Poradnik zawiera omówienie problematycznych zagadnień w zakresie wsparcia finansowego JST dla uchodźców z Ukrainy.
Książka dotyczy zadań jednostek samorządu terytorialnego (obowiązkowych lub fakultatywnych) oraz służących ich wykonaniu kompetencji, w tym finansowych, podejmowanych przez JST w ramach całościowo traktowanej działalności organów administracji publicznej, wykonywanej według prawnie określonych zasad i procedur, w celu zapewnienia pomocy obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych znaleźli się na terenie naszego państwa, jak również obywatelom, którzy pozostają na terenie Ukrainy.
Początkowe rozdziały książki dotyczą zagadnień administracyjnych związanych z zalegalizowaniem pobytu obywateli Ukrainy. Następne szczegółowo i praktycznie omawiają art. 12, 13 i 14 ustawy pomocowej wraz z wzorami uchwał i zarządzeń. Kolejne dotyczą możliwości rekompensowaniapodatnikom podatku od nieruchomości kosztów zakwaterowania i wyżywienia uchodźców oraz zwolnień z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli, którzy przyjęli uchodźców z Ukrainy (wraz z wzorami zawiadomień, wezwań i decyzji). Kolejne rozdziały dotyczą udzielania przez JST pomocy samorządom innego państwa, w tym z terenu Ukrainy (wraz z wzorami uchwał) oraz finansowania oraz klasyfikacji budżetowej zadań oświatowychi opiekuńczych w stosunku do dzieci ukraińskich.
Dzięki tej książce dowiedzą się Państwo:
jakie są nowe zadania i kompetencje JST wprowadzone przez ustawę pomocową,
jakie są nowe źródła dochodów JST dla sfinansowania nowych zadań publicznych,
jak rozliczyć środki z Funduszu Pomocy naliczone na uczniów z Ukrainy,
jak obliczać i rozliczać dotacje oświatowe na uczniów z Ukrainy,
w jaki sposób JST realizują i finansują udzielanie obywatelom Ukrainy podstawowych świadczeń socjalnych,
z jakich środków finansowych JST finansują realizację zadań oświatowych w stosunku do dzieci z Ukrainy,
w jakim trybie JST mogą ustanawiać finansowane ze środków własnych dodatkowe, rodzaje świadczeń z zakresu pomocy obywatelom Ukrainy,
według jakich zasad oraz w jakich formach finansowych JST mogą udzielać pomocy na rzecz ukraińskich samorządów terytorialnych, w ramach stosowania nowych przepisów dotyczących wsparcia społeczności lokalnej lub regionalnej innego państwa.
Książka adresowana jest do skarbników oraz pracowników gminnych organów podatkowych i innych służb, którym delegowano zadania własne gminy.
Rozdział I. Nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności obywatelom Ukrainy oraz obowiązek prowadzenia ewidencji małoletnich
1. Rola i znaczenie numeru PESEL
2. Nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności obywatelom Ukrainy i jego skutki
2.1. Nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności
2.2. Dane i inne informacje zawarte we wniosku o nadanie numeru PESEL
2.3. Obligatoryjne załączniki do wniosku o nadanie numeru PESEL i dodatkowe szczególne wymagania
2.4. Skutki nadania numeru PESEL
3. Finansowanie nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy
4. Opiekun tymczasowy małoletniego obywatela Ukrainy i ewidencja małoletnich
4.1. Ustanowienie opiekuna tymczasowego i nadzór
4.2. Cel utworzenia ewidencji małoletnich
4.3. Zakres danych gromadzonych w ewidencji małoletnich i ich udostępnianie
4.4. Finansowanie zadań z zakresu zapewnienia opiekunów tymczasowych oraz prowadzenia ewidencji małoletnich
Rozdział II. Ochrona danych osobowych obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
1. Zagadnienia ogólne
2. Zestawienie praw obywateli Ukrainy, zależne od podstawy prawnej przetwarzania danych
Rozdział III. Świadczenie z tytułu zapewnienia na własny koszt zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy
1. Wprowadzenie
2. Zakres podmiotowy świadczenia
3. Organizacja wypłaty świadczenia
4. Przesłanki wypłaty świadczenia
5. Tryb wypłaty świadczenia
6. Wysokość świadczenia i okres wypłaty
7. System teleinformatyczny
8. Ochrona świadczenia
Rozdział IV. Fundusz Pomocy jako źródło finansowania lub dofinansowania realizacji zadań publicznych
1. Wprowadzenie
2. Utworzenie Funduszu i jego status prawny
3. Źródła przychodów i przeznaczenie środków Funduszu
4. Charakter wsparcia ze środków Funduszu Pomocy z punktu widzenia jednostek samorządowych
5. Szczególne zasady wykonywania budżetu
6. Wyodrębniony rachunek
7. Plan finansowy rachunku
8. Obowiązki sprawozdawcze beneficjentów. Wpłaty na Fundusz
Rozdział V. Narzędzia polityki podatkowej gminy umożliwiające rekompensatę kosztów zapewnienia Ukraińcom zakwaterowania i wyżywienia
1. Informacje ogólne
2. Zwolnienia lokalne
2.1. Reguły dotyczące zwolnień lokalnych
2.2. Pomoc publiczna
2.3. Możliwości zastosowania lokalnych zwolnień podatkowych w celu rekompensaty kosztów zapewnienia Ukraińcom zakwaterowania i wyżywienia
2.3.1. Zakres preferencji
2.3.2. Okres obowiązywania preferencji
2.3.3. Ograniczenia pomocowe
3. Różnicowanie stawek podatków lokalnych
3.1. Reguły dotyczące różnicowania stawek
3.2. Możliwości różnicowania stawek w celu rekompensaty kosztów zapewnienia Ukraińcom zakwaterowania i wyżywienia
4. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
4.1. Reguły dotyczące stosowania ulg w spłacie zobowiązań
4.2. Możliwości stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w celu rekompensaty kosztów zapewnienia Ukraińcom zakwaterowania i wyżywienia
5. Podsumowanie
Rozdział VI. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako zobowiązanie quasi-podatkowe należne gminie a pomoc uchodźcom z Ukrainy
1. Informacje ogólne
2. Podmioty zobowiązane do regulowania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
2.1. Pomoc uchodźcom a katalog zobowiązanych do regulowania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
2.1.1. Obywatel Ukrainy „właścicielem nieruchomości" na potrzeby gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
2.1.2. Odpowiedzialność za zaległości w opłacie
2.1.3. Korekta deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
3. Naliczenie zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
3.1. Pomoc uchodźcom a obowiązek naliczenia zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
3.1.1. Zaniechanie obowiązku wezwania do korekty lub złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
3.1.2. Obciążenie właściciela hipotecznego nieruchomości zaległościami z tytułu opłaty
3.1.3. Naliczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, jeśli została czasowo zamieszkana
4. Preferencje podatkowe w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – możliwości prawne stosowania niższych stawek przy naliczaniu opłaty cudzoziemcom, zwolnienia z obowiązku ponoszenia opłaty
4.1. Zwolnienia z obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
4.1.1. Rodzaje zwolnień ustawowych w opłacie
4.2. Różnicowanie stawek z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
5. Windykacja opłaty za gospodarowanie odpadami
5.1. Pomoc uchodźcom a egzekwowanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
5.1.1. Egzekucja świadczeń pomocowych skierowanych do uchodźców jako źródło zabezpieczenia zaległości
5.1.2. Wystawienie tytułu wykonawczego na cudzoziemca posiadającego nieruchomość w Polsce, ale zamieszkującego poza nią
6. Ulgi w spłacie zobowiązania publicznoprawnego
6.1. Interes publiczny czy indywidualny strony we wnioskach o ulgę
7. Podsumowanie
Rozdział VII. Finansowanie oraz klasyfikacja budżetowa zadań oświatowych i opiekuńczych wobec dzieci ukraińskich
1. Wprowadzenie – zadania oświatowe
1.1. Podstawa prawna
1.2. Przepisy prawa oświatowego
1.3. Zmiany w przepisach mające wpływ na finansowanie
2. Finansowanie
2.1. Algorytm podziału subwencji oświatowej
2.2. System informacji oświatowej
2.3. Dochody na dzieci z Ukrainy a ponoszone wydatki
2.3.1. Uczeń – ogólny podział subwencji oświatowej
2.3.2. Uczeń z dodatkową, bezpłatną nauką języka polskiego
2.3.3. Oddział przygotowawczy
3. Dotacje oświatowe
4. Fundusz Pomocy
Rozdział VIII. Udzielanie przez jednostki samorządu terytorialnego pomocy społecznościom lokalnym i regionalnym innych państw, w tym samorządom Ukrainy
1. Wprowadzenie
2. Prawo jednostki samorządu terytorialnego do udzielenia pomocy (wsparcia) na rzecz innego samorządu terytorialnego, w tym z terenu innego państwa – stan prawny sprzed wprowadzenia zmian wynikających z przepisów PomocUkrainaU
3. Udzielanie pomocy między JST jako wyznacznik regulacji prawnej odnośnie do pomocy udzielanej przez JST samorządowi zagranicznemu
4. Regulacja ogólnego prawa do udzielania przez JST pomocy na rzecz samorządu terytorialnego innego państwa oraz regulacje wprowadzone do ustaw samorządowych przepisami PomocUkrainaU
5. Tryb udzielania przez JST pomocy społeczności lokalnej lub regionalnej innego państwa
6. Forma wydatków JST na pomoc udzielaną społeczności lokalnej lub regionalnej innego państwa
6.1. Pomoc rzeczowa
6.2. Pomoc finansowa dla samorządu innego państwa – problem prawnej formy wydatku
6.3. Zaplanowanie w budżecie JST wydatków z tytułu pomocy rzeczowej i finansowej udzielanej na rzecz społeczności lokalnej lub regionalnej innego państwa (w tym klasyfikacja budżetowa)
7. Uchwała w sprawie udzielenia przez JST pomocy społeczności lokalnej lub regionalnej innego państwa – wzór z objaśnieniami
8. Wyjaśnienia do treści uchwały
Rozdział IX. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz źródła ich finansowania
1. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
2. Wyszczególnienie zadań gminy dotyczących pomocy na rzecz obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
2.1. Zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej
2.2. Zadania własne gminy
3. Zadania powiatu dotyczące pomocy na rzecz obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
3.1. Zadania z zakresu administracji rządowej zlecone powiatowi
3.2. Zadania własne powiatu
4. Zadania samorządu województwa dotyczące pomocy na rzecz obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
4.1. Zadania z zakresu administracji rządowej zlecone samorządowi województwa
4.2. Zadania własne samorządu województwa
5. Zadania JST wszystkich szczebli
5.1. Zadania z zakresu administracji rządowej zlecone JST
5.2. Zadania własne JST
6. Źródła finansowania lub dofinansowania realizacji zadań polegających na udzielaniu przez JST pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa