Przejdź do treści
Nowość

Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Komentarz

  • Książka drukowana
    229,00 zł z VAT

Kompleksowe omówienie ustawy z 13.5.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Komentarz ma stanowić pomoc w interpretacji przepisów dotyczących standardów ochrony małoletnich, uwzględniając potrzeby różnych grup docelowych zobligowanych do wdrożenia tej procedury. Obowiązkiem wdrożenia standardów objęto grupę kilkuset tysięcy podmiotów z różnych dziedzin życia społecznego... więcej ›

Promocja
Teraz z tym produktem, możesz kupić:
Kalendarz Prawnika 2025 Podręczny za 15,00 zł z VAT Promocyjny produkt możliwy do dodania w koszyku.

Opis pełny

Komentarz stanowi kompleksowe omówienie ustawy z 13.5.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.).

Publikacja uwzględnia dotychczasowe nowelizacje komentowanej ustawy, w tym najnowszą, dokonaną tzw. ustawą Kamilka, czyli ustawą z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606). Przepisy weszły w życie w dniu 15.2.2024 r., zaś okres przejściowy na wdrożenie standardów ochrony małoletnich upłynął 15.8.2024 r. Nowelizacja ta była niezwykle istota, zdecydowanie poszerzając zakres przedmiotowy ustawy. Wprowadzono bowiem zmiany dotyczące standardów ochrony małoletnich oraz zasad analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu.

Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich reguluje kwestie o kluczowym znaczeniu dla ochrony przed przestępczością na tle seksualnym oraz dla ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, zarówno przez osoby najbliższe, jak i przez personel prowadzący różnorodne zajęcia dla małoletnich.

Nowelizacje komentowanej ustawy wprowadzone tzw. ustawą Kamilka zwielokrotniły liczbę obowiązków spoczywających na organach administracji publicznej, ale przede wszystkich odnoszących się do instytucji oraz organizatorów działalności adresowanej do małoletnich, w tym oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich. Celem publikacji jest szczegółowe omówienie tych zmian, z uwzględnieniem praktycznych aspektów ich stosowania.

Opracowanie komentarza wynika z potrzeb praktyki i powstających od kilku miesięcy wątpliwości dotyczących znacznego kręgu podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy, w szczególności wdrożenia standardów ochrony małoletnich.

Komentarz został opracowany w taki sposób, aby zapewnić Czytelnikom kompleksowe i zrozumiałe omówienie przepisów z perspektywy ich zastosowania w codziennej działalności danego podmiotu publicznego lub prywatnego. Wychodzi naprzeciw wielu wątpliwościom i wadliwym interpretacjom ustawy, chociażby w odniesieniu do katalogu podmiotów, które muszą wdrożyć standardy ochrony małoletnich, czy też do zakresu obowiązków (w tym szkoleniowych) spoczywających na tych podmiotach. Często prowadzona wykładnia zmierza w kierunku wykładni celowościowej (wykluczenie danej grupy podmiotów z realizacji obowiązków ustawowych), z pominięciem wykładni językowej prowadząc do sprzecznych z ustawą wniosków. Przykładowo, Naczelna Izba Lekarska zamieściła na swojej stronie internetowej informację, że lekarz dentysta prowadzący praktykę zawodową w pełni samodzielnie, tj. bez personelu pomocniczego, nie ma obowiązku wprowadzenia takiego standardu. Trudno jest znaleźć uzasadnienie w komentowanej ustawie dla tego stanowiska, wszakże ustawa mówi o organizatorze działalności, nie wskazując na formę prawną jej prowadzenia. Zaprezentowana wykładnia jest także sprzeczna z celem ustawy, jakim jest ochrona małoletnich, gdyż zakłada, że w przypadku osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarcza i niezatrudniającą personelu ryzyko krzywdzenia małoletnich nie występuje w odróżnieniu od działalności prowadzonej w innej formie prawnej i/lub przy zatrudnieniu innych osób.

Publikacja przedstawia następujące zagadnienia:

  • zasady funkcjonowania Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, w tym zakres gromadzonych danych, zasady usuwania danych oraz wyłączenia od umieszczenia danych;
  • obowiązki podmiotów publicznych i prywatnych w zakresie wdrożenia standardów ochrony małoletnich;
  • zasady analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, w tym powołania zespołu i pracy ekspertów;
  • specyfikę kontroli obowiązków nałożonych ustawą;
  • przepisy karne ujęte w treści ustawy.

Komentarz wyróżnia:

  • zaangażowanie grona autorów będących specjalistami w swoich obszarach, w tym posiadającymi bogate doświadczenie praktyczne w obszarze przeciwdziałaniu krzywdzenia małoletnich oraz ochrony pokrzywdzonych przestępstwem;
  • obszernie powoływane orzecznictwo Sądu Najwyższego, sądów powszechnych i administracyjnych;
  • zestawienie dotychczasowego dorobku piśmiennictwa;
  • odniesienie się do aspektów zgodności wprowadzonych rozwiązań z Konstytucją RP;
  • zestawienie obecnych regulacji z wprowadzonymi od 2016 roku zmianami;
  • licznie formułowane w komentarzu postulaty de lege lata i de lege ferenda.

Komentarz skierowany jest do licznych odbiorców, których można podzielić na kilka zasadniczych grup:

  • organy zarządzające jednostką systemu oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni;
  • organizatorzy działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich (niezależnie od form prawnych, w której działają – fundacji, stowarzyszeń, spółek, osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą);
  • podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego;
  • pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych, jednostek pomocy społecznej w zakresie realizacji wprowadzonych ustawą obowiązków kontroli podmiotów realizujących działania na rzecz małoletnich
  • funkcjonariusze straży gminnych w zakresie realizacji wprowadzonych ustawą obowiązków kontroli podmiotów realizujących działania na rzecz małoletnich
  • prokuratorzy, funkcjonariusze Policji w zakresie realizacji wprowadzonych ustawą obowiązków kontroli podmiotów realizujących działania na rzecz małoletnich i prowadzenia postępowań w sprawach o przestępstwa i wykroczenia związane z omawianym obszarem.
  • sądy powszechne w zakresie orzekania w sprawach o przestępstwa i wykroczenia związane z omawianym obszarem;
  • adwokaci oraz radcowie prawni w zakresie reprezentowania stron postępowania karnego oraz świadczonej pomocy prawnej osobom.

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Spis treści

Przedmowa

Wykaz skrótów

Literatura

Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 862) Tekst jednolity z dnia 27 listopada 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1802)

Rozdział 1. Przepisy ogólne

  • Art. 1. Zakres przedmiotowy
  • Art. 2. Katalog przestępstw
  • Art. 3. Szczególne środki ochrony

Rozdział 2. Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

  • Art. 4. Utworzenie, prowadzenie rejestru
  • Art. 5. Zadania biura informacyjnego
  • Art. 6. Zakres gromadzonych danych
  • Art. 7. Dane o osobie pobierane z Krajowego Rejestru Karnego
  • Art. 8. Zakaz usuwania danych
  • Art. 9. Wyłączenie zamieszczania danych o osobie
  • Art. 10. Powiadomienie o zamieszczeniu danych w Rejestrze
  • Art. 11. Zgłaszanie zmiany adresu
  • Art. 12. Podmioty mające dostęp do danych
  • Art. 13. Ograniczenia w korzystaniu z danych
  • Art. 14. Udostępnianie informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym
  • Art. 15. Dostęp nieodpłatny
  • Art. 16. Dostęp do danych z Rejestru publicznego
  • Art. 17. Ograniczenia, odmowa dostępu
  • Art. 18. Okoliczności usunięcia danych z Rejestru
  • Art. 19. Sprostowanie danych
  • Art. 20. Odpowiednie stosowanie KPA

Rozdział 3. Obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacja, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacja innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieka nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczanych do takiej działalności

  • Art. 21. Obowiązek uzyskania danych

Rozdział 4. Określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym

  • Art. 22. Policyjna mapa zagrożeń

Rozdział 4a. Ocena prawdopodobieństwa ponownego popełnienia przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego

  • Art. 22a. Ustalenie stopnia prawdopodobieństwa ponownego popełnienia przestępstwa

Rozdział 4b. Standardy ochrony małoletnich

  • Art. 22b. Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich
  • Art. 22c. Zakres standardów

Rozdział 4c. Analiza zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu

  • Art. 22d. Analiza określonego zdarzenia
  • Art. 22e. Zespół
  • Art. 22f. Eksperci
  • Art. 22g. Kwalifikacje
  • Art. 22h. Mandat eksperta
  • Art. 22i. Decyzja o przeprowadzeniu analizy
  • Art. 22j. Czynności, działania
  • Art. 22k. Wysłuchanie
  • Art. 22l. Dokumentacja
  • Art. 22m. Raport
  • Art. 22n. Administrator danych
  • Art. 22o. Regulamin
  • Art. 22p. Sprawozdanie
  • Art. 22q. Sprawozdanie

Rozdział 4d. Pozostałe szczególne środki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz podmioty wskazane do ich realizacji

  • Art. 22r. Krajowe plany
  • Art. 22s. Zespół do Spraw Ochrony Małoletnich
  • Art. 22t. Skład, mandat
  • Art. 22u. Pomoc przy wykonywaniu zadań
  • Art. 22v. Obsługa
  • Art. 22w. Delegacja ustawowa

Rozdział 4e. Kontrola obowiązków

  • Art. 22x. Kontrola
  • Art. 22y. Kontrola
  • Art. 22z. Zakres właściwości

Rozdział 5. Przepisy karne

  • Art. 23. Niewykonanie obowiązków ustawowych
  • Art. 23a. Bezprawne dopuszczenie do pracy
  • Art. 23b. Niewprowadzenie standardów ochrony małoletnich
  • Art. 23c. Bezprawne dopuszczenie do pracy
  • Art. 24. Uzyskanie danych bez uprawnień
  • Art. 24a. Środek karny

Rozdział 6. Zmiany w przepisach obowiązujących

  • Art. 25. Zmiany w PolicjaU
  • Art. 26. Zmiany w KK
  • Art. 27. Zmiany w KrRejKarU
  • Art. 28. Zmiany w DowodyU

Rozdział 7. Przepisy przejściowe i końcowe

  • Art. 29. Przepisy intertemporalne
  • Art. 30. Sprawy w toku
  • Art. 31. Wejście w życie

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Krótkie Komentarze Becka
  • Rok wydania: 2025
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 322
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 400 g
  • ISBN: 978-83-8356-975-8
  • EAN: 9788383569758
  • Kod serwisu: 0A044300
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu