Przejdź do treści
Nowość

Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej

  • Książka drukowana
    189,00 zł z VAT

Kompleksowe ukazanie narzędzi umożliwiających skuteczne kierowanie jej działaniem. Poradnik przedstawia katalog obszarów, mechanizmów i narzędzi funkcjonowania współczesnej administracji publicznej, a także wskazanie, które rozwiązania są najskuteczniejsze w nowoczesnej administracji... więcej ›

Opis pełny

Administracja publiczna jest kluczowym podmiotem odpowiedzialnym za realizację usług publicznych, dlatego jej organizacja i funkcjonowanie mają istotne znaczenie dla nas wszystkich. Celem publikacji jest kompleksowe ukazanie narzędzi umożliwiających skuteczne kierowanie jej działaniem. Ambicją autorów jest przedstawienie obszernego katalogu obszarów, mechanizmów i narzędzi funkcjonowania współczesnej administracji publicznej, a także wskazanie, które rozwiązania są najskuteczniejsze w nowoczesnej administracji.

Wydanie II publikacji zostało zaktualizowane w związku ze zmianami prawnymi, jakie zaszły od czasu pierwszego wydania książki, oraz rozszerzone o nowe treści. Uwzględniono w nim m.in. rzadko poruszane zagadnienia dotyczące kształcenia przyszłych administratywistów oraz podnoszenia kompetencji obecnych pracowników samorządowych. Dzięki badaniom przeprowadzonym przez autorów wśród reprezentatywnej grupy jednostek samorządu terytorialnego czytelnicy dowiedzą się, jakie kompetencje są obecnie poszukiwane w administracji samorządowej i w jaki sposób urzędy zarządzają wiedzą pracowników. Jest to niezwykle istotne zagadnienie w zarządzaniu publicznym, zwłaszcza w kontekście regularnie pojawiających się kryzysów, na które administracja publiczna musi reagować.

Publikacja składa się z XVI rozdziałów ułożonych w logiczną całość. Czytelnik znajdzie w niej informacje m.in. z zakresu:

  • realizacji zadań publicznych – omówiono mechanizm ich formułowania w regulacjach prawnych i praktyce dnia codziennego, a także współpracę podmiotów odpowiedzialnych za ich realizację,
  • partycypacji społecznej – stanowiącej jeden z kluczowych trendów współczesnych społeczeństw. Ludzie chcą współuczestniczyć w procesach decyzyjnych administracji publicznej, a tam, gdzie to możliwe, podejmować decyzje. Niektóre samorządy skarżą się na brak aktywności mieszkańców, inne natomiast – coraz liczniejsze – odczuwają presję obywatelską zarówno ze strony organizacji pozarządowych, jak i świadomych swoich praw obywateli,
  • doradztwa w sektorze publicznym – czyli korzystania z wiedzy, umiejętności i doświadczenia spoza struktur administracyjnych,
  • systemów zarządzania jakością – narzędzi służących poprawie efektywności pracy administracji oraz dostosowaniu jej działań do oczekiwań obywateli,
  • standardów kontroli zarządczej – wymagań dotyczących stałego doskonalenia funkcjonowania administracji publicznej oraz rosnącej odpowiedzialności kadry kierowniczej,
  • jawności i dostępności informacji publicznych – aspektu nabierającego kluczowego znaczenia w budowaniu relacji między administracją a społeczeństwem,
  • nowych technologii – w tym roli sztucznej inteligencji w administracji publicznej,
  • organizacji urzędu i jego pracy – opisującego ramy organizacyjne i prawne określające zarówno granice samodzielności, jak i odpowiedzialność jednostek administracyjnych,
  • kształcenia i szkolenia pracowników administracji publicznej – opartego na obowiązujących programach kształcenia na uczelniach wyższych oraz analizie kierunków szkoleń pracowników samorządowych,
  • najnowszych trendów w zarządzaniu publicznym – obejmujących narzędzia czerpiące z dorobku psychologii, socjologii i nauk o zarządzaniu w celu dostosowania działań administracji do potrzeb społecznych,
  • planowania strategicznego i polityki rozwojowej – stanowiących jedno z najważniejszych wyzwań współczesności. Autorzy wskazują nie tylko obowiązki administracji w tym zakresie, ale także potencjalne sposoby poprawy efektywności działań, zwłaszcza na szczeblu samorządowym.

Czytelnik znajdzie w niej odpowiedzi na kluczowe pytania, m.in. takie jak:

  • Jakie są kluczowe wyzwania współczesnej administracji publicznej?
  • Jakie są najważniejsze narzędzia w zarządzaniu publicznym i jak je stosować w praktyce?
  • W jaki sposób administracja publiczna może zwiększyć swoją efektywność?
  • Gdzie szukać wiedzy i inspiracji w rozwiązywaniu problemów administracyjnych?
  • Jakie znaczenie w zarządzaniu publicznym ma otoczenie społeczne i gospodarcze?
  • Jak samorządy mogą lepiej zarządzać swoimi zasobami?
  • Jakie kompetencje są najbardziej poszukiwane w administracji publicznej?
  • Jakie są współczesne trendy w administracji publicznej?

Atutem publikacji jest jej kompleksowe podejście do zarządzania publicznego – każde narzędzie przedstawione jest zarówno z perspektywy wymagań prawnych i organizacyjnych, jak i praktyki stosowania.

Książka będzie szczególnie cenna dla osób zarządzających jednostkami administracyjnymi, odpowiedzialnych za realizację zadań publicznych oraz współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Dzięki zgromadzonej wiedzy Czytelnicy dowiedzą się m.in.:

  • jak skutecznie organizować pracę swoją i zespołu,
  • jak efektywnie współpracować z podmiotami zewnętrznymi,
  • jak wdrażać narzędzia zarządzania publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • jak korzystać z nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań w celu rozwiązywania złożonych problemów społeczno-gospodarczych.

Publikacja skierowana jest przede wszystkich do trzech grup adresatów. Pierwszą z nich są praktycy (urzędnicy i menadżerowie średniego i wyższego stopnia, parlamentarzyści i radni) – osoby na co dzień zajmujące się zarządzaniem publicznym, które chcą poznać różne narzędzia zarządzania, także w świetle najnowszych badań.

Drugą grupą są studenci oraz słuchacze studiów podyplomowych, chcący poszerzyć swoją wiedzę z zakresu administracji publicznej. Ostatnia grupa to kadra kierownicza administracji publicznej, poszukująca i dostrzegająca konieczność rozwoju administracji i doceniająca rodzące się trendy.

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Spis treści

O Autorach

Wykaz skrótów

Bibliografia

Wstęp do II wyd.

Wstęp do I wyd.

Rozdział I. Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej

  • 1. Pojęcie organizacji i zarządzania
  • 2. Rodowód i ewolucja administracji publicznej
  • 3. W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań

Rozdział II. Kierownictwo

  • 1. Kierownictwo jako instytucja prawna
  • 2. Kierownictwo jako zagadnienie organizacyjne i zarządcze

Rozdział III. Planowanie strategiczne i polityka rozwojowa

  • 1. Czym jest planowanie
  • 2. Najważniejsze metody planowania strategicznego
  • 3. Instrumenty prawne
  • 4. Narzędzia do zarządzania strategicznego w samorządach
  • 5. Ewaluacja
  • 6. Błędy polskich strategii samorządowych

Rozdział IV. Realizacja zadań publicznych

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Formy organizacyjno-prawne realizacji zadań publicznych
  • 3. Zlecanie zadań podmiotom zewnętrznym
  • 4. Współtworzenie zadań publicznych

Rozdział V. Zarządzanie projektami w administracji publicznej

  • 1. Czym jest projekt i jak nim zarządzać
  • 2. Zespół projektowy
  • 3. Biuro zarządzania projektami i jego funkcjonalności
  • 4. Zasady opracowywania projektu
  • 5. Projekty publiczne
  • 6. Zarządzanie problemowe

Rozdział VI. Partycypacja społeczna

  • 1. Partycypacja społeczna/obywatelska – definicja zjawiska
  • 2. Infrastruktura partycypacji społecznej
  • 3. Społeczeństwo obywatelskie
  • 4. Budżet obywatelski jako przejaw partycypacji społecznej
  • 5. Idea prawa do miasta
  • 6. Nowe miejsce organizacji pozarządowych

Rozdział VII. Doradztwo w administracji publicznej

  • 1. Istota doradztwa w administracji publicznej
  • 2. Podstawy prawne działalności doradczej
  • 3. Organizacje międzynarodowe świadczące usługi doradcze
  • 4. Organizacje krajowe świadczące usługi doradcze

Rozdział VIII. Zarządzanie jakością w administracji publicznej

  • 1. Geneza zarządzania jakością
  • 2. Czym jest jakość w administracji publicznej?
  • 3. Systemy zarządzania jakością w administracji publicznej
    • 3.1. ISO
    • 3.2. Analiza rozwoju instytucjonalnego urzędu
    • 3.3. Wspólnotowa Metoda Oceny – CAF
  • 4. Narzędzia wykorzystywane do zarządzania jakością w administracji publicznej
    • 4.1. Tajemniczy klient
    • 4.2. Benchmarking
    • 4.3. Narzędzia partycypacyjne w zarządzaniu publicznym
    • 4.4. Narzędzia kwestionariuszowe

Rozdział IX. Kontrola zarządcza

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Zasady i cele kontroli zarządczej
  • 3. Poziomy kontroli zarządczej
  • 4. Standardy kontroli zarządczej
  • 5. Zarządzanie ryzykiem

Rozdział X. Audyt wewnętrzny

  • 1. Definicja i istota audytu wewnętrznego
  • 2. Podstawy prawne audytu wewnętrznego
  • 3. Zasady i cele audytu wewnętrznego
  • 4. Organizacja audytu wewnętrznego
  • 5. Praktyka funkcjonowania audytu wewnętrznego

Rozdział XI. Informacja i dane publiczne

  • 1. Prawne podstawy funkcjonowania informacji publicznej
  • 2. Zasada jawności w samorządzie terytorialnym
  • 3. Nowe formy zbierania informacji na temat realizowanych zadań publicznych
  • 4. Rozwój sztucznej inteligencji (AI) w administracji publicznej

Rozdział XII. Organizacja urzędu

  • 1. Schemat organizacyjny i zespół
  • 2. Reguły organizacyjne. Statut i regulamin
  • 3. Definicja obszarów wspólnych i odrębnych rządu i administracji samorządowej
  • 4. Centra usług wspólnych
  • 5. Komunikacja w administracji publicznej

Rozdział XIII. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej

  • 1. Podstawy prawne zarządzania zasobami ludzkimi
  • 2. Systemy motywacyjne w administracji publicznej
  • 3. Systemy oceniające
  • 4. Doskonalenie kadr, szkolenia i podnoszenie kwalifikacji

Rozdział XIV. Kształcenie administratywistów na studiach wyższych

  • 1. Administracja w programach studiów
  • 2. Ocena programów nauczania z perspektywy PKA
  • 3. Kierunek administracja w strukturze uczelni

Rozdział XV. Rozwój wiedzy i kompetencji pracowników samorządowych w praktyce

  • 1. Zarządzanie zasobami ludzkimi
  • 2. Szkolenie pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego
  • 3. Studia podyplomowe
  • 4. Rozwój kompetencji pracowników samorządowych z perspektywy kierownictwa urzędów

Rozdział XVI. Najnowsze trendy w zarządzaniu publicznym

  • 1. Zarządzanie centrum miasta jako odpowiedź na silosowość działania administracji publicznej
  • 2. Zarządzanie wartością publiczną
  • 3. Policy Lab
  • 4. Interwencje behawioralne
  • 5. Zastosowanie sztucznej inteligencji w administracji publicznej

Zakończenie

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Sektor publiczny w praktyce
  • Rok wydania: 2025
  • Wydanie: 2
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 330
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 550 g
  • ISBN: 978-83-8411-097-3
  • EAN: 9788384110973
  • Kod serwisu: 0A048800
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu