Bestseller

Ochrona sygnalistów. Praktyczna analiza przepisów ustawy + wzory do pobrania

Promocyjna cena
%
  • 160,65 zł z VAT

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena: 141,75 zł
    Cena katalogowa: 189,00 zł
    %
  • Koszt dostawy od 0 zł!

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

Praktyczne omówienie przepisów nowej ustawy o ochronie sygnalistów, a w szczególności takich kwestii jak katalog naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu, przyjmowanie zgłoszeń anonimowych, procedura zgłoszeń wewnętrznych, ochrona sygnalisty oraz jego danych osobowych. Poradnik zawiera liczne przykłady oraz wzory procedur... więcej ›

Opis książki

Publikacja to praktyczny poradnik szczegółowo omawiający przepisy ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928), która wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Przepisy ustawy o ochronie sygnalistów wejdą w życie 25 września 2024 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, które zaczną obowiązywać 25 grudnia 2024 r. Obowiązek stosowania się do nowych przepisów mają wszystkie podmioty – zarówno prywatne, jak i z sektora publicznego – na rzecz których wykonuje lub świadczy pracę zarobkową co najmniej 50 osób. Z tego obowiązku zwolnione są jedynie jednostki organizacyjne gmin lub powiatów, liczące mniej niż 10 000 mieszkańców.

Oznacza to, że podmioty, których dotyczą obowiązki wskazane w ustawie, mają jedynie 3 miesiące na dostosowanie się do nowych przepisów, a w tym wdrożenie wewnętrznego kanału zgłaszania naruszeń i podejmowania działań następczych, w tym weryfikacji zgłoszenia wewnętrznego. Niedopełnienie tego obowiązku będzie grozić pracodawcy grzywną.

Książka omawia przepisy ustawy o ochronie sygnalistów, a w szczególności takie kwestie, jak:

  • katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane przez sygnalistę,
  • konsultacje procedury wewnętrznej z organizacją związkową albo z przedstawicielami osób świadczących pracę,
  • przyjmowanie zgłoszeń anonimowych,
  • procedura zgłoszeń wewnętrznych,
  • ochrona sygnalisty i zakaz działań odwetowych,
  • zgłoszenia wewnętrzne w grupach kapitałowych,
  • ochrona danych osobowych sygnalisty,
  • przepisy karne.

Najważniejsze atuty publikacji:

  • praktyczna i kompleksowa analiza przepisów nowej ustawy o ochronie sygnalistów,
  • duża liczba przykładów i wyjaśnień ekspertów,
  • wzory procedur zgłoszeń wewnętrznych, które można stosować w różnego rodzaju organizacjach,
  • zespół autorski, w którego skład wchodzą prawnicy-praktycy oraz osoby, które były zaangażowane bezpośrednio w prace nad projektem ustawy.

W książce czytelnik znajdzie odpowiedzi na m.in. następujące pytania:

  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby osoba zgłaszająca naruszenie prawa była objęta ochroną jako sygnalista?
  • Czy sygnalistą może być wolontariusz, stażysta lub praktykant?
  • Jakiego rodzaju naruszenia prawa będą mogły być zgłaszane przez sygnalistę?
  • Czy zgłaszanie naruszeń prawa przez sygnalistę jest obowiązkowe?
  • Czy ustawa o ochronie sygnalistów przewiduje jakiekolwiek korzyści dla sygnalisty za dokonanie zgłoszenia?
  • Jak należy rozumieć wymóg, aby zgłoszenie sygnalisty dotyczyło informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą?
  • Czy sygnalista ma obowiązek dokonania najpierw zgłoszenia wewnętrznego zanim dokona zgłoszenia zewnętrznego?
  • Czy sygnalista ma obowiązek wskazywać w zgłoszeniu kwalifikację prawną czynu zabronionego, o którym informuje?
  • Jaką ochroną będą objęte osoby pomagające sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia lub z nim powiązane?
  • Czy pomagającym sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia może być związek zawodowy, a jeśli tak, to jaka ochrona jest dla niego przewidziana?
  • Czy osoba rozpatrująca zgłoszenia sygnalistów w podmiocie prawnym będzie korzystać z ochrony przed działaniami odwetowymi jako osoba powiązana z sygnalistą?
  • Przed jakimi działaniami odwetowymi będzie chroniony sygnalista?
  • Czy sygnalista, który jednocześnie jest sprawcą czynu zabronionego, którego popełnienie zgłasza, jest chroniony przed odpowiedzialnością karną, cywilną czy administracyjną za jego popełnienie?
  • Od którego momentu i jak długo sygnalista jest objęty ochroną przed działaniami odwetowymi?
  • Jakie podmioty mają obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych?
  • Jak należy przeprowadzić konsultacje procedury zgłoszeń wewnętrznych ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników?
  • Jakie elementy obowiązkowe musi zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych, a jakie elementy są fakultatywne?
  • Kto może być odpowiedzialny za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń od sygnalistów w danej organizacji?
  • Czy sygnalista może dokonać zgłoszenia anonimowego?
  • Czy procedura zgłoszeń wewnętrznych może zawierać określenie systemu zachęt do korzystania z niej przez sygnalistów?
  • Jak będzie zorganizowane postępowanie organów publicznych w związku z wpłynięciem informacji sygnalnej?
  • Jak organ publiczny powinien zakwalifikować pismo, które jednocześnie może być uznane za informację sygnalną lub skargę?

W książce zamieszczone są również wzory procedur zgłoszeń wewnętrznych, takich jak:

  • procedura zgłoszeń wewnętrznych w przedsiębiorstwie,
  • procedura zgłoszeń wewnętrznych w jednostce sektora finansów publicznych,
  • procedura zgłoszeń wewnętrznych w stowarzyszeniu.

Kadry i płace - kompleksowa oferta poradników Sprawdź wszystkie

Spis treści

Wykaz skrótów

O Autorach

Wprowadzenie

Rozdział I. Ustawa o ochronie sygnalistów

  • 1. Nawiązanie do dyrektywy 2019/1937
  • 2. Wejście w życie przepisów ustawy o ochronie sygnalistów
  • 3. Termin ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych

Rozdział II. Rodzaje zgłoszeń

  • 1. Zgłoszenie wewnętrzne
  • 2. Zgłoszenie zewnętrzne
    • 2.1. Charakter zgłoszenia zewnętrznego dokonanego przez sygnalistę
    • 2.2. Zgłoszenie zewnętrzne a zgłoszenie wewnętrzne
    • 2.3. Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych przez organy publiczne
    • 2.4. Zakres danych udostępnianych przez sygnalistę w zgłoszeniu zewnętrznym
    • 2.5. Forma zgłaszania zgłoszeń zewnętrznych
    • 2.6. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia
    • 2.7. Zaświadczenie o podleganiu ochronie przez sygnalistę
    • 2.8. Dodatkowe informacje od sygnalisty/ponowne zgłoszenie
    • 2.9. Informacja zwrotna o zgłoszeniu zewnętrznym
    • 2.10. Odrębne kanały komunikacji
    • 2.11. Przetwarzanie danych osobowych i osoby do tego upoważnione
    • 2.12. Przyjęcie zgłoszenia przez osobę bez upoważnienia do przetwarzania danych osobowych
    • 2.13. Obowiązki Rzecznika Praw Obywatelskich i organów publicznych w zakresie ochrony sygnalistów
    • 2.14. Zakres informacji dla sygnalistów
    • 2.15. Przegląd procedur
  • 3. Ujawnienie publiczne
    • 3.1. Ograniczenia ujawniania publicznego informacji o naruszeniu prawa
    • 3.2. Sytuacje uzasadniające dokonanie ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa
    • 3.3. Ochrona sygnalisty dokonującego ujawnienia publicznego

Rozdział III. Naruszenia prawa, które mogą zostać objęte zgłoszeniem sygnalisty

  • 1. Obowiązkowe obszary objęte zgłoszeniem
    • 1.1. Katalog naruszeń, w przypadku których sygnalista może dokonać zgłoszenia
    • 1.2. Wyłączenia stosowania OchrSygnalU
  • 2. Dodatkowe obszary, które mogą zostać objęte zgłoszeniem sygnalisty
    • 2.1. Opcjonalne regulacje wewnętrzne, które mogą zostać objęte procedurą zgłoszeniową
    • 2.2. Regulacje „pracownicze" jako tematyka procedury zgłoszeniowej
    • 2.3. Pozostałe regulacje i procedury
      • 2.3.1. Kodeksy etyczne i procedury branżowe
      • 2.3.2. Kodeksy dostawców
      • 2.3.3. Regulaminy organizacyjne

Rozdział IV. Działania organów publicznych podejmowane w związku z wpłynięciem informacji sygnalnej

  • 1. Zgłoszenia zewnętrzne
  • 2. Właściwość organu
  • 3. Postępowanie przed organami publicznymi a przepisy postępowania administracyjnego
  • 4. Zgłoszenie sygnalne a skarga, wniosek i petycja
  • 5. Pozostawienie informacji sygnalnej bez rozpoznania

Rozdział V. Sygnalista

  • 1. Definicja sygnalisty
  • 2. Osoba pomagająca/powiązana z sygnalistą
  • 3. Odpowiedzialność karna sygnalisty
  • 4. Zastosowanie art. 7555 KPC do sygnalisty
  • 5. Moment, od którego biegnie ochrona sygnalisty
  • 6. Sytuacja procesowa sygnalisty
  • 7. Działania odwetowe w związku z dokonanym zgłoszeniem
  • 8. Działania odwetowe pracodawcy
  • 9. Prawo do obrony osoby posądzonej o naruszenie prawa

Rozdział VI. Procedura zgłoszeń wewnętrznych dokonywanych przez sygnalistów

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Podmioty, które mają obowiązek przyjęcia procedury zgłoszeń wewnętrznych
  • 3. Konsultacje procedury zgłoszeń wewnętrznych
  • 4. Obligatoryjne i fakultatywne elementy procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz sposoby ich przekazywania
    • 4.1. Elementy obligatoryjne procedury zgłoszeń wewnętrznych
    • 4.2. Elementy fakultatywne procedury zgłoszeń wewnętrznych
  • 5. Przetwarzanie danych osobowych w procedurze zgłoszeń wewnętrznych
  • 6. Regulacje szczególne w zakresie procedury zgłoszeń wewnętrznych
  • 7. Prowadzenie rejestru zgłoszeń

Rozdział VII. Ustawa o ochronie sygnalistów – obowiązki administratorów danych osobowych

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Administrator danych osobowych
    • 2.1. Współadministracja danymi w procesie whistleblowingu
    • 2.2. Grupy kapitałowe
  • 3. Bezpieczeństwo danych w procedurze zgłoszeń wewnętrznych
  • 4. Obowiązek informacyjny
  • 5. Umowa powierzenia przetwarzania danych
  • 6. Obowiązkowe rejestry

Rozdział VIII. Sankcje za naruszenie przepisów ustawy o ochronie sygnalistów

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Uniemożliwienie lub istotne utrudnienie złożenia zawiadomienia
  • 3. Działania odwetowe
  • 4. Ujawnienie tożsamości sygnalisty
  • 5. Bezpodstawne zgłoszenie lub ujawnienie publiczne
  • 6. Nieustanowienie procedury zgłoszeń lub ustanowienie jej z istotnym naruszeniem przepisów

Rozdział IX. Przykładowe procedury zgłoszeń wewnętrznych

  • 1. Przykładowa procedura zgłoszeń wewnętrznych w przedsiębiorstwie
  • 2. Przykładowa procedura zgłoszeń wewnętrznych w jednostce sektora finansów publicznych
  • 3. Przykładowa procedura zgłoszeń wewnętrznych w stowarzyszeniu

Pliki do pobrania

Autorzy

Zespół autorski: Mirosława Brzostek-Kleszcz, r.pr. Przemysław Ciszek, dr Barbara Godlewska-Bujok, Katarzyna Jędrzejewska, dr Anna Kamińska-Pietnoczko, r.pr. Robert Lisicki, Beniamin Smulewicz, r.pr. Marcin Stanecki, Juliusz Wrębiak

Repozytorium C.H.Beck

Materiały dodatkowe w cenie książki

Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów uzupełniających publikację.

Pobierz edytowalne wersje wzorów dokumentów omawianych w publikacji:

  • procedura zgłoszeń wewnętrznych w przedsiębiorstwie,
  • procedura zgłoszeń wewnętrznych w jednostce sektora finansów publicznych,
  • procedura zgłoszeń wewnętrznych w stowarzyszeniu.

Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.

Szczegóły

  • Seria: Prawo w praktyce
  • Rok wydania: 2024
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 176
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 310 g
  • ISBN: 978-83-8356-724-2
  • EAN: 9788383567242
  • Kod serwisu: 0A026900

Kategorie

Tagi