Modele ochrony whistleblowera (sygnalisty)

Promocyjna cena
%
Promocyjna cena
%
Wybierz Wersję:
  • 160,65 zł z VAT

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena: 141,75 zł
    Cena katalogowa: 189,00 zł
    %
  • 160,65 zł z VAT

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena: 141,75 zł
    Cena katalogowa: 189,00 zł
    %
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

  • Dostęp od razu po zakupie [?]

     Zabezpieczenie: Watermark

    Użytkowanie, kopiowanie, drukowanie w granicach licencji - więcej ›

Pierwsza na rynku publikacja przedstawiająca propozycje modeli ochrony whistleblowingu na poziomie prawa Unii Europejskiej oraz w polskim systemie prawa pracy. Monografia odnosi się do najnowszych regulacji prawnych ujętych w tzw. dyrektywie o ochronie sygnalistów... więcej ›

Opis książki

Książka jest pierwszą publikacją na rynku przedstawiajacą propozycje modeli ochrony whistleblowingu na poziomie prawa Unii Europejskiej oraz w polskim systemie prawa pracy.

Monografia dokonuje konceptualizacji whistleblowingu oraz wskazuje jego poszczególne elementy składowe. Publikacja odnosi się do najnowszych regulacji prawnych ujętych w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. dyrektywa o ochronie sygnalistów). Przedstawiono w niej analizę problemów prawnych w zakresie sygnalizowania nieprawidłowości, ze szczególnym uwzględnieniem prawa pracy oraz węzłowych problemów dotyczących lojalności pracowniczej, mobbingu czy niedyskryminacji, które pomogą nam zrozumieć specyfikę polskiego prawa pracy i uwarunkowań wprowadzenia instytucji zgłaszania nieprawidłowości w Polsce.

Spis treści

Wykaz skrótów

Bibliografia

Wprowadzenie

Rozdział I. Terminologia i znaczenie. Konceptualizacja whistleblowingu

  • 1. Co to jest informowanie o nieprawidłowościach?
  • 2. Definicja whistleblowingu
  • 3. Przypadki E. Snowdena i B. Łopackiej
  • 4. Informowanie zewnętrzne i wewnętrzne
  • 5. Czynniki motywujące zgłaszanie nieprawidłowości
  • 6. Whistleblowing: obowiązek czy uprawnienie
    • 6.1. Dobra wiara
    • 6.2. Lojalność
  • 7. Test interesu publicznego
    • 7.1. Test interesu publicznego
  • 8. Podsumowanie

Rozdział II. Źródła ochrony sygnalistów w Stanach Zjednoczonych

  • 1. Uwagi wprowadzające
  • 2. Ochrona sygnalistów w aspekcie teorii trzech kręgów ochronnych
    • 2.1. Zakres, treść i skuteczność przepisów
    • 2.2. Defraudacja finansów publicznych
    • 2.3. Korupcja w sektorze prywatnym i organizacjach pozarządowych
    • 2.4. Korupcja polityczna i bezpieczeństwo państwa
  • 3. Równoważenie interesów
    • 3.1. Ujawnienie mediom
    • 3.2. Dobra wiara, czyli uzasadnione przekonanie
      • 3.2.1. Uzasadnione przekonanie to nie altruizm
    • 3.3. Niezależny obserwator: modelowy dobry obywatel
    • 3.4. Pracownik nie musi udowodnić, że naruszenie rzeczywiście miało miejsce
    • 3.5. Konflikt interesów a bezpieczeństwo narodowe
    • 3.6. Wolność wypowiedzi pracowników sektora publicznego
  • 4. Ochrona praw pracowników – sygnalistów oraz pracodawców w postępowaniach sądowych
    • 4.1. Działania chronione – norma racjonalności
    • 4.2. Działania niepożądane
    • 4.3. Poufność
    • 4.4. Zakaz dyskryminacji i zakaz odwetu
    • 4.5. Sygnalista to nie tylko pracownik
    • 4.6. Związek przyczynowy a czynnik motywujący pracodawcę
  • 5. Podsumowanie

Rozdział III. Wizja zgłaszania nieprawidłowości w Unii Europejskiej

  • 1. Działania legislacyjne Unii Europejskiej dotyczące ochrony sygnalistów
    • 1.1. Znaczenie ochrony sygnalistów
  • 2. Informowanie o nieprawidłowościach w międzynarodowych konwencjach i zaleceniach
  • 3. Whistleblowing jako forma chronionej wolności słowa w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC)
    • 3.1. Urzędnicy a wolność słowa
    • 3.2. Marchenko przeciwko Ukrainie
    • 3.3. Bucur i Toma przeciwko Rumunii
    • 3.4. Hajianastassiou przeciwko Grecji
    • 3.5. Media a whistleblowing
      • 3.5.1. Financial Times Ltd i inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu
      • 3.5.2. Matúz przeciwko Węgrom
      • 3.5.3. Lingens przeciwko Austrii
    • 3.6. Vogt przeciwko Niemcom
    • 3.7. Zgodność z art. 10 EKPCz
  • 4. Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej
    • 4.1. Tło powstania dyrektywy
      • 4.1.1. Nagrody finansowe
    • 4.2. Analiza przeprowadzonej przez Komisję oceny skutków – ocena korzyści
      • 4.2.1. Pomocniczość: ochrona rynku wewnętrznego i finansów UE
      • 4.2.2. Identyfikacja obszarów intratnych dla polityki UE
      • 4.2.3. Ochrona budżetu UE
      • 4.2.4. Obszary kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego
        • 4.2.4.1. Zamówienia publiczne
        • 4.2.4.2. Bezpieczeństwo jądrowe i ochrona energetyczna
        • 4.2.4.3. Bezpieczeństwo żywności i pasz oraz zdrowie i dobrostan zwierząt
        • 4.2.4.4. Bezpieczeństwo transportu
        • 4.2.4.5. Ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwo sieci
      • 4.2.5. Korzyści
        • 4.2.5.1. Poprawa warunków pracy
        • 4.2.5.2. Wpływ ekonomiczny
        • 4.2.5.3. Wpływ na prawa podstawowe w odniesieniu do wolności wypowiedzi i prawa do informacji
        • 4.2.5.4. Wpływ gospodarczy
    • 4.3. Ocena dyrektywy
    • 4.4. Równoważenie interesów dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej
    • 4.5. Struktura dyrektywy: przegląd głównych przepisów
    • 4.6. Ochrona sygnalisty czy interesu publicznego?
      • 4.6.1. Definicja pracownika-sygnalisty w rozumieniu dyrektywy
      • 4.6.2. Europejski interes publiczny
  • 5. Podsumowanie

Rozdział IV. Wpływ implementacji dyrektywy na polskie prawo pracy

  • 1. Polska na drodze do ochrony sygnalistów
  • 2. Działania przygotowawcze w zakresie ochrony sygnalistów w Polsce
  • 3. Prawo pracy w sektorze publicznym
  • 4. Prawo pracy w sektorze prywatnym
    • 4.1. Potrzeba ochrony sygnalistów w Polsce
    • 4.2. Model ochrony pracowników w kodeksie pracy
    • 4.3. Obowiązki pracownika – lojalność i troska o dobro miejsca pracy
    • 4.4. Obowiązki pracodawcy – przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
  • 5. Informowanie wewnętrzne i zewnętrzne
    • 5.1. Zwolnienie dyscyplinarne zgodnie z polskim prawem pracy. Wybrane problemy
  • 6. Prawo przedstawicieli pracowników do wspierania sygnalistów
  • 7. Podsumowanie

Rozdział V. Whistleblowing – w poszukiwaniu modelu

  • 1. Propozycja modelu whistleblowingu w Unii Europejskiej
  • 2. Propozycja modelu whistleblowingu w Polsce

Zakończenie

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Monografie Prawnicze
  • Rok wydania: 2022
  • Oprawa: Twarda
  • Liczba stron: 304
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 500 g
  • ISBN: 978-83-8235-837-7
  • EAN: 9788382358377
  • Kod serwisu: 00917400

Kategorie