Opis książki
Opis pełny
Czynności pracownika kancelarii notarialnej to kompendium, które kompleksowo omawia zagadnienia związane z prowadzeniem kancelarii notarialnej.
Zeszyt 6. poświęcony jest zagadnieniu raportowania transakcji do GIIF i Szefa KAS oraz innych czynności związanych z wykonywaniem obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Publikacja przedstawia zatem istotne zagadnienia z perspektywy codziennej pracy w kancelarii notarialnej i eksponuje problemy, z którymi najczęściej spotykają się notariusze. Treści przedstawione w niniejszej publikacji obejmują m.in. omówienie:
- obowiązków notariusza wynikających z ustawy z 1.3.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.);
- przesyłania raportów do GIIF i Szefa KAS (na podstawie art. art. 84a ustawy z 29.8.1997 r. – Ordynacja Podatkowa, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) oraz najczęstszych problemów związanych z przesyłaniem raportów;
- zasad funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych i problematyki związanej z tym rejestrem;
- kontroli instytucji obowiązanych przez upoważnione organy, zakres kontroli, a także najczęstszych zarzutów kontrolerów w zakresie braków formalnych;
- sankcji międzynarodowych finansowych, związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także sankcji w związku z wojną w Ukrainie oraz stosowania ograniczeń wynikających z list sankcyjnych;
- nadchodzących zmian przepisów UE w zakresie przeciwdziałania prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu oraz wynikających z nich zmian przepisów krajowych (tzw. VI dyrektywa AML oraz bezpośrednio obowiązujące w RP Rozporządzenia UE Nr 2024/1620 i Nr 2024/1624).
Publikacja jest merytorycznym i zarazem praktycznym opracowaniem, dzięki współpracy osób, które wykonują zawód notariusza, a przez to na co dzień mają styczność z wymienionymi zagadnieniami. Ponadto, w Zeszycie Czytelnik znajdzie wyróżnione przepisy aktów prawnych, uwagi szczegółowe oraz ilustracje, które pomogą w zrozumieniu i przyswojeniu treści. Niezwykle pomocne mogą okazać się również wyodrębnione miejsca na własne notatki. Na końcu publikacja zawiera aneks, z najważniejszymi aktami prawnymi, o których była mowa w treści.
Publikacja adresowana jest w szczególności do notariuszy, aplikantów notarialnych, a także osób zatrudnionych w kancelariach, ponieważ stanowi systemowe omówienie aspektów ich pracy w omawianym zakresie. Z pewnością okaże się również przydatna nowo powołanym notariuszom, którzy zaczynają prowadzenie kancelarii.
Publikacje Czynności pracownika kancelarii notarialnej ukazują się pod patronatem naukowym dr. Andrzeja J. Szeredy i Polskiego Instytutu Notarialnego POLINot.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
Przedmowa
Wykaz skrótów
Rozdział 1. Obowiązki notariusza wynikające z TerroryzmU i OrdPU
- 1. Uwagi wstępne
- 2. Notariusz jako instytucja obowiązana
- 3. Obowiązek zgłoszenia instytucji obowiązanych
- 4. Przesyłanie raportów
- 5. Dokonywanie korekty przesyłanych raportów
- 6. System teleinformatyczny
- 7. Zawiadomienia kierowane do GIIF
- 8. Raportowanie transakcji do GIIF – zakres i termin
- 9. Zakres informacji o transakcjach notarialnych
- 10. Problemy pojawiające się przy korzystaniu z systemu SI*GIIF
- 11. Raportowanie informacji przez notariuszy do GIIF i Szefa KAS od 1.3.2023 r.
- 12. Problemy związane z ustaleniem rodzaju aktów notarialnych, raportowanych do Szefa KAS na podstawie art. 84a OrdPU
Rozdział 2. Analiza systemu SI*GIIF oraz formularzy transakcji notarialnych
- 1. Uwagi wstępne
- 2. Formularz transakcji notarialnej do GIIF, tylko do połączenia spółek
- 3. Wspólny formularz transakcji notarialnej do Szefa KAS i GIIF
Rozdział 3. Lista typów transakcji podlegających raportowaniu
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Akty notarialne
- 3. Transakcje raportowane do GIIF na podstawie TerroryzmU
- 4. Typy transakcji podlegające raportowaniu tylko do Szefa KAS
- 5. Umowy majątkowe małżeńskie
- 6. Umowy najmu
- 7. Umowy pożyczki
- 8. Czynności dotyczące zmian umowy spółki raportowane do Szefa KAS
- 9. Służebności
- 10. Rozrządzenia testamentowe
- 11. Odpłatna renta (S61)
- 12. Akt poświadczenia dziedziczenia oraz europejskie poświadczenie spadkowe
Rozdział 4. Inne obowiązki notariusza wynikające z TerroryzmU – wsparcie sekretariatu
- 1. Uwagi wstępne
- 2. Środki bezpieczeństwa finansowego
- 3. Identyfikacja klienta i osoby upoważnionej oraz weryfikacja ich tożsamości
- 4. Identyfikacja i weryfikacja beneficjenta rzeczywistego
- 5. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
- 6. Sposób dokonywania weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego
- 7. Osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze
- 8. Postępowanie w przypadku rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta
- 9. Obowiązek przechowywania dokumentacji
- 10. Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne
- 11. Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego jako osoby pełniącej funkcje PEP
- 12. Ocena ryzyka instytucji obowiązanej oraz ocena ryzyka transakcji okazjonalnej
- 13. Szkolenia pracowników
- 14. Tajemnica notarialna
- 15. Obowiązek niezwłocznego przekazania lub udostępnienia posiadanych informacji lub dokumentów na żądanie GIIF
- 16. Strony internetowe przydatne w praktyce notarialnej związanej z przesyłaniem raportów o transakcjach do GIIF i Szefa KAS
- 17. Zmiany przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Rozdział 5. Sankcje międzynarodowe i listy sankcyjne
- 1. Listy sankcyjne, o których mowa na gruncie TerroryzmU
- 1.1. Uwagi ogólne
- 1.2. Listy ogłaszane lub prowadzone przez GIIF
- 1.3. Listy sankcyjne przyjęte przez Radę Bezpieczeństwa ONZ
- 1.4. Listy sankcyjne obowiązujące bezpośrednio w państwach członkowskich Unii Europejskiej
- 1.5. Postępowanie notariusza jako instytucji obowiązanej
- 2. Sankcje międzynarodowe i listy sankcyjne w związku z wojną w Ukrainie
- 2.1. Krajowa lista sankcyjna
- 2.2. Listy sankcyjne obowiązujące bezpośrednio w państwach członkowskich UE
- 2.3. Postępowanie notariusza jako instytucji obowiązanej
- 3. De-risking
Rozdział 6. Kontrole instytucji obowiązanych i ich zakres. Najczęstsze zarzuty kontrolerów w zakresie braków formalnych
- 1. Podmioty wykonujące kontrole
- 2. Zakres kontroli
- 3. Przebieg kontroli
- 4. Najczęstsze zarzuty kontrolerów w zakresie braków formalnych
- 4.1. Przechowywanie dokumentów
- 4.2. Termin przesyłania raportów o transakcjach
- 4.3. Konsekwencja w raportowaniu transakcji
Aneks
- 1. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- 2. Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wykazu krajowych stanowisk i funkcji publicznych będących eksponowanymi stanowiskami politycznymi,
- 3. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przekazywania informacji o transakcjach oraz formularza identyfikującego instytucję obowiązaną
- 4. Znaczące funkcje publiczne na poziomie krajowym, na poziomie organizacji międzynarodowych oraz na poziomie instytucji i organów Unii Europejskiej
- 5. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki
Indeks rzeczowy
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Kancelaria w praktyce
- Rok wydania: 2025
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Liczba stron: 312
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 490 g
- ISBN: 978-83-8356-892-8
- EAN: 9788383568928
- Kod serwisu: 0A038800
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu