przedszkolnym
- 2.18. Wykazywanie nauczyciela na niepełnym etacie
- 2.19. Wykazywanie nauczyciela, który nie rozpoczął stażu
- 2.20. Wykazywanie awansu nauczyciela, który ma staż w innej szkole
- 2.21. Wykazywanie łączenia pracy z urlopem macierzyńskim lub wychowawczym
- 3. Dane zbiorcze
- 3.1. Wykazywanie wynagrodzeń nauczycieli w podmiotach niepublicznych i publicznych dotowanych
- 3.2. Wykazywanie form pomocy w poradni
- 3.3. Wykazywanie planowanego rozwiązania stosunku pracy
- 3.4. Wykazywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na poziomie placówki
- 3.5. Wykazywanie wydatków majątkowych
Rozdział VI. Zakończenie
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Sektor publiczny w praktyce
- Premiera: 30 maja 2025
- Rok wydania: 2025
- Wydanie: 2
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Liczba stron: 194
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 260 g
- ISBN: 978-83-8411-164-2
- EAN: 9788384111642
- Kod serwisu: 0A051300
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu