Opis pełny
Najnowsze na rynku wydawniczym, kompleksowe opracowanie zagadnień z zakresu zamówień publicznych.
Publikacja przybliża wiedzę dotyczącą udzielania zamówień według ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Poprzez praktyczne ujęcie tematu prowadzi krok po kroku od etapu przygotowania postępowania poprzez weryfikację podmiotową wykonawców oraz badanie i ocenę ofertę, aż po zawarcie umowy. Obejmuje swoim zakresem także kwestie organizacji wewnętrznej u zamawiającego oraz kontroli i odpowiedzialności z tytułu udzielania zamówień. Czytelnik otrzyma też wiedzę na temat tworzenia regulaminów u zamawiającego, w tym udzielania zamówień o wartości mniejszej niż 130 000 zł oraz funkcjonowania komisji przetargowej.
Vademecum uwzględnia najnowszy stan prawny i opiera się na:
- ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.),
- rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415),
- rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2452),
- rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 18 grudnia 2020 r. w sprawie wzoru planu postępowań o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2362),
- rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 21 grudnia 2020 r. w sprawie informacji o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach przekazywanej Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2406).
Opracowanie przybliży aktualne regulacje i pozwoli na przygotowanie się na prawidłowe udzielanie zamówień publicznych przez:
- unikalny zestaw informacji skoncentrowany na tematyce zamówień publicznych od strony zamawiającego,
- zbiór praktycznych rozwiązań w postaci gotowych przykładów z praktyki i orzecznictwa oraz wzorów dokumentów,
- dokładne i przejrzyste prezentowanie poszczególnych zagadnień,
- wyróżnienie w treści zagadnień ważnych i nowych.
Książka odpowiada na szereg pytań i wątpliwości związanych z nowymi regulacjami w tym m.in. o kwestie dotyczące:
- przygotowania podstawowego dokumentu zamówienia, jakim jest specyfikacja warunków zamówienia zarówno w procedurze o wartości mniejszej niż progi unijne, jak i od progów unijnych,
- charakterystyki trybu podstawowego z uwzględnieniem jego wariantów oraz przetargu nieograniczonego z uwzględnieniem tzw. procedury odwróconej,
- weryfikacji wykonawców za pomocą podmiotowych środków dowodowych,
- obowiązków dokumentacyjnych, sprawozdawczych i informacyjnych nałożonych na zamawiającego,
- umowy w sprawie zamówienia publicznego, w tym nowych wymagań do jej treści i zakazanych postanowień oraz ograniczeń w jej aneksowaniu
- reguł kontroli udzielanych zamówień i odpowiedzialności z tym związanej.
Dzięki publikacji Czytelnik pozna:
- Jak krok po kroku przygotować specyfikację warunków zamówienia w nowym trybie podstawowym, a jak w przetargu nieograniczonym?
- Jak i kiedy zamawiający powinien udostępnić specyfikację warunków zamówienia?
- W jaki sposób i w jakim terminie wykonawcy mogą występować z wnioskiem o wyjaśnienie treści specyfikacji?
- Na jakich zasadach dokonywane są przez zamawiającego wyjaśnienia treści specyfikacji oraz jej zmiany?
- Czego może oczekiwać wykonawca analizując treść specyfikacji i na co powinien zwrócić szczególną uwagę?
- Jakich podmiotowych środków dowodowych może wymagać zamawiający od wykonawcy?
- Czy i kiedy wykonawcom przysługują środki ochrony prawnej wobec treści specyfikacji?
- Jak w praktyce wygląda kwestia powołania komisji przetargowej i wykonywania przez nią czynności?
- Jak i gdzie prawidłowo ogłosić postępowania w poszczególnych trybach?
- Jak należy prawidłowo dokumentować czynności w toku postępowania?
- Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia i zastosować właściwą procedurę?
- Jak stosować poszczególne warianty trybu podstawowego?
- Jak wykonawca może prawidłowo powołać się na zasoby podmiotu?
- Jak i kiedy opracować plan postępowań o udzielenie zamówień?
- Jak prawidłowo określać i stosować terminy określone w ustawie – Prawo zamówień publicznych?
- Jak zbadać i ocenić oferty?
- Jak przygotować opis przedmiotu zamówienia?
- W jaki sposób komunikować się z wykonawcami?
- Jak przygotować umowę, kiedy można ją zmienić oraz jak wypełnić obowiązki ustawowe po wykonaniu umowy w postaci ogłoszenia o wykonaniu umowy oraz raportu z realizacji umowy?
- Czy i kiedy czynności zamawiającego mogą zostać podważone w drodze odwołania?
Vademecum przeznaczone jest głównie dla:
- administracji rządowej, samorządowej (działy zamówień publicznych, członkowie komisji przetargowej, prawnicy, audytorzy, kontrolerzy);
- uczelni publicznych, szkół, przedszkoli, innych placówek oświatowych;
- państwowych i samorządowych instytucji kultury;
- sądów, prokuratur;
- podmiotów leczniczych (szpitali, SPZOZ).
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa,
[email protected],
tel. +48 22 311 22 22.
Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
O autorach
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I. Zatrudnianie kierownika zamawiającego, specjalisty ds. zamówień publicznych
- 1. Charakterystyka stanowiska i wymagania kwalifikacyjne
- 2. Delegowanie uprawnień kierownika zamawiającego – podstawa prawna, zasady przekazywania kompetencji
- 3. Kwalifikacje osób wykonujących czynności w zakresie zamówień publicznych
- 4. Osoby wyłączone z postępowań dotyczących zamówień publicznych
- 5. Podstawa zatrudnienia – stosunek pracy
- 5.1. Stosunek pracy – definicja, podstawy nawiązania
- 5.2. Powołanie do pełnienia funkcji a zatrudnienie na podstawie powołania
- 5.3. Podstawowe zasady stosunku pracy
- 5.4. Podporządkowanie pracownika, osobiste świadczenie pracy
- 5.5. Wynagradzanie – podstawowy obowiązek pracodawcy
- 6. Uregulowania prawne stosunku pracy w zależności do rodzaju jednostki zamawiającej
- 6.1. Jednostki samorządu terytorialnego
- 6.2. Urzędy administracji rządowej
- 6.3. Inne jednostki sektora finansów publicznych
- 6.4. Jednostki spoza sektora finansów publicznych
- 7. Funkcja komisji przetargowej
Rozdział II. Odpowiedzialność za udzielanie zamówień publicznych
- 1. Pojęcie odpowiedzialności. Reżimy odpowiedzialności
- 2. Odpowiedzialność zamawiającego na gruncie PrZamPubl
- 2.1. Zakres podmiotowy
- 2.2. Zakres przedmiotowy
- 2.3. Sankcja i tryb jej zastosowania
- 3. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- 3.1. Charakter odpowiedzialności
- 3.2. Zakres podmiotowy odpowiedzialności
- 3.3. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności
- 3.4. Postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych
- 3.4.1. Wszczęcie postępowania. Zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
- 3.4.2. Postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych
- 3.4.3. Kary
- 4. Inne reżimy odpowiedzialności
Rozdział III. Organizacja wewnętrzna udzielania zamówień i sprawozdawczość
- 1. Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości mniejszej niż 130 000 zł
- 2. Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości równej lub przekraczającej 130 000 zł
- 3. Plany postępowań o udzielenie zamówień
- 3.1. Termin sporządzenia planu i jego upublicznienia
- 3.2. Okres objęty planem postępowań
- 3.3. Zakres informacji w planie
- 3.4. Aktualizacja planu postępowań
- 4. Analiza potrzeb i wymagań
- 4.1. Termin sporządzenia potrzeb i wymagań
- 4.2. Forma analizy potrzeb i wymagań
- 4.3. Treść (zakres) analizy potrzeb i wymagań
- 5. Ustalenie wartości zamówienia
- 5.1. Termin ustalenia wartości zamówienia
- 5.2. Kryteria tożsamościowe
- 5.3. Ustalenie wartości na roboty budowlane
- 5.4. Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi
- 5.5. Dostawy i usługi powtarzające się
- 5.6. Szacowanie wartości na inne usługi „szczególne"
- 5.7. Zamówienia udzielane w częściach
- 5.8. Wartość zamówienia na unieważniony pakiet (część)
- 5.9. Wymagania szczególne
- 5.10. Informacje związane z wartością zamówienia w protokole postępowania
- 6. Informacja o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach przekazywana Prezesowi UZP
- 7. Obowiązek sporządzenia sprawozdania rocznego o udzielonych zamówieniach
- 7.1. Zakres obowiązku sprawozdawczego
- 7.2. Termin przekazania sprawozdania rocznego
- 7.3. Sposób przekazania sprawozdania rocznego
- 7.4. Korekta sprawozdania rocznego
- 7.5. Części składowe sprawozdania
Rozdział IV. Komisja przetargowa
- 1. Istota komisji przetargowej
- 2. Obowiązek i uprawnienie do powoływania komisji
- 3. Charakter komisji
- 4. Czynności komisji przetargowej
- 5. Czynności komisji w przygotowaniu postępowania
- 6. Skład, organizacja i tryb pracy komisji
- 6.1. Skład komisji
- 6.2. Akt powołania komisji
- 6.3. Oświadczenia z art. 56 ust. 2 i 3 PrZamPubl
- 6.4. Zmiana składu, w tym odwołanie członka komisji
- 6.5. Zakres obowiązków członków komisji
- 6.6. Obowiązki przewodniczącego komisji
- 6.7. Obowiązki sekretarza komisji
- 6.8. Obowiązki innych członków komisji
- 6.9. Tryb pracy komisji
- 7. Biegli
- 8. Odpowiedzialność członków komisji
- 9. Wzór regulaminu komisji przetargowej
- 10. Powołanie komisji przetargowej
- 10.1. Wzór decyzji w sprawie powołania komisji przetargowej
- 10.2. Wzór dokumentu – powołanie biegłego
- 10.3. Wzór dokumentu – oświadczenie dotyczące okoliczności o których mowa w art. 56 ust. 3 PrZamPubl
- 10.4. Wzór dokumentu – oświadczenie dotyczące okoliczności, o których mowa w art. 56 ust. 2 PrZamPubl
Rozdział V. Przygotowanie dokumentacji do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
- 1. Ogłoszenia dotyczące zamówień publicznych
- 2. Specyfikacja warunków zamówienia
- 2.1. Treść SWZ i reguły udostępniania
- 2.1.1. Elementy fakultatywne SWZ
- 2.1.2. Reguły sporządzania i udostępniania SWZ
- 2.2. Wyjaśnienia treści SWZ
- 2.3. Zmiana treści SWZ
- 2.4. Wzór informacji o zmianie treści SWZ
- 2.5. Przykładowy wzór SWZ w trybie podstawowym bez negocjacji o wartości zamówienia mniejszej niż progi unijne
- 2.6. Przykładowy wzór SWZ w przetargu nieograniczonym o wartości zamówienia równej lub przekraczającej progi unijne
- 3. Oświadczenie „własne" wykonawcy
- 3.1. Wzór oświadczenia wstępnego wykonawcy w postępowaniu o wartości mniejszej niż progi unijne
- 3.2. Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) – obowiązki zamawiającego
Rozdział VI. Opis przedmiotu zamówienia
- 1. Wymagania ogólne
- 1.1. Jednoznaczność i wyczerpujący charakter opisu
- 2. Szczegółowe zasady dokonywania opisu przedmiotu zamówienia
Rozdział VII. Tryby udzielania zamówień publicznych – zagadnienia wybrane
- 1. Tryb podstawowy – charakterystyka
- 1.1. Informacje ogólne
- 1.2. Tryb podstawowy bez negocjacji (wariant I)
- 1.3. Tryb podstawowy z możliwością negocjacji (wariant II)
- 2. Przetarg nieograniczony – charakterystyka, z uwzględnieniem tzw. procedury odwróconej
- 2.1. Przetarg nieograniczony
- 2.2. Przetarg nieograniczony z zastosowaniem tzw. procedury odwróconej
Rozdział VIII. Weryfikacja podmiotowa wykonawców
- 1. Warunki udziału w postępowaniu i sposób ich potwierdzania
- 1.1. Określenie warunków udziału w postępowaniu
- 1.2. Zdolność do występowania w obrocie gospodarczym
- 1.2.1. Zdolność do występowania w obrocie gospodarczym – oświadczenia i dokumenty w świetle PodmŚrDowodR
- 1.3. Uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej
- 1.3.1. Uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej – oświadczenia i dokumenty w świetle PodmŚrDowodR
- 1.4. Sytuacja ekonomiczna lub finansowa
- 1.4.1. Sytuacja ekonomiczna lub finansowa – oświadczenia i dokumenty w świetle PodmŚrDowodR
- 1.5. Zdolność techniczna lub zawodowa
- 1.5.1. Zdolność techniczna i zawodowa – oświadczenia i dokumenty w świetle PodmŚrDowodR
- 1.6. Spełnianie warunków przez wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia (konsorcja)
- 2. Obowiązki zamawiającego dotyczące wykluczenia wykonawcy
- 2.1. Wykluczenia obowiązkowe
- 2.1.1. Skazanie prawomocnym wyrokiem
- 2.1.2. Poważne zaległości
- 2.1.3. Zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne
- 2.1.4. Zmowa przetargowa
- 2.1.5. Udział w przygotowaniu postępowania
- 2.1.6. Przestępne pochodzenie pieniędzy
- 2.1.7. Konflikt zbrojny na Ukrainie
- 2.2. Wykluczenia fakultatywne
- 2.2.1. Naruszenie obowiązków w płatnościach
- 2.2.2. Prawo pracy, ochrony środowiska i zabezpieczeń socjalnych
- 2.2.3. Upadłość lub likwidacja
- 2.2.4. Poważne naruszenie obowiązków zawodowych
- 2.2.5. Konflikt interesów
- 2.2.6. Nienależyta realizacja wcześniejszej umowy
- 2.2.7. Celowe wprowadzenie w błąd
- 2.2.8. Próba wpływu
- 2.2.9. Lekkomyślne wprowadzenie w błąd
- 2.3. Self-cleaning (samooczyszczenie)
- 2.4. Zestawienie najważniejszych informacji dotyczących wykluczenia
- 2.5. Uprawnienie zamawiającego do wykluczenia
Rozdział IX. Ocena ofert
- 1. Wprowadzenie
- 2. Pojęcie oferty
- 2.1. Różnica pomiędzy badaniem a oceną ofert
- 2.1.1. Badanie ofert
- 2.1.2. Ocena ofert
- 3. Składanie i otwarcie ofert oraz obowiązki z tym związane
- 3.1. Składanie ofert
- 3.2. Wycofanie oferty
- 3.3. Otwarcie ofert
- 3.4. Badanie prawidłowości i ważności złożenia oferty
- 3.4.1. Krok 1 – badanie ważności i prawidłowości zabezpieczenia oferty
- 3.4.2. Krok 2 – Badanie ważności oświadczenia woli – umocowanie do złożenia i podpisania oferty
- 3.4.3. Krok 3 – Poprawianie omyłek w ofercie
- 3.4.4. Krok 4 – zbadanie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w ofercie
- 3.4.5. Krok 5 – badanie cen pod kątem rażącego ich zaniżenia
- 3.4.6. Krok 6 – Wyjaśnienie treści ofert
- 3.4.7. Krok 7 – Odrzucenie ofert – przypadki
- 3.4.8. Krok 8 – Ocena ofert na podstawie kryteriów oceny ofert
- 3.5. Wybór najkorzystniejszej oferty
- 3.5.1. Wybór oferty w aukcji elektronicznej
Rozdział X. Obowiązki informacyjne zamawiającego w toku postępowania
- 1. Przedłużenie terminu składania ofert – jakie obowiązki leżą po stronie zamawiającego
- 1.1. Zmiana terminu składania ofert w przetargu nieograniczonym
- 1.2. Zmiana terminu składania ofert w postępowaniu o udzielenie zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne
- 2. Wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych
- 3. Wezwanie do uzupełnienia na podstawie art. 128 ust. 1 PrZamPubl
- 4. Informacja o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i otrzymanych ocenach
- 5. Zawiadomienie o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone
- 6. Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
- 7. Zawiadomienie o zatrzymaniu wadium
- 8. Przedłużenie terminu związania ofertą
- 9. Wezwanie do wyrażenia zgody na wybór oferty po upływie terminu związania ofertą
Rozdział XI. Podwykonawstwo na etapie procedury udzielenia zamówienia publicznego
- 1. Okoliczności uzasadniające ograniczenie podwykonawstwa
- 2. Podwykonawca a podmiot trzeci
- 3. Weryfikacja podwykonawców
- 3.1. Zakres powierzony podwykonawcom
- 3.2. Nazwy podwykonawców
- 3.3. Podwykonawstwo w miejscu pod bezpośrednim nadzorem zamawiającego
- 3.4. Zakres badania podwykonawców
- 3.5. Rezygnacja z podwykonawcy – podmiotu udostępniającego zasoby
Rozdział XII. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i umowa ramowa
- 1. Charakter prawny umowy
- 2. Treść umowy
- 3. Wezwanie do zawarcia umowy
- 4. Umowa a podwykonawstwo
- 5. Zasady zmiany umowy
- 6. Zasady odstąpienia od umowy
- 7. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
- 8. Umowa ramowa
- 9. Przykładowa umowa na usługę sprzątania
Rozdział XIII. Dokumentacja postępowania i zasady jej udostępniania
- 1. Protokół postępowania
- 1.1. Zawartość protokołu postępowania
- 1.2. Wstępne konsultacje rynkowe
- 1.3. Oświadczenia w trybie art. 56 PrZamPubl
- 1.4. Obowiązki w zakresie informacji związanych z ogłoszeniem
- 1.5. Powody odstąpienia od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej
- 1.6. Udostępnienie SWZ
- 1.7. Składanie i otwarcie ofert
- 1.8. Odrzucenie oferty
- 1.9. Sporządzenie i zatwierdzenie protokołu
- 2. Protokół z wizji lokalnej
- 2.1. Zawartość protokołu z wizji lokalnej
- 2.2. Udokumentowanie negocjacji
- 3. Zasady udostępniania protokołu postępowania i załączników do niego
- 3.1. Prymat środków komunikacji elektronicznej
- 3.2. Ograniczenia w udostępnieniu protokołu
- 3.3. Udostępnianie umów w sprawie zamówień publicznych
- 3.4. Termin udostępnienia protokołu
- 3.5. Sankcje za brak udostępnienia protokołu postępowania
- 4. Protokół z udostępnienia do wglądu dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
- 5. Przechowywanie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
- 5.1. Przechowywanie umowy
- 5.2. Przechowywanie ofert
- 5.3. Sposób przechowywania dokumentów elektronicznych
Rozdział XIV. Kontrola udzielania zamówień publicznych
- 1. Uwagi wprowadzające
- 2. Kryteria kontroli
- 3. Zgodność z prawem
- 4. Kontrola a nadzór
- 5. Kontrola zamówień publicznych – zasady ogólne
- 5.1. Zakres podmiotowy
- 5.2. Współpraca organów kontroli
- 5.3. Analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa
- 5.4. Kwestionariusz kontroli
- 5.5. Wynik kontroli – ocena postępowania o udzielenie zamówienia
- 5.6. Publikacja wyników kontroli
- 5.7. Podsumowanie
- 6. Kontrola Prezesa UZP
- 6.1. Zakres i zasady kontroli
- 6.2. Rodzaje kontroli
- 6.3. Kontrola doraźna
- 6.4. Kontrola uprzednia obligatoryjna zamówień współfinansowanych ze środków UE
- 6.5. Kontrola uprzednia fakultatywna
- 6.6. Zgłoszenie zastrzeżeń od wyników kontroli
- 7. Kontrola RIO
- 7.1. Zakres podmiotowy kompetencji kontrolnych
- 7.2. Postępowanie kontrolne
- 8. Kontrola NIK
- 8.1. Zakres podmiotowy kompetencji kontrolnych
- 8.2. Postępowanie kontrolne
- 9. Kontrola zamówień publicznych przez organy administracji skarbowej
- 10. Kontrola w administracji rządowej
- 11. Kontrola instytucji zarządzających
Rozdział XV. Środki ochrony prawnej
- 1. Rodzaje środków ochrony prawnej i możliwości wniesienia odwołania
- 2. Zawiadomienie wykonawców przez zamawiającego o wniesieniu odwołania do Prezesa KIO i wezwanie do przystąpienia do postępowania odwoławczego
- 3. Odpowiedź zamawiającego na odwołanie
- 3.1. Uwzględnienie przez zamawiającego w całości lub w części zarzutów zawartych w odwołaniu
- 3.2. Posiedzenie i rozprawa
- 4. Wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy
- 5. Odpowiedź zamawiającego na skargę
Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów uzupełniających publikację.
Pobierz wzory dokumentów omawiane w publikacji, m.in.:
- specyfikacja warunków zamówienia w trybie podstawowym i w trybie przetargu nieograniczonym,
- regulamin udzielania zamówień, w tym o wartości mniejszej niż 130 000 zł,
- wezwanie kierowanych do wykonawcy, w tym na podstawie art. 128 ust. 1 PrZamPubl,
- zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz ofertach odrzuconych,
- regulamin pracy komisji przetargowej oraz oświadczenia składane m.in. przez członków komisji przetargowej na podstawie art. 56 ust. 4 PrZamPubl.
Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.