Przedsprzedaż

Czynności pracownika kancelarii notarialnej. Zeszyt 4. Biurowość - Terminarz korespondencji, pisma przewodnie oraz odpowiedzi na typowe pisma sądów i innych organów, rejestracja w Rejestrze Spadkowym oraz CEiDG, przekazywanie wypisów do CREWAN

  • 179,00 zł z VAT
  • Koszt dostawy od 0 zł!

    Wysyłka w dniu premiery [?]

    Dowiedz się więcej o realizacji zamówień w przedsprzedaży ›

Planowany termin wydania:
11 października 2024
Powiadomienie o premierze ›

Kompendium, które kompleksowo omawia zagadnienia związane z prowadzeniem kancelarii notarialnej. Zeszyt 4. poświęcony jest tematyce biurowości i zagadnień dotyczących m.in. terminarza korespondencji, pism przewodnich, rejestracji w CEIDG, czy Rejestrze spadkowym... więcej ›

Opis książki

Czynności pracownika kancelarii notarialnej. Zeszyt 4. Biurowość - Terminarz korespondencji, pisma przewodnie oraz odpowiedzi na typowe pisma sądów i innych organów, rejestracja w Rejestrze Spadkowym oraz CEiDG, przekazywanie wypisów do CREWAN to kompendium, które kompleksowo omawia zagadnienia związane z prowadzeniem kancelarii notarialnej.

Zeszyt 4 odnosi się do szeroko pojmowanej biurowości, zawierając omówienie zagadnień dotyczących:

  • terminarza korespondencji;
  • pism przewodnich;
  • rejestracji w Rejestrze spadkowym;
  • rejestracji w CEIDG;
  • przekazywania wypisów do Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN);
  • najczęstszych uwag wizytatorów.

Publikacja zawiera liczne przykłady oraz wskazówki, które pozwalają na lepsze zrozumienie poruszanej tematyki. Z uwagi na odbiorcę, w publikacji wyszczególniono najważniejsze kwestie i wskazano odpowiednie przepisy ustawy, potrzebne przy dokonywaniu poszczególnych czynności. Dodano także uwagi szczegółowe, o których każdy pracownik kancelarii powinien wiedzieć. W publikacji znajduje się również miejsce na notatki Czytelnika, które niekiedy są poprzedzone notatkami sporządzonymi przez Autora.

Publikacja pozwoli na:

  • zapoznanie się z organizacyjnymi aspektami pracy notariusza;
  • usystematyzowanie wiedzy w zakresie prowadzonej dokumentacji biurowej;
  • dokładne zaznajomienie się z tematyką dotyczącą rejestracji;
  • uniknięcie często pojawiających się w praktyce notarialnej problemów.

Publikacja skierowana jest w szczególności do pracowników kancelarii notarialnej. Polecana jest również notariuszom, ponieważ stanowi systemowe omówienie aspektów pracy. Będzie przydatna przede wszystkim dla notariuszy zakładających swoją kancelarię i zaczynających karierę w notariacie, a także dla zastępców notariuszy i aplikantów notarialnych. Ponadto okaże się pomocna dla praktyków zawodów prawniczych – adwokatów, radców prawnych, sędziów oraz, jako literatura uzupełniająca, dla studentów, którzy wiążą swoją karierę zawodową z pracą notariusza, a także dla osób zainteresowanych poruszaną tematyką.

Spis treści

Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział 1. Terminarz korespondencji

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Liczenie terminów
  • 3. Terminy stałe
  • 4. Terminy liczone od dnia sporządzenia czynności
  • 5. Niezwłoczność
  • 6. Uwagi końcowe

Rozdział 2. Pisma przewodnie

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Oznaczanie pism
  • 3. Sądy wieczystoksięgowe
  • 4. Organy prowadzące ewidencję gruntów i budynków
    • 4.1. Starosta
    • 4.2. Wójt/burmistrz/prezydent miasta (gmina)
    • 4.3. Spółdzielnia mieszkaniowa
    • 4.4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych
    • 4.5. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
    • 4.6. Banki
    • 4.7. Sąd spadku
      • 4.7.1. Wykaz inwentarza
      • 4.7.2. Protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu
      • 4.7.3. Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku
  • 5. Umowy zobowiązujące (warunkowe)
    • 5.1. Uwaga ogólna
    • 5.2. Ustawa o gospodarce nieruchomościami
    • 5.3. Nieruchomości rolne
    • 5.4. Nieruchomości leśne
    • 5.5. Tak zwany Dekret Warszawski
    • 5.6. Porty i przystanie morskie
    • 5.7. Krajowy Zasób Nieruchomości
    • 5.8. Akty poświadczenia dziedziczenia – zawiadomienie o zmianie właściciela nieruchomości

Rozdział 3. Odpowiedzi na typowe pisma sądów i innych organów

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Rodzaje pism
  • 3. Istotne aspekty związane z otrzymaniem korespondencji od podmiotów publicznych
    • 3.1. Doręczenie
    • 3.2. Termin na udzielenie odpowiedzi
    • 3.3. Obowiązek zachowania tajemnicy korespondencji
    • 3.4. Język polski jako język urzędowy
  • 4. Elementy pisma urzędowego
    • 4.1. Układ graficzny
    • 4.2. Elementy składowe odpowiedzi na pismo
    • 4.3. Styl urzędowy pisma
  • 5. Istotne aspekty związane z udzielaniem odpowiedzi na korespondencję od podmiotów publicznych
    • 5.1. Odmowa dokonania czynności sprzecznej z prawem
    • 5.2. Tajemnica notarialna
    • 5.3. Ochrona danych osobowych
    • 5.4. Dziennik korespondencyjny
  • 6. Typowe pisma sądów i innych organów
    • 6.1. Uwaga ogólna
    • 6.2. Pisma zawierające wniosek o wydanie wypisu aktu poświadczenia dziedziczenia od podmiotów uprawnionych
    • 6.3. Pisma zawierające wniosek o wydanie wypisu aktu poświadczenia dziedziczenia od podmiotów obowiązanych wykazać interes prawny
    • 6.4. Pisma zawierające wniosek o wydanie wypisu aktu notarialnego innym osobom niż strony aktu
    • 6.5. Pisma zawierające wniosek o wydanie wypisów dokumentów lub o udzielenie informacji w innych przypadkach przewidzianych prawem
      • 6.5.1. Uwagi ogólne
      • 6.5.2. Obowiązek przedstawienia dokumentu w postępowaniu cywilnym
      • 6.5.3. Obowiązek udzielenia informacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym
      • 6.5.4. Obowiązek udzielenia informacji w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym
      • 6.5.5. Obowiązki informacyjne w postępowaniu karnym
      • 6.5.6. Obowiązek wydania wypisu na żądanie organu administracji publicznej
    • 6.6. Pisma zawierające wniosek o udzielenie informacji w stosunku do czynności, która nie miała miejsca

Rozdział 4. Rejestracja w rejestrze spadkowym

  • 1. Charakteryzacja rejestru
  • 2. Dostęp do rejestru
  • 3. Zadania notariusza związane z rejestrem
  • 4. Elementy wpisu
  • 5. Dokonanie rejestracji
  • 6. Niedokonanie rejestracji
  • 7. Dokonanie adnotacji
  • 8. Inne obowiązki notariusza po zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia
  • 9. Opłata
  • 10. Wykreślenie wpisu

Rozdział 5. Rejestracja w CEIDG

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Zarząd sukcesyjny
  • 3. Przedstawiciel tymczasowy
  • 4. Rejestr Zarządca Sukcesyjny (RZS)
  • 5. „Wyszukanie przedsiębiorcy"
  • 6. Dokonywanie nowego wpisu („Nowy wpis")
  • 7. Przeglądanie wpisów dokonanych („Moje wpisy")

Rozdział 6. Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN)

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Krajowy Rejestr Sądowy
  • 3. Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Rozdział 7. Uwagi wizytatorów

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Naruszenie art. 8a ust. 1 NierCudzU
  • 3. Naruszenia innych przepisów NierCudzU
  • 4. Orzecznictwo sądów dyscyplinarnych oraz doktryna w zakresie NierCudzU
  • 5. Pocztowa książka nadawcza, a dziennik przesłanych dokumentów
  • 6. Rezygnacja z wykonania prawa pierwokupu (forma)
  • 7. Nieuprawniona korespondencja

Aneks

  • 1. Ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców
  • 2. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie pobierania przez notariuszy opłat sądowych od wniosków o wpis w księdze wieczystej i ich przekazywania sądom oraz prowadzenia ewidencji pobranych opłat sądowych
  • 3. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie prowadzenia ksiąg notarialnych oraz przekazywania na przechowanie dokumentów sądom rejonowym
  • 4. Załącznik do Zarządzenia Nr 12/2024 Prezesa Krajowej Rady Notarialnej z dnia 28 maja 2024 r.
  • 5. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024
  • 6. Akty poświadczenia dziedziczenia przez notariuszy w latach 2013–2023
  • 7. Akty powołania i odwołania zarządcy sukcesyjnego w latach 2019–2023
  • 8. Akty notarialne w latach 1991–2023
  • 9. Notariusze – Polska. Sprawozdanie z czynności notarialnych za 2023 r.

Indeks rzeczowy

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Kancelaria w praktyce
  • Premiera: 11 października 2024
  • Rok wydania: 2024
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 222
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 350 g
  • ISBN: 978-83-8356-758-7
  • EAN: 9788383567587
  • Kod serwisu: 0A029600

Kategorie

Tagi