Bestseller

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Komentarz

Promocyjna cena
%
  • 143,65 zł z VAT

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena: 126,75 zł
    Cena katalogowa: 169,00 zł
    %
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

Prezentowany komentarz do ustawy z 7.6.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków to fundament działalności dla wielu podmiotów a w szczególności dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnymi. Jednak tematyka jaką porusza ten komentarz... więcej ›

Opis książki

Prezentowany komentarz do ustawy z 7.6.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków to fundament działalności dla wielu podmiotów a w szczególności dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnymi. Jednak tematyka jaką porusza ten komentarz dotyczy każdego z nas. Woda to niej będzie ta publikacja.

Sam akt prawny nie jest duży, to jedynie 34 artykuły podzielone na 7 rozdziałów. Na tej przestrzeni znalazły się następujące zakresy:

  • zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
  • zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz uchwalanie regulaminu,
  • zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
  • zatwierdzanie taryf oraz zasady rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
  • organ regulacyjny (PGW Wody Polskie)
  • rozstrzyganie sporów pomiędzy przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług,
  • przepisy karne i kary pieniężne.

Co jednak skłoniło nas do przygotowania komentarza właśnie teraz? Przede wszystkim kilka istotnych nowelizacji, które znacząco wpływają na prezentowany akt prawny są to:

  • Ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (tzw. duża nowelizacja, zmieniająca m.in. zasady zatwierdzania taryf wodnych)
  • Ustawa z 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (nowy akt prawnych wprowadzający m.in. życie regulacje unijne)
  • Ustawa z 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (dodaje art. 19 a, który wprowadza zmiany w zakresie wydawania warunków przyłączenia)

A także planowanych zmian w tym wynikających z Dyrektywy dotyczącej wody pitnej oraz dużej nowelizacji Prawa wodnego.

Tylko w naszym praktycznym komentarzu zebrano wielu kluczowego orzecznictwa, przykładów, pism i interpretacji, ponieważ zmiana z 2017 roku mocno wpłynęła na procedury i zasady oraz podział kompetencji.

W publikacji prezentujemy szczegółowe omówienie procesu tworzenia i zatwierdzania cen i stawek opłat dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Chociaż decyzja wydawana jest raz na 3 lata, istnieją możliwości wcześniejszego opracowania nowego wniosku taryfowego lub do jego modyfikacji.

Wiele miejsca w komentarzu poświęcamy nowemu regulatorowi jakim jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. To do tego podmiotu należy

  1. opiniowanie projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków;
  2. zatwierdzanie taryf;
  3. rozstrzyganie sporów między przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług;
  4. wymierzanie kar pieniężnych;
  5. zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, w szczególności obliczanie średnich cen dostaw wody i odbioru ścieków i publikowanie informacji o tych cenach;
  6. sporządzanie i publikowanie raportów dotyczących warunków wykonywania działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Nowelizacja Prawa budowlanego, która weszła w życie 19 września 2020 r., wprowadza do przepisów ustawy o zbiorowym, m.in. określenie na poziomie ustawowym zasad wydawania warunków przyłączenia do sieci (nowy art. 19a).

Wprowadzenie do przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków art. 19a skorelowane zostało z obowiązkiem zmiany gminnych regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W tym przepisie ustawodawca zdecydował się wprowadzić również inne elementy dotychczas umieszczane w gminnych regulaminach. Są nimi m.in. obligatoryjne elementy każdego wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci (ust. 4), czy też okres ważności wydanych warunków (2 lata od ich wydania – ust. 7). W nowo dodanym przepisie art. 19a zdecydowano się również na jednoznaczne wskazanie, że nie pobiera się opłat za:

  • wydanie warunków przyłączenia do sieci, a także za ich zmianę, aktualizację lub przeniesienie na inny podmiot;
  • odbiór przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a także za włączenie przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego do sieci wodociągowej albo kanalizacyjnej oraz za inne zezwolenia z tym związane.

Celem wydanej 23.12.2020 r. nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2020/2184 w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi jest poprawa bezpieczeństwa wody pitnej i zwiększenie zaufania konsumentów do kranówki, która jest wielokrotnie tańsza i bardziej ekologiczna niż woda butelkowana. Jedną z istotnych zmian jest wprowadzenie obowiązku zarządzania ryzykiem w zaopatrzeniu w wodę do picia. Na drożenie tej dyrektywy zostało kilka miesięcy, ponieważ okres dostosowawczy kończy się 12 stycznia 2023 r.

Książka odpowiada m.in. na następujące pytania: 

  • Czy konieczne jest złożenie nowego wniosku taryfowego w 2021 r.?
  • Z jakich elementów składa się wniosek taryfowy?
  • Czy Wody Polskie mogą nie zgodzić się z zaproponowanymi taryfami?
  • Jak można kwestionować rozstrzygnięcia Wód Polskich?
  • Jak prawidłowo ustalać niezbędne przychody i dokonać ich alokacji na grupy odbiorców?
  • Czy można skorygować wniosek taryfowy po jego zaakceptowaniu przez Wody Polskie?
  • Co oznacza dyrektywa dot. wody pitnej dla gmin?
  • Jakie obowiązki będę wynikały dla przedsiębiorstw wod-kan w związku z dyrektywą?
  • Jakie są terminy na wydanie warunków przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej?

W komentarzu znajdą się też liczne wzory dokumentów, w tym regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wnioski taryfowe, uchwały i pisma.

Z uwagi na swoją zawartość komentarz jest niezbędnym narzędziem w pracy każdego pracownika w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym, urzędach gmin i miast w szczególności w wydziałach gospodarki komunalnej a także wśród pracowników Wód Polskich.

Pliki do pobrania

Repozytorium C.H.Beck

Materiały dodatkowe w cenie książki

Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów dodatkowych uzupełniających publikację.

Pobierz wzory dokumentów, uchwał i pism, w tym m.in.: 

  • wzór uchwały w sprawie dopłat do wody i ścieków,
  • wzór uchwały w sprawie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
  • propozycje odpowiedzi na wezwania organu regulacyjnego z zakresu postępowania taryfowego.

Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.

Szczegóły

  • Seria: Ustawy w praktyce
  • Rok wydania: 2022
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 305
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 500 g
  • ISBN: 978-83-8291-221-0
  • EAN: 9788382912210
  • Kod serwisu: 00939900

Kategorie