Przejdź do treści
Przedsprzedaż

System kaucyjny w Polsce w 2025 roku - prawne i podatkowe aspekty wdrożenia. Praktyczny komentarz do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w zakresie uruchomienia systemu w Polsce

  • Książka drukowana
    249,00 zł z VAT
Planowany termin wydania:
8 maja 2025

Praktyczny komentarz do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. System kaucyjny ma ruszyć w Polsce od 1 października 2025 r... więcej ›

Opis pełny

Regulacje dotyczące systemu kaucyjnego wdrażane są obecnie w kilku krajach europejskich.  Takie podejście jest wynikiem przyjęcia w tzw. dyrektywie Single Use Plastic (SUP) obowiązkowych wymagań dotyczących osiągania przez wprowadzających produkty w opakowaniach odpowiednich poziomów selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych - butelek z jednorazowych tworzyw sztucznych do 3 litrów.  Zgodnie z nowelizacją ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw z dnia 21.11.2024 r., system kaucyjny ma ruszyć w Polsce od 1 października 2025 r.

Sposobem na zrealizowanie powyższych obowiązków od 2025 roku ma być uruchomienie systemu kaucyjnego, w ramach którego zbierane będą 3 rodzaje zużytych opakowań po napojach tj.:

  • butelki szklane wielokrotnego użytku do 1,5 litra,
  • butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do 3 litrów wraz z ich nakrętkami i zakrętkami oraz 
  • puszki metalowe do 1 litra. 

Zgodnie z przyjętym już przepisami, system kaucyjny ma mieć charakter będzie ogólnopolski i bezparagonowy, organizowany będzie samodzielnie przez przedsiębiorców. 

To oznacza, że przedsiębiorcy muszą utworzyć i sfinansować działalność operatora systemu kaucyjnego albo do takiego operatora przystąpić (podpisać z nim umowę). Polskie przepisy przewidują możliwość prowadzenia systemu kaucyjnego przez więcej niż jednego operatora, jak wynika z dyskusji rynkowej w Polsce może powstać nawet 2-3 takich operatorów.

To ogromne wyzwanie finansowe i logistyczne, które czeka przedsiębiorców na różnych etapach łańcucha wartości (wprowadzających produkty w opakowaniach na rynek, sklepy (jednostki handlu detalicznego), firmy logistyczne zajmujące się odpadami). Kluczowa jest także rola konsumenta, który jest fundamentem tego systemu, zwracając zużyte opakowania po napojach do sklepu.

Pomimo przyjęcia przepisów w tym zakresie, nadal jednak budzi wiele wątpliwości prawnych jak i podatkowych. Bez względu na powyższe, obowiązek selektywnej zbiórki na odpowiednim poziomie będzie obowiązywał w całej Unii Europejskiej już od 2025 roku.

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Spis treści

Autorzy

Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział I. Systemy kaucyjne jako narzędzie gospodarki obiegu zamkniętego

  • 1. Wstęp
  • 2. Problem odpadów jako współczesne, globalne wyzwanie gospodarcze
  • 3. Otoczenie regulacyjne i cel systemów kaucyjnych
    • 3.1. Uwagi ogólne
    • 3.2. Systemy kaucyjne jako element odpowiedzialności producentów
    • 3.3. Dyrektywa SUP i wymóg osiągnięcia poziomu selektywnej zbiórki
    • 3.4. Rozporządzenie PPWR i obowiązkowe systemy kaucyjne
    • 3.5. Systemy kaucyjne wobec tzw. plastic tax

Rozdział II. Systemy kaucyjne – przegląd wybranych rozwiązań w UE i na świecie

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Najczęstsze modele systemów kaucyjnych
  • 3. Rodzaje opakowań obejmowanych zbiórką kaucyjną
    • 3.1. Opakowania jednorazowego i wielokrotnego użytku
    • 3.2. Wyłączenia wybranych rodzajów opakowań ze zbiórki kaucyjnej
  • 4. Zależności pomiędzy rodzajami opakowań a wysokością kaucji

Rozdział III. Podstawy prawne i zasady prowadzenia systemów kaucyjnych w Polsce

  • 1. Prace legislacyjne nad wdrożeniem systemów kaucyjnych w Polsce
  • 2. Podstawowe zasady dla funkcjonowania systemów kaucyjnych w Polsce
    • 2.1. Definicja kaucji i systemu kaucyjnego
    • 2.2. Zbiórka opakowań poprzez system kaucyjny i wyjątki od tej zasady
    • 2.3. Zasada powszechnego i równego dostępu do systemu kaucyjnego
    • 2.4. Skutki braku wykonania obowiązku zbiórki
    • 2.5. Wielość równolegle działających systemów kaucyjnych
  • 3. Kaucja i przesłanki objęcia opakowania systemem kaucyjnym
    • 3.1. Wysokość kaucji i jej obieg na rynku
    • 3.2. Przesłanki objęcia opakowania systemem kaucyjnym

Rozdział IV. Utworzenie i prowadzenie systemu kaucyjnego

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Dwa rodzaje wprowadzających napoje w opakowaniach
  • 3. Utworzenie podmiotu reprezentującego
    • 3.1. Podmiot reprezentujący jako spółka akcyjna
    • 3.2. Zamknięty charakter podmiotu reprezentującego i obowiązek wyposażenia go w środki pieniężne
    • 3.3. Autonomia podmiotu reprezentującego
    • 3.4. Akcje emitowane przez podmiot reprezentujący
  • 4. Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego
    • 4.1. Uwagi ogólne
    • 4.2. Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego
    • 4.3. Decyzja o zezwoleniu na prowadzenie systemu kaucyjnego
    • 4.4. Odmowa wydania i zmiany zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego
    • 4.5. Konsekwencje wydania zezwolenia na rzecz kolejnego podmiotu reprezentującego, który będzie prowadził system kaucyjny

Rozdział V. Uczestnictwo jednostek handlu i punktów zbiórki w systemach kaucyjnych

  • 1. Miejsca zbiórki opakowań
  • 2. Uczestnictwo jednostek handlu detalicznego i hurtowego w systemie kaucyjnym
    • 2.1. Wątpliwości wokół definicji jednostki handlu
    • 2.2. Wpływ powierzchni sprzedaży na obowiązki jednostek handlu
    • 2.3. Kluczowe obowiązki i wyzwania jednostek handlu związane z uczestnictwem w systemach kaucyjnych
  • 3. Współpraca jednostek handlu z podmiotami reprezentującymi
  • 4. Współpraca z punktami zbiórki

Rozdział VI. Podstawowe umowy zawierane w ramach systemów kaucyjnych

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Umowa pomiędzy podmiotem reprezentującym a wprowadzającym napoje
  • 3. Umowy pomiędzy podmiotem reprezentującym a jednostkami handlu detalicznego lub hurtowego
  • 4. Umowa rozliczeniowa pomiędzy podmiotami reprezentującymi

Rozdział VII. Rola konsumentów w systemie kaucyjnym

Rozdział VIII. Aspekty prawno-konkurencyjne funkcjonowania systemów kaucyjnych

  • 1. Rozwiązania antymonopolowe
  • 2. Koncepcja konkurencyjnych systemów kaucyjnych
  • 3. Ryzyko zamknięcia dostępu do rynku z uwagi na obowiązek wynegocjowania umowy operatorskiej
  • 4. Praktyki dyskryminacyjne
  • 5. Przejrzyste i niedyskryminujące praktyki
  • 6. Obowiązek zawarcia umowy z podmiotem reprezentującym
  • 7. Wymogi techniczne dotyczące systemów kaucyjnych
  • 8. Systemy zgodności u operatorów systemów kaucyjnych

Rozdział IX. Rozliczanie VAT w systemie kaucyjnym

  • 1. Szczątkowość regulacji podatkowych
  • 2. Opakowania objęte systemem kaucyjnym – brak opodatkowania pobranej kaucji
  • 3. Opakowania w systemie kaucyjnym a opakowania zwrotne
  • 4. Podmiot reprezentujący jako podatnik VAT
  • 5. Podatek od niezwróconych opakowań
  • 6. Rozliczenie przez płatnika
  • 7. Ewidencje podatkowe
  • 8. Podsumowanie

Rozdział X. System kaucyjny a podatek dochodowy

  • 1. System kaucyjny – rola podmiotu reprezentującego
  • 2. Podmiot reprezentujący jako podatnik CIT – wybrane zagadnienia
  • 3. Podmiot reprezentujący a stosowanie ulg podatkowych
  • 4. Podmiot reprezentujący a stosowanie 9% stawki CIT
  • 5. Podmiot reprezentujący a ryczałt od dochodów spółek (tzw. estoński CIT)
  • 6. Przeznaczenie dochodów wyłącznie na cele statutowe a brak zwolnienia z art. 17 PDOPrU
  • 7. Opodatkowanie CIT wkładów wnoszonych do podmiotu reprezentującego
  • 8. Środki finansowe uzyskiwane przez podmiot reprezentujący a CIT
    • 8.1. Uwagi wstępne
    • 8.2. Kaucja przekazywana operatorowi systemu kaucyjnego
    • 8.3. Nieodebrana kaucja
    • 8.4. Sprzedaż odpadów opakowaniowych zebranych w ramach systemu kaucyjnego i materiałów pochodzących z przetwarzania tych odpadów

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Podatki w praktyce
  • Premiera: 8 maja 2025
  • Rok wydania: 2025
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 178
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 640 g
  • ISBN: 978-83-8356-893-5
  • EAN: 9788383568935
  • Kod serwisu: 0A037100
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu