Compliance. Przewodnik praktyczny

Promocyjna cena
%
  • 152,15 zł z VAT

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena: 134,25 zł
    Cena katalogowa: 179,00 zł
    %
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

Pomoc w praktycznym wdrożeniu i prowadzeniu funkcji Compliance w organizacji. Poradnik przedstawia wymagania wynikające z najlepszych praktyk obowiązujących na rynku, skupione na rozwiązaniach mających zastosowanie w szerokim spektrum organizacji... więcej ›

Opis książki

Wdrożenie i prowadzenie codziennej działalności funkcji Compliance w organizacji.

Compliance, czyli zapewnienie zgodności, to z jednej strony prosta dziedzina – jeśli rozumieć ją jako proces skupiony na zadbaniu o to, by firma (a szerzej – organizacja) prowadziła swoją działalność w zgodzie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego w kraju, na którego rynku firma sprzedaje swoje usługi lub produkty. Jednak zmieniające się i stale komplikujące wymagania prawne, regulacyjne i etyczne spowodowały, że dotychczasowa działalność Compliance stała się coraz bardziej wymagająca i skomplikowana.

Celem publikacji jest pomoc w praktycznym wdrożeniu i prowadzeniu codziennej działalności funkcji Compliance w organizacji, niezależnie od jej wielkości czy sektora, w którym działa. Dlatego opisywane w książce rozwiązania są „maksymalistyczne”, w sensie pokazywania najlepszych możliwych opcji, jednakże nie oznacza to, że każda organizacja musi wdrożyć je dokładnie w takiej postaci – zawsze należy dopasowywać rozwiązania do siebie, pamiętając o celu ich wprowadzania, czyli zadbaniu, by jednostka Compliance mogła działać efektywnie i skutecznie ochraniać całą organizację. Z tego samego powodu treści w kolejnych rozdziałach nie obejmują rozwiązań nakierowanych jedynie na konkretne sektory działalności biznesowej, jak np. finansowy, skupiając się na rozwiązaniach mających zastosowanie w szerokim spektrum firm. Pojawiające się w książce przykłady są wzięte z codziennych doświadczeń autora, jednakże nie należy ich wiązać z konkretną firmą. Mają ilustrować zdarzenia, z jakimi osoby pracujące w jednostkach Compliance mogą się spotkać podczas swojej pracy i podpowiadać możliwe rozwiązania.

W publikacji szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia dotyczące m.in.:

  • wdrożenia i utrzymania efektywnego CMS,
  • roli regulacji wewnętrznych i związanych z nimi zasad dokumentowania wykonywanych działań,
  • budowaniu w firmie kultury i świadomości compliance,
  • prowadzenia wewnętrznych konsultacji,
  • przeciwdziałania nadużyciom i wykrywania pojawiających się nieprawidłowości,
  • zarządzania ryzykiem,
  • dokumentowania, raportowania i prezentowania ustalonych mierników jakości,
  • certyfikacji systemu Compliance.

Książka przedstawia punkt widzenia Compliance Oficera pracującego w dużej firmie i jest oparta, poza wymogami zapisanymi w prawie polskim, na najlepszych praktykach wynikających z wieloletniego doświadczenia w audycie wewnętrznym i pracy w jednostce Compliance – od jej powstania, do osiągnięcia wysokiej efektywności działania, potwierdzonej niezależnymi certyfikatami.

Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:

  • W jaki sposób wybrać właściwy model systemu zarządzania zgodnością (Compliance Management System)?
  • Jaka jest różnica pomiędzy „compliance prawnym” a „compliance aktywnym” (uwzględniającym wymogi etyczne)?
  • Jak powinien wyglądać system kontroli wewnętrznej?
  • Czym jest niezależność funkcji Compliance i jak ją zapewnić?
  • Jak powinna kształtować się współpraca w ramach struktur organizacyjnych?
  • Jak wdrożyć przepisy ustawy o ochronie sygnalistów?
  • Jak stworzyć dobre polityki i procedury związane z funkcją Compliance (Polityka Compliance, Kodeks Etyki, Polityki antykorupcyjne)?
  • Czego najczęściej dotyczą konsultacje z pracownikami i jak na nie odpowiadać?
  • Jak zapewnić skuteczny nadzór nad działalnością organizacji?
  • Jak przygotować efektywny proces oceny ryzyk compliance?
  • Jaki jest zakres badania certyfikującego i co podlega ocenie?
  • Jakie wymagania stawiane są jednostkom Compliance obecnie i czego można oczekiwać w przyszłości?

Compliance to stale rozwijająca się funkcja, dopasowująca się do zmieniających się oczekiwań rynków, regulatorów i interesariuszy. Ten rozwój jest także wymuszany poprzez bardzo aktywnie zmieniające się warunki w otoczeniu regulacyjnym i biznesowym, zarówno na skutek działalności ustawodawców oraz regulatorów, jak i wskutek samoregulacji poszczególnych firm. By móc dobrze pełnić swoją rolę doradczą i kontrolną, jednostki Compliance powinny nieustannie poszerzać wiedzę, czemu przysłuży się omawiana publikacja.


Kadry i płace - kompleksowa oferta poradników Sprawdź wszystkie

Spis treści

O Autorze

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. Jaki rodzaj Compliance pasuje do mojej organizacji?

  • 1. Uwagi ogólne
    • 1.1. Compliance prawne i compliance aktywne
    • 1.2. Governance, Risk and Compliance
  • 2. Ład korporacyjny
  • 3. Systemy kontroli wewnętrznej
    • 3.1. Zakupy
    • 3.2. IT
    • 3.3. Jednostki produkcyjne
    • 3.4. Sprzedaż
    • 3.5. Finanse i księgowość
    • 3.6. Zarząd
    • 3.7. Pozostałe funkcje biznesowe
  • 4. Skład i liczebność jednostki Compliance
    • 4.1. Compliance Officer
    • 4.2. Szkolenia dla pracowników Compliance

Rozdział II. Filary systemu Compliance

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Funkcja Compliance
  • 3. Współpraca w ramach struktur organizacyjnych
    • 3.1. Compliance i obszar prawny
    • 3.2. Compliance i audyt wewnętrzny
    • 3.3. Compliance i inne jednostki organizacyjne
  • 4. Regulacje dotyczące Compliance
    • 4.1. Regulacje w Polsce
      • 4.1.1. Ustawa o ochronie sygnalistów
      • 4.1.2. Dobre praktyki spółek notowanych na GPW
      • 4.1.3. KNF – Zasady ładu korporacyjnego
      • 4.1.4. Wytyczne CBA dotyczące Compliance w sektorze publicznym
    • 4.2. Regulacje międzynarodowe
      • 4.2.1. Foreign Corrupt Practices Act (USA, 1977)
      • 4.2.2. UK Bribery Act (2010)
      • 4.2.3. Sapin II (Francja, 2017)
      • 4.2.4. Dodd–Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act (USA, 2010)
      • 4.2.5. ISO 37301 – Compliance Management Systems
      • 4.2.6. ISO 37001 – Anti-bribery Management Systems
      • 4.2.7. ISO 37002 – Whistleblowing Management Systems
      • 4.2.8. Wytyczne Global Compact Narodów Zjednoczonych
  • 5. Współpraca z zewnętrznymi firmami w zakresie CMS

Rozdział III. Niezbędne regulacje wewnętrzne

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Struktura i zarządzanie regulacjami wewnętrznymi
  • 3. Regulacje wdrażane przez Compliance
    • 3.1. Polityka Compliance
    • 3.2. Kodeks Etyki
    • 3.3. Kodeks Etyki Dostawcy
    • 3.4. Polityki antykorupcyjne
    • 3.5. Polityka Prezentów
    • 3.6. Organizacja imprez
    • 3.7. Współpraca marketingowa
    • 3.8. Współpraca z konsultantami
    • 3.9. Sponsoring
    • 3.10. Darowizny
    • 3.11. Konflikt interesów i prowadzenie dodatkowej działalności

Rozdział IV. Budowanie świadomości

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Komunikacja zasad
  • 3. Zakres przekazywanych informacji
  • 4. Szkolenia

Rozdział V. Doradztwo

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Konsultacje
    • 2.1. Tematyka konsultacji
  • 3. Zaangażowanie w procesy biznesowe
  • 4. Weryfikacja partnerów biznesowych

Rozdział VI. Nadzór

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Zbieranie informacji o nieprawidłowościach od pracowników
  • 3. Punkt kontaktowy dla sygnalistów
  • 4. Postępowania wyjaśniające
    • 4.1. Prowadzenie postępowań wyjaśniających
    • 4.2. Raport z postępowania wyjaśniającego
  • 5. Rozmowa – najważniejsze narzędzie wyjaśniające
  • 6. Ochrona danych osobowych w postępowaniach wyjaśniających
  • 7. Audyty Compliance
  • 8. Etyka i egzekucja zasad

Rozdział VII. Zarządzanie ryzykiem

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Ryzyka i sposoby ich oceny
  • 3. Ocena ryzyk Compliance

Rozdział VIII. Dokumentacja, raportowanie i mierniki jakości

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Dokumentacja
  • 3. Raportowanie i mierniki jakości

Rozdział IX. Certyfikacja systemu Compliance

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Wymogi certyfikacyjne
  • 3. Ocena przez Audyt Wewnętrzny

Rozdział X. Perspektywy rozwoju Compliance

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Trendy dotyczące przyszłości Compliance
    • 2.1. Przejęcie odpowiedzialności za całościowe zarządzanie ryzykiem (ERM) bądź integracja raportowania ryzyk Compliance z tym procesem
    • 2.2. Wsparcie w raportowaniu wymagań ESG
    • 2.3. Wprowadzenie zasad Compliance etycznego w sektorze publicznym
    • 2.4. Wdrażanie w firmie zasad etyki cyfrowej, w tym spełnienie wymagań AI Act
  • 3. Narzędzia cyfrowe wspierające działalność Compliance
  • 4. Zintegrowane systemy zarządzania funkcją Compliance
  • 5. AI w Compliance

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Prawo w praktyce
  • Rok wydania: 2024
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 150
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 270 g
  • ISBN: 978-83-8356-079-3
  • EAN: 9788383560793
  • Kod serwisu: 0A026300

Kategorie

Tagi