Opis książki
Opis pełny
Publikacja jest przeznaczona dla wszystkich osób, które w praktyce zawodowej realizują zapisy ustawy z 11.9.2019 r.– Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.), która weszła w życie 1.1.2021 r. Książka ma w założeniu charakter poradnikowy i stanowi praktyczną pomoc skierowaną do osób działających zawodowo w obszarze zamówień publicznych. Struktura książka zbudowana jest zgodnie ze schematem: pytanie – odpowiedź.
Główne zalety publikacji:
- w przystępny sposób wyjaśnia wątpliwości związane ze stosowaniem stosunkowo niedawno wprowadzonych przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych,
- pytania i odpowiedzi zamieszczone w książce powstały w oparciu o rzeczywiste i praktyczne problemy, które pojawiły się w toku codziennego stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, a tym samym zawierają treść istotną z punktu widzenia osób rzeczywiście zaangażowanych w realizację procesu udzielenia zamówienia,
- układ publikacji oparty w znacznej mierze na systematyce ustawowej pozwala na szybkie odnalezienie części odnoszącej się do interesującego dla Czytelnika problemu,
- publikacja zawiera przydatne orzecznictwo sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej, co stanowi dużą pomoc w sytuacji, w której nowe przepisy nie doczekały się jeszcze większej liczby orzeczeń wyjaśniających sporne kwestie.
W książce przedstawiono odpowiedzi na pytania dotyczące najczęściej stosowanych przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, ale uwzględniono w niej również zagadnienia rzadziej omawiane, takie jak np. praktyczne kwestie dotyczące stosowania w toku postępowań środków ochrony prawnej.
W publikacji znajdują się odpowiedzi na najważniejsze z punktu widzenia osób zajmujących się w praktyce problematyką zamówień publicznych pytania, dotyczące między innymi kwestii, takich jak:
- wyłączenia stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych,
- przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania – zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne,
- przesłanki odrzucenia oferty,
- obowiązkowa waloryzacja wynagrodzenia w przypadku zmian ceny materiałów lub kosztów,
- dokumentowanie procesu udzielenia zamówienia,
- opracowywanie planu zamówień przez zamawiającego – jego forma, treść i dopuszczalne prawem możliwości modyfikowania,
- sposoby komunikowania się zamawiającego z wykonawcami,
- szacowanie wartości przedmiotu zamówienia,
- przedmiotowe środki dowodowe,
- przepisy specjalne dotyczące zamówień wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 oraz agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę,
- powoływanie się w ofertach na zasoby podmiotów trzecich,
- zawieranie umów ramowych oraz dynamiczny systemu zakupów,
- korzystanie ze środków ochrony prawnej
- praktyczne stosowanie trybu podstawowego we wszystkich wariantach.
Dzięki tej książce Czytelnik dowie się m.in:
- Jak w praktyce wygląda kwestia wyłączenia stosowania przepisów ustawy PZP?
- Jak i gdzie prawidłowo ogłosić postępowania w poszczególnych trybach?
- Jak należy prawidłowo dokumentować przebieg postępowania?
- Jak prawidłowo oszacować wartość przedmiotu zamówienia i zastosować właściwą procedurę?
- Jak stosować poszczególne warianty trybu podstawowego?
- Jak prawidłowo powołać się na zasoby podmiotu trzeciego w ofercie?
- Jak i kiedy opracować plan zamówień?
- Jak prawidłowo określać i stosować terminy określone w ustawie – Prawo zamówień publicznych?
- Jak ocenić przedmiotowe środki dowodowe?
- W jaki sposób komunikować się z wykonawcami?
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I. Ogólne zasady udzielania zamówień, komunikacji z wykonawcami i dokumentowania przebiegu postępowania
- 1. Wyłączenia stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych
- 1.1. Zakres wyłączeń stosowania przepisów ustawy
- 1.2. Zwolnienie od stosowania ustawy PZP na przykładzie zamówień na usługi badawcze
- 2. Plan zamówień publicznych
- 2.1. Instrukcja publikacji planu zamówień publicznych
- 2.2. Przygotowanie planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych i zasady jego aktualizacji
- 2.3. Rejestracja zamawiającego na platformie e-Zamówienia
- 2.4. Plan zamówień publicznych przy zamówieniach poniżej 130 000 zł
- 2.5. Uwzględnianie w planie zamówień postępowań wszczętych oraz zakończonych w danym roku
- 2.6. Łączenie robót budowlanych w celu umieszczenia ich w planie postępowań
- 2.7. Obowiązki zamawiającego sektorowego przy sporządzaniu planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych
- 2.8. Obowiązek aktualizacji planu przy unieważnieniu postępowania częściowego
- 2.9. Uwzględnienie zamówienia zlecanego przez inny podmiot w ramach wspólnego udzielania zamówień w planie postępowań
- 3. Dokumentowanie przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia
- 3.1. Dopuszczalne formy sporządzania protokołu postępowania
- 3.2. Prawidłowe wypełnienie protokołu postępowania w częściach, które nie odnoszą się do protokołowanej procedury
- 4. Szacowanie wartości zamówienia i konkursu
- 4.1. Obowiązek szacowania zamówienia o wartości poniżej 130 000 zł
- 4.2. Oddzielne szacowanie „podobnych dostaw" produktów
- 5. Dopuszczalne formy komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą
- 5.1. Komunikacja zamawiającego z wykonawcami za pomocą platformy zakupowej
- 5.2. Komunikacja między zamawiającym a wykonawcami w wariancie drugim trybu podstawowego
Rozdział II. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
- 1. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego
- 1.1. Podstawy obligatoryjnego wykluczenia wykonawcy z postępowania
- 1.2. Zasady zamieszczania dokumentów zamówienia na stronie internetowej
- 1.3. Przekazanie informacji o wykluczeniu wykonawcy uczestnikom postępowania
- 1.4. Projektant i kosztorysant jako podmiot przygotowujący postępowanie
- 2. Analiza potrzeb zamawiającego, wstępne konsultacje rynkowe oraz wcześniejsze zaangażowanie wykonawców
- 2.1. Analiza potrzeb i wymagań jako dokument zamówienia
- 2.2. Wstępne konsultacje rynkowe przeprowadzane przed trybem podstawowym
- 3. Ustalenie niektórych warunków zamówienia oraz opis przedmiotu zamówienia
- 3.1. Wymagania dotyczące posiadania przez wykonawcę określonych uprawnień
- 3.2. Ocena warunku udziału w postępowaniu pod kątem jego proporcjonalności do wartości przedmiotu zamówienia
- 3.3. Warunki obowiązujące konsorcjantów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
- 3.4. Prawidłowe użycie kodów CPV w opisie przedmiotu zamówienia sektorowego
- 3.5. Zasada uczciwej konkurencji – możliwe zagrożenia w trakcie opracowywania opisu przedmiotu
- 4. Przedmiotowe środki dowodowe
- 4.1. Dokumenty stanowiące przedmiotowe środki dowodowe
- 4.2. Wymaganie certyfikatu autoryzowanego wykonawcy zamówienia
- 4.3. Dopuszczalność uzupełniania brakujących lub niekompletnych dokumentów przedmiotowych
Rozdział III. Wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia
- 1. Podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia
- 1.1. Prawidłowe wypełnianie JEDZ w zakresie podstaw wykluczenia z procedury o wartości powyżej progów unijnych
- 1.2. Podstawy do wykluczenia podmiotu trzeciego udostępniającego zasoby
- 2. Warunki udziału w postępowaniu
- 2.1. Zasady formułowania warunków udziału w postępowaniu
- 2.2. Dopuszczalność sprawdzenia spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu bez badania podstaw wykluczenia
- 3. Udostępnienie zasobów
- 3.1. Granice swobody zamawiającego w zastrzeganiu obowiązku osobistej realizacji przedmiotu zamówienia
- 3.2. Prawidłowa forma złożenia zobowiązania do udostępnienia zasobów i oświadczenia podmiotu trzeciego
- 3.3. Zasady uzupełniania zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów
- 3.4. Wzajemne relacje podmiotu udostępniającego zasoby techniczne, będącego jednocześnie podwykonawcą, oraz zamawiającego
- 3.5. Umowa zlecenia a korzystanie z zasobów podmiotu trzeciego
- 4. Podmiotowe środki dowodowe
- 4.1. Zobowiązanie do udostępnienia zasobów jako podmiotowy środek dowodowy
- 4.2. Uzupełnianie dokumentów w postępowaniu krajowym i unijnym
- 4.3. Ponowne wezwanie do złożenia dokumentów
Rozdział IV. Tryb podstawowy udzielenia zamówienia publicznego
- 1. Tryb podstawowy z możliwością negocjacji
- 1.1. Korzyści wynikające z zastosowania trybu podstawowego z możliwością lub obowiązkiem negocjacji
- 1.2. Opracowanie specyfikacji warunków zamówienia w trybie podstawowym z możliwością negocjacji
- 1.3. Dodatkowe możliwości zachęcania przez zamawiającego wykonawców do udziału w procedurze udzielenia zamówienia
- 1.4. Terminy udzielania odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące treści SWZ
- 1.5. Zlecenie zamówienia po nieudanej procedurze udzielenia zamówienia przeprowadzonej w trybie podstawowym bez negocjacji
- 1.6. Obligatoryjne przesłanki wykluczenia w trybie podstawowym bez negocjacji oraz możliwości ich weryfikacji
- 1.7. Wypełnianie protokołu dla trybu podstawowego bez negocjacji
- 1.8. Zasady uzupełnienia w trybie podstawowym bez negocjacji oświadczenia wynikającego z art. 125 ust. 1 PrZamPubl
- 2. Negocjacje i ocena ofert dodatkowych i pierwotnych w trybie podstawowym z możliwością negocjacji
- 2.1. Terminy zamieszczania przez zamawiającego informacji na stronie internetowej
- 2.2. Wariant II trybu podstawowego – poufność informacji
- 2.3. Terminy zawiadomienia Prezesa UZP o złożonych ofertach
- 2.4. Negocjacje ofert pierwotnych w wariancie II trybu podstawowego
- 2.5. Zakres negocjacji w wariancie II trybu podstawowego
- 2.6. Opracowanie oferty dodatkowej w wariancie II trybu podstawowego
- 2.7. Przesłanki odrzucenia ofert dodatkowych
- 3. Reguły składania i przesyłania ofert pierwotnych i dodatkowych w trybie podstawowym z możliwością negocjacji
- 3.1. Składanie ofert dodatkowych w wariancie II trybu podstawowego
- 3.2. Publikacja informacji z otwarcia ofert
- 3.3. Zasady wzywania do uzupełnienia dokumentów w trybie podstawowym z możliwością negocjacji
- 3.4. Wezwanie do złożenia przez wykonawcę podmiotowych środków dowodowych
Rozdział V. Szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych
- 1. Umowa ramowa
- 1.1. Forma i charakter prawny umów realizacyjnych do umowy ramowej
- 1.2. Zawieranie umowy ramowej przez zamawiającego sektorowego – podstawowe reguły
- 1.3. Szacowanie wartości przedmiotu zamówienia w procedurze zawierania umowy ramowej
- 2. Dynamiczny system zakupów
- 2.1. Zalety stosowania dynamicznego systemu zakupów
- 2.2. Zakończenie dynamicznego systemu zakupów
- 3. Konkurs
- 3.1. Obowiązek stosowania konkursu według PrZamPubl
- 3.2. Realizacja zasady jawności w przypadku prac konkursowych
- 3.3. Udostępnianie regulaminu konkursu przez zamawiającego
- 3.4. Ogłoszenie wyników konkursu
- 3.5. Dopuszczalny termin zmiany treści regulaminu konkursu
- 4. Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi
- 4.1. Zamówienia na usługi społeczne poniżej wartości progu 750 000 euro
- 4.2. Terminy składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w przypadku zamówień na usługi społeczne
- 5. Zamówienia sektorowe
- 5.1. Opis przedmiotu zamówienia sektorowego a kody CPV
- 5.2. Stosowanie nowych przesłanek wykluczenia rosyjskich podmiotów, w kontekście agresji Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie
- 5.3. Zatrudnienie pracowników zamawiającego – dopuszczalne wymagania zamawiającego sektorowego
- 5.4. Zamówienie na roboty budowlane udzielane wspólnie przez zamawiającego sektorowego i gminę
- 5.5. Zamówienia zaliczane do grupy zamówień sektorowych
Rozdział VI. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie
- 1. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
- 1.1. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy dla określonej części okresu realizacji przedmiotu zamówienia
- 1.2. Przedłużenie ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy w kontekście obowiązywania zakazu potrącania z niego kar w związku ze specustawą o COVID-19
- 2. Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego
- 2.1. Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego w związku z pandemią COVID-19
- 2.2. Waloryzacja wynagrodzenia w trakcie wykonywania zamówienia
- 3. Odstąpienie od umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz jej unieważnienie
- 3.1. Skutki nieuzasadnionego odstąpienia od umowy na realizację zamówienia publicznego
- 3.2. Odstąpienie od wykonania umowy a zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy
- 4. Podwykonawstwo w umowie o zamówienie publiczne
- 4.1. Uzasadnienie nakazu osobistego wykonania części zamówienia przez wykonawcę
- 4.2. Relacja pomiędzy podmiotem trzecim, na zasoby którego powołuje się wykonawca, a podwykonawcą
- 4.3. Niespełnianie warunków udziału w postępowaniu przez podmiot trzeci, na zasoby którego powołuje się wykonawca
- 4.4. Ograniczenia wykonawcy w zakresie dopuszczalnego terminu powoływania się na zasoby podmiotu trzeciego
Rozdział VII. Postępowanie odwoławcze oraz kontrola udzielania zamówień
- 1. Odwołanie – zagadnienia ogólne
- 1.1. Podstawowe zasady składania odwołania do KIO
- 1.2. Zakres rzeczowy odwołania do KIO
- 1.3. Kwestie formalne przy wnoszeniu odwołania do KIO
- 2. Odwołanie – terminy
- 2.1. Terminy odwołań od decyzji o unieważnieniu postępowania w trybie podstawowym
- 2.2. Zarzut braku bezstronności i łamania zasad uczciwej konkurencji wobec zamawiającego
- 3. Rozpoznanie odwołania i rozprawa przed KIO
- 3.1. Przygotowanie wykonawcy do rozprawy przed KIO
- 3.2. Dowody w postępowaniu odwoławczym
- 3.3. Odwrócony ciężar dowodu w przypadku rażąco niskiej ceny
- 4. Orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej
- 4.1. Podstawowe zasady wydawania wyroków przez KIO
- 4.2. Uwzględnienie przez KIO odwołania w części
- 4.3. Ogłoszenie wyroku przez KIO
- 5. Kontrola postępowania przez Prezesa UZP
- 5.1. Przygotowanie do kontroli Prezesa UZP
- 5.2. Obligatoryjna kontrola uprzednia
Pliki do pobrania
Szczegóły
- Seria: Sektor publiczny w praktyce
- Rok wydania: 2022
- Oprawa: Miękka
- Liczba stron: 206
- Wymiary: 165x238 mm
- Waga: 340 g
- ISBN: 978-83-8291-355-2
- EAN: 9788382913552
- Kod serwisu: 00948000
- Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
- Informacje: Bezpieczeństwo produktu