Celem publikacji jest omówienie stanu prawnego po wejściu w życie ustawy z 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Ta nowa ustawa w szczególności dotyczy podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Ustawą zmieniono zasady ubiegania się o akredytacje w ochronie zdrowia, poprzez zaostrzenie warunków jej uzyskania. Nowe przepisy umożliwiają również weryfikację spełnienia warunków udzielenia akredytacji w trakcie ważności certyfikatu. Drugą znaczącą zmianą jest wprowadzenie nieznanej wcześniej instytucji autoryzacji przez Narodowy Fundusz Zdrowia podmiotów wykonujących działalność leczniczą, które będą chciały udzielać świadczeń w ramach tzw. sieci szpitali. Ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zobowiązano również podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do wdrożenia wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem pacjenta.
Publikacja odpowiada m.in. na następujące pytania:
- Jak będzie przebiegało postępowanie w sprawie autoryzacji dla podmiotu wykonującego działalność leczniczą?
- Na jakich zasadach będzie można ubiegać się o udzielenie akredytacji oraz jakie będą warunki uzyskania certyfikatu akredytacyjnego?
- Jaki czynnik należy wziąć pod uwagę przy opracowaniu wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem?
- Czym jest zdarzenie niepożądane w podmiocie wykonującym działalność leczniczą?
- Jak analizować przyczyny źródłowe zdarzeń niepożądanych?
Odbiorcami publikacji są przede wszystkim osoby zarządzające podmiotami wykonującymi działalność leczniczą oraz osoby zatrudnione w zespołach ds. jakości w tych podmiotach. Publikacja kierowana jest również do osób, które będą prowadziły postępowania o wydanie autoryzacji lub udzielenie akredytacji oraz do osób, które będą reprezentowały podmioty lecznicze w tych postępowaniach.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa,
[email protected],
tel. +48 22 311 22 22.
Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów dodatkowych uzupełniających publikację.
Uzupełnieniem komentarza są wzory dokumentów m.in.:
- zawiadomienie o przekształceniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę prawa handlowego,
- zastrzeżenia do Raportu z przeglądu akredytacyjnego,
- sprzeciw na odmowę udzielenia akredytacji.
Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.