Przejdź do treści
Zapowiedź

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz

  • Książka drukowana
    549,00 zł z VAT
Planowany termin wydania:
Lipiec 2025 r.

Kompleksowe omówienie ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wyczerpująca wykładnia unijnego i międzynarodowego prawodawstwa oraz przystępne wyjaśnienie jego wpływu na prawo autorskie w Polsce. Praktyczne uwagi i najnowsze orzecznictwo sądów polskich oraz TSUE i ETPC... więcej ›

Opis książki

Opis pełny

Prezentowana publikacja stanowi kompleksowe omówienie ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.).

Komentarz zawiera aktualny stan prawny oraz stanowi kompleksowe omówienie przepisów ustawy. Szczegółowo omówiono wszystkie kwestie zawarte w ustawie, dotyczące: przedmiotu (art. 1–7) i podmiotu (art. 8–15[1]) prawa autorskiego, jego treści (art. 16–35[25]), czasu trwania autorskich praw majątkowych (art. 36–39), przejścia autorskich praw majątkowych (art. 41–68), przepisów szczególnych dotyczących utworów audiowizualnych (art. 69–73[1]) oraz programów komputerowych (art. 74–77[2]), ochrony autorskich praw osobistych (art. 78) i majątkowych (art. 79–80), ochrony wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji (art. 81–84), praw pokrewnych (art. 85–103), a także odpowiedzialności karnej (art. 115–123).

Komentarz zawiera klarowną i wyczerpującą wykładnię unijnego i międzynarodowego prawodawstwa oraz przystępne wyjaśnienie jego wpływu na prawo autorskie w Polsce. Ostatnia duża nowelizacja, które weszła w życie w ostatnim punkcie w lutym tego roku miała na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 17 kwietnia 2019 r.:

  • dyrektywy 2019/789 ustanawiającej przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mające zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/83/EWG (Dz. Urz. UE L 130 z 17.05.2019, str. 82), tzw. „dyrektywy satelitarno-kablowej II" (dyrektywa SATCAB II) oraz
  • dyrektywy 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (Dz. Urz. UE L 130 z 17.05.2019, str. 92), tzw. „dyrektywy Digital Single Market" (dyrektywa DSM).

W ramach implementacji dyrektywy SATCAB II zmiany komentowanej ustawy odniosły się do:

  • wskazania jednego prawa krajowego właściwego w zakresie wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych na potrzeby świadczenia przez organizacje radiowe i telewizyjne tzw. „dodatkowych usług online" (według zasady państwa pochodzenia);
  • ujednolicenia zasad licencjonowania reemitowania programów radiowych i telewizyjnych bez względu na zastosowaną technikę (przymusowe pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi);
  • prawnego uregulowania rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych udostępnianych rozpowszechniającemu drogą „wprowadzenia bezpośredniego" (ang. „direct injection", normatywne uznanie za postać nadawania i reemitowania).
  • Dyrektywa DSM jest natomiast odpowiedzią Unii Europejskiej na aktualne wyzwania związane z rozwojem technologii cyfrowych w obszarze prawa autorskiego.

W ramach implementacji dyrektywy DSM do polskiego prawa autorskiego wdrożono:

  • wprowadzenie nowych postaci dozwolonego użytku (eksploracja tekstów i danych) oraz modyfikacja niektórych już istniejących (korzystanie z utworów w działalności dydaktycznej oraz zwielokrotnianie utworów w celu zachowania dziedzictwa kulturowego);
  • modyfikację zasad korzystania z utworów niedostępnych w handlu;
  • wprowadzenie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem;
  • wprowadzenie środków ułatwiających licencjonowanie utworów udostępnianych w ramach usług wideo na żądanie;
  • wprowadzenie nowego prawa pokrewnego dla wydawców prasy;
  • wprowadzenie przepisów szczególnych dotyczących dostawców usług udostępniania treści online;
  • zapewnienie godziwego wynagrodzenia twórcom i wykonawcom (przyznanie twórcom i wykonawcom niezbywalnego prawa do wynagrodzenia za eksploatację w Internecie utworów audiowizualnych, muzycznych i słowno-muzycznych, wprowadzenie obowiązku przejrzystości i modyfikacja mechanizmu dostosowywania umów w relacjach kontraktowych między uprawnionymi i użytkownikami, wprowadzenie zmian w zakresie prawa twórców i wykonawców do wypowiedzenia zawartych umów lub odstąpienia od nich.

Publikacja uwzględnia zarówno rozwiązania teoretyczne proponowane przez ustawodawcę, jak i praktyczne uwagi, pozwalające na rozwiązanie problemów związanych z wykładnią przepisów zawartych w komentowanej ustawie. Prezentuje też najnowsze orzecznictwo sądów polskich oraz TSUE i ETPC.

Dla wygody Czytelników, ułatwiając szybką orientację w tekście, Komentarz wyróżnia się szczegółową strukturą wewnętrzną, z precyzyjnym, przejrzystym i jednolitym podziałem zagadnień.

Komentarz kierowany jest do sędziów, adwokatów, radców prawnych, aplikantów zawodów prawniczych oraz studentów, a także urzędników, pracowników naukowych oraz innych osób zajmujących się prawem autorskim.

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Szczegóły

  • Seria: Duże Komentarze Becka
  • Premiera: Lipiec 2025 r.
  • Rok wydania: 2025
  • Oprawa: Twarda
  • Wymiary: 160x240 mm
  • Waga: 2180 g
  • ISBN: 978-83-8291-083-4
  • EAN: 9788382910834
  • Kod serwisu: 0A005600
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu