Opis książki
Opis pełny
Praktyczny przewodnik po nowym PZP dla jednostek zamawiających.
Poradnik zawiera szczegółową analizę przepisów ustawy pod kątem nowych obowiązków, które zostały nałożone na instytucje zamawiające ustawą z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych, która obowiązuje od 1.1.2021 r.
Stanowi niezbędne kompendium wiedzy dla osób, które w swojej praktyce zawodowej realizują obowiązki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia oraz zawarciem umowy o udzielenie zamówienia publicznego. W przystępny i praktyczny sposób prezentuje istotę tych zmian.
Publikacja uwzględnia również zmiany wprowadzone do ustawy – Prawo zamówień publicznych ustawą z 27.11.2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2275).
Nowe regulacje ustawy – Prawo zamówień publicznych istotnie zmodyfikowały procedury udzielania zamówień publicznych, wprowadzając rozwiązania i zmiany, takie jak m.in.:
- opracowanie analizy potrzeb i wymagań,
- aktualizowanie planu postępowań o zamówienie publiczne,
- składanie nowych oświadczeń,
- zmiany w obrębie terminu związania ofertą oraz wadium,
- zmiany dotyczące sesji otwarcia ofert.
Nowa ustawa wprowadziła również nowe obowiązki po stronie zamawiającego znacznie wykraczające poza sam proces udzielenia zamówienia, do których zaliczyć należy:
- opracowanie raportu z realizacji zamówienia,
- zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy.
Główne zalety publikacji:
- zawiera analizę przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych pod kątem nowych obowiązków, jakie zostały nałożone na instytucje zamawiające,
- akcentuje najważniejsze kwestie, które wpływają na poprawność proceduralną udzielanych zamówień publicznych,
- przytacza zachowujące aktualność poglądy i stanowiska, jak również tezy orzecznictwa,
- dokonuje przeglądu nowych stanowisk zaprezentowanych przede wszystkim przez Urząd Zamówień Publicznych,
- wychodzi naprzeciw nowym przepisom, starając się przełożyć ich stosowanie na praktykę,
- ułatwia zrozumienie i praktyczne stosowanie w istotnym stopniu zupełnie nowych norm ustawy – Prawo zamówień publicznych,
- ułatwia pracownikom ocenę prawidłowości podejmowanych czynności, związanych zarówno z przygotowaniem, jak i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Dzięki tej książce Czytelnik dowie się m.in.:
- Jak nowe przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych zmieniły proces udzielania zamówień publicznych?
- Na jakie nowe obowiązki zwrócić uwagę, analizując nowe regulacje i przygotowując się do ich stosowania?
- Jak podejść do przygotowania planu postępowań o zamówienie publiczne i jakie nowe wymagania w tym zakresie wprowadza ustawodawca?
- Jakie zmiany organizacyjne wprowadzić na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia, w tym związane z opracowaniem analizy potrzeb i wymagań oraz szacowaniem wartości zamówienia?
- Jak przebiega sesja otwarcia ofert elektronicznych i jakie kroki podjąć w przypadku awarii systemu?
- W jakim zakresie osoby wykonujące zadania związane z przeprowadzeniem postępowania będą zobowiązane złożyć oświadczenia?
- Czy w świetle nowych regulacji można dokonać wyboru oferty wykonawcy, który nie jest już związany ofertą?
- Jakich informacji wymagają nowe formularze ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych?
- Jak prawidłowo sporządzić protokół z postępowania?
- Jak podejść do procesu ewaluacji umowy o zamówienie publiczne i jak wykorzystać wynikające z tego wnioski?
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I. Nowe obowiązki zamawiającego związane z przygotowaniem postępowania
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Podmioty zobowiązane do dokonania analizy potrzeb i wymagań
- 3. Zakres analizy potrzeb i wymagań
- 4. Wyłączenia od obowiązku sporządzenia analizy potrzeb i wymagań
- 5. Osoby odpowiedzialne za opracowanie analizy potrzeb i wymagań
- 6. Forma opracowania analizy potrzeb i wymagań
- 7. Termin opracowania analizy potrzeb i wymagań
- 8. Wskazówki dotyczące opracowania analizy potrzeb i wymagań
Rozdział II. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie planu postępowań
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Podmioty zobowiązane do opracowania planu postępowań
- 3. Termin opracowania planu postępowań
- 4. Zakres planu postępowań
- 5. Zakres informacyjny planu postępowań
- 6. Aktualizacja planu postępowań
- 7. Publikacja planu postępowań
- 8. Zapisy w regulacjach wewnętrznych dotyczące planu postępowań
- 9. Podsumowanie
Rozdział III. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie szacowania wartości zamówienia
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Cele szacowania wartości zamówienia
- 2.1. Szacowanie wartości zamówienia w celu weryfikacji progu wartościowego, od którego należy stosować właściwe przepisy PZP
- 2.2. Ustalenie zamówień, których wartość należy oszacować łącznie
- 3. Sposoby szacowania wartości zamówienia
- 3.1. Szacowanie na podstawie kosztorysu inwestorskiego (wybuduj)
- 3.2. Szacowanie na podstawie planowanych kosztów prac projektowych i budowlanych (zaprojektuj i wybuduj)
- 3.3. Szacowanie wartości zamówienia jako weryfikacja zasad postępowania z zamówieniem w świetle przepisu art. 27 PZP
- 3.4. Szacowanie wartości zamówienia jako podstawa dla stworzenia materiału porównawczego dla weryfikacji cen złożonych przez wykonawców w postępowaniu, w tym weryfikacji rażąco zaniżonych cen lub kosztów ofert oraz zaniżonych cen jednostkowych (istotnych części składowych)
- 3.5. Szacowanie jako pomocniczy wyznacznik dla ustalenia poziomów kwalifikacji wykonawców w warunkach udziału w postępowaniu
- 4. Szacowanie wartości zamówienia w częściach
- 5. Szczególne przypadki szacowania wartości zamówienia
- 5.1. Szacowanie szczególne w odniesieniu do przedmiotu zamówienia
- 5.2. Szacowanie szczególne w odniesieniu do trybu udzielenia zamówienia lub w przypadku szczególnych instrumentów i procedur
Rozdział IV. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie przygotowania, publikacji i zamieszczania nowych ogłoszeń oraz w zakresie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Ogłoszenia w zamówieniach unijnych
- 2.1. Rodzaje ogłoszeń
- 2.2. Zasady związane z publikacją ogłoszeń
- 2.3. Zmiany ogłoszenia i konieczność unieważnienia postępowania
- 3. Ogłoszenia w zamówieniach krajowych
- 3.1. Rodzaje ogłoszeń
- 3.2. Zasady związane z publikacją ogłoszeń
- 3.3. Zmiana ogłoszenia
- 3.4. Ochrona danych osobowych w BZP
- 4. Wszczęcie postępowania
- 5. Ogłoszenie o zamówieniu – omówienie na przykładzie trybu podstawowego – wariant I (art. 275 pkt 1 PZP)
Rozdział V. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie wadium
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Możliwość żądania wadium
- 3. Wysokość wadium
- 4. Dopuszczalne formy wniesienia wadium
- 5. Zwrot wadium
- 6. Zatrzymanie wadium
- 7. Przedłużenie terminu związania ofertą
- 8. Odrzucenie oferty
Rozdział VI. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie terminu związania ofertą
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Okres związania ofertą
- 3. Sposób ustalenia terminu związania ofertą
- 4. Wybór oferty
- 5. Odrzucenie oferty
Rozdział VII. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie składania i otwarcia ofert oraz związanych z tym czynności – udostępniania ofert oraz informowania Prezesa UZP o złożonych ofertach
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Pojęcie oferty
- 3. Składanie ofert
- 3.1. Sposób składania ofert
- 3.2. Zasada składania tylko jednej oferty
- 3.3. Zgodność treści oferty z wymaganiami zamawiającego
- 3.4. Zasada składania ofert do upływu terminu
- 4. Otwarcie ofert
- 4.1. Zasada zachowania niejawności oferty do upływu terminu otwarcia ofert
- 4.2. Termin otwarcia ofert
- 4.3. Udostępnienie informacji o budżecie zamówienia
- 4.4. Sesja otwarcia ofert i jej jawność
- 5. Udostępnienie ofert
- 6. Informacja o złożonych ofertach kierowana do Prezesa UZP
Rozdział VIII. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej, kryteriów oceny ofert oraz czynności po wyborze oferty najkorzystniejszej
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Kryteria oceny ofert
- 3. Czynności dokonywane przed ustaleniem rankingu wykonawców
- 3.1. Doliczanie wymaganego podatku
- 3.2. Negocjacje w zakresie kryteriów oceny ofert
- 4. Brak możliwości dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej
- 4.1. Kryteria cenowe/kosztowe oraz jakościowe
- 4.2. Jedynie kryteria cenowe lub kosztowe
- 4.3. Jedyne kryterium – koszt
- 5. Wybór najkorzystniejszej oferty
- 5.1. Wybór oferty w aukcji elektronicznej
- 5.2. Wybór oferty w postępowaniach krajowych
- 6. Nowe zasady zwrotu wadium
Rozdział IX. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie protokołowania postępowań, pozyskiwania oświadczeń wymaganych w toku postępowania oraz w zakresie obowiązków statystycznych
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Informacje podawane w protokole
- 3. Wzór protokołu
- 4. Prowadzenie protokołu
- 5. Przechowywanie protokołu
- 6. Udostępnianie protokołu i załączników
- 7. Protokół postępowania a przepisy RODO
- 7.1. Ograniczenie prawa do ograniczenia przetwarzania danych osobowych
- 7.2. Ograniczenie prawa do sprostowania danych osobowych
- 7.3. Ograniczenia prawa do dostępu do danych osobowych
- 8. Obowiązki statystyczne
- 8.1. Informacje o złożonych ofertach lub wnioskach
- 8.2. Sprawozdanie z udzielonych zamówień
- 9. Oświadczenia wymagane od zamawiającego w toku postępowania
Rozdział X. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie oceny realizacji umowy
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Raport z realizacji zamówienia
- 2.1. Okoliczności wymagające opracowania raportu
- 2.2. Zawartość raportu
- 2.3. Termin opracowania raportu
- 3. Ogłoszenie o wykonaniu umowy
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Sektor publiczny w praktyce
- Rok wydania: 2021
- Oprawa: Miękka
- Liczba stron: 146
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 260 g
- ISBN: 978-83-8235-548-2
- EAN: 9788382355482
- Kod serwisu: 00898100
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu