Przejdź do treści
Nowość

Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Komentarz

  • Książka drukowana
    249,00 zł z VAT

Komentarz do ustawy z 26.4.2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze tzw. Polski Akt Dostępności. Publikacja zapewnia Czytelnikowi zrozumiałe omówienie przepisów, odnoszących się do dostępności produktów i usług przeznaczonych dla konsumentów, uwzględniając osoby ze szczególnymi potrzebami, zwłaszcza osoby z niepełnosprawnościami... więcej ›

Promocja
Teraz z tym produktem, możesz kupić:
Kalendarz Prawnika 2025 Podręczny za 15,00 zł z VAT Promocyjny produkt możliwy do dodania w koszyku.

Opis pełny

Publikacja stanowi komentarz do ustawy z 26.4.2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz.U. z 2024 r. poz. 731), której celem jest transpozycja do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17.4.2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.Urz. UE L Nr 151, s. 70). Dyrektywa ta nie bez znaczenia określana jest mianem tzw. Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA – European Accessibility Act), a zatem polską ustawę można nazwać Polskim Aktem o Dostępności.

Ustawa wejdzie w życie 28.6.2025 r., jednak art. 6 pkt 1, 2 i 5–9 oraz art. 39 pkt 6 obowiązują już od 30.5 2024 r.!

Dostępność jest kategorią wieloaspektową i może być rozumiana jako zbiór takich cech otoczenia, które sprawiają, że osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, na równych prawach z innymi mają dostęp do środowiska fizycznego środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych. Przepisy komentowanej ustawy odnoszą się do wymogu zapewnienia dostępności wybranych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

Komentarz analizuje postanowienia ustawy, określające:

  • wymagania dostępności produktów i usług;
  • obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług;
  • system, zasady i tryb sprawowania nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług.

Publikacja opracowana została w taki sposób, aby zapewnić Czytelnikowi zrozumiałe omówienie przepisów, odnoszących się do dostępności produktów i usług przeznaczonych dla konsumentów, uwzględniając osoby ze szczególnymi potrzebami, zwłaszcza osoby z niepełnosprawnościami. Książka przygotowana została zarówno przez grono specjalistów z różnych ośrodków naukowych, jak i praktyków, zajmujących się kwestiami projektowania uniwersalnego i dostępności w praktyce.

Ustawę o dostępności stosuje się m.in. do następujących produktów: konsumenckich systemów sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemów operacyjnych, terminali (bankomatów i wpłatomatów, automatów biletowych), konsumenckich urządzeń końcowych z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług, czytników książek elektronicznych oraz do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług, m.in.: telekomunikacyjnych, dostępu do audiowizualnych usług medialnych, towarzyszących usługom transportu pasażerskiego, bankowości detalicznej, rozpowszechniania książek elektronicznych, handlu elektronicznego.

Podmiotami zobowiązanymi do zapewniania spełniania wymagań dostępności są: producenci, upoważnieni przedstawiciele, importerzy, dystrybutorzy oraz w zakresie usług – usługodawcy. Niespełnienie wymagań przez określone kategorie podmiotów skutkuje nałożeniem kar pieniężnych przez Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz organ nadzoru rynku.

Konsument ma prawo złożenia do podmiotu gospodarczego skargi na niezapewnienie spełniania wymagań dostępności przez produkt lub usługę.

Przepisy obowiązujące nakładają zadania na ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, do których należą m.in.

  • inicjowanie zmian przepisów prawnych,
  • opiniowanie projektów programów,
  • opracowanie wytycznych i zapewnianie narzędzi ułatwiających mikroprzedsiębiorcom oraz podmiotom gospodarczym zapewnianie dostępności produktów i usług.

Komentarz skierowany jest przede wszystkim do podmiotów gospodarczych, które zostały zobowiązane do zapewnienia spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług, ale także do tych, którzy korzystają z takich usług, jak i do wszystkich, którym problematyka zapewnienia dostępności jest bliska.

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Spis treści

Przedmowa

Wykaz skrótów

Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze z dnia 26 kwietnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 731)

Rozdział 1. Przepisy ogólne

  • Art. 1. Przedmiot regulacji
  • Art. 2. Podmioty zobowiązane do zapewniania spełniania wymagań dostępności
  • Art. 3. Produkty i usługi objęte regulacją
  • Art. 4. Usługi wyłączone spod regulacji
  • Art. 5. Objaśnienie pojęć
  • Art. 6. Zadania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w zakresie dostępności produktów i usług

Rozdział 2. Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług

  • Art. 7. Warunki zapewnienia spełnienia wymagań dostępności w zakresie informacji o produkcie
  • Art. 8. Wymagania dostępności dotyczące produktu
  • Art. 9. Dodatkowe wymagania dostępności dotyczące terminali
  • Art. 10. Dodatkowe wymagania dostępności dotyczące czytników książek elektronicznych
  • Art. 11. Dodatkowe wymagania dostępności dotyczące konsumenckich urządzeń końcowych wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług
  • Art. 12. Wymogi dostępności w zakresie oferowanych i świadczonych usług
  • Art. 13. Wymagania dostępności w ramach usług telekomunikacyjnych
  • Art. 14. Zapewnienie dostępności do audiowizualnych usług medialnych
  • Art. 15. Usługi towarzyszące usługom transportowym
  • Art. 16. WCAG, biegła znajomość języka i prosty język
  • Art. 17. Dodatkowe wymagania dostępności w ramach usług rozpowszechniania książek elektronicznych
  • Art. 18. Dodatkowe wymagania dostępności w ramach usług handlu elektronicznego
  • Art. 19. Stosowanie kryteriów funkcjonalnych
  • Art. 20. Zasady spełniania wymagań dostępności przez produkty lub usługi zgodne z postanowieniami norm zharmonizowanych lub specyfikacji technicznych
  • Art. 21. Ocena konieczności wprowadzenia zasadniczej zmiany właściwości produktu albo usługi; ocena nieproporcjonalnego obciążenia dla podmiotu gospodarczego
  • Art. 22. Wymagania wobec usług wsparcia związanych z produktem lub usługą

Rozdział 3. Obowiązki podmiotów gospodarczych

  • Art. 23. Ocena zgodności produktu z wymaganiami dostępności
  • Art. 24. Deklaracja zgodności
  • Art. 25. Wymagania dostępności w produkcji seryjnej
  • Art. 26. Obowiązki informacyjne producenta względem produktu
  • Art. 27. Działania naprawcze producenta
  • Art. 28. Upoważniony przedstawiciel producenta – zakres obowiązków
  • Art. 29. Obowiązki importera
  • Art. 30. Obowiązki dystrybutora
  • Art. 31. Przesłanki traktowania importera lub dystrybutora jak producenta
  • Art. 32. Ocena zgodności usługi z wymaganiami dostępności; obowiązki usługodawcy
  • Art. 33. Treść informacji o oferowanej i świadczonej usłudze
  • Art. 34. Obowiązki informacyjne podmiotu gospodarczego wobec Prezesa Zarządu PFRON lub organu nadzoru rynku

Rozdział 4. Dochodzenie praw przez konsumentów

  • Art. 35. Prawo do złożenia skargi na niezapewnianie spełniania wymagań dostępności przez produkt albo usługę
  • Art. 36. Treść skargi
  • Art. 37. Złożenie i rozpatrzenie skargi

Rozdział 5. Nadzór rynku w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług

  • Art. 38. System nadzoru rynku; organy nadzoru rynku
  • Art. 39. Zadania Prezesa Zarządu PFRON
  • Art. 40. Działania podejmowane w ramach nadzoru nad rynkiem
  • Art. 41. Informacje przekazywane przez organy nadzoru rynku
  • Art. 42. Przekazywanie informacji na żądanie konsumenta
  • Art. 43. Przesłanki przeprowadzenia kontroli produktu lub usługi
  • Art. 44. Obowiązek przekazywania dowodów i udzielania informacji przez kontrolowany podmiot gospodarczy i inne podmioty
  • Art. 45. Uprawnienia osoby kontrolującej
  • Art. 46. Obowiązki podmiotu gospodarczego będącego w posiadaniu produktów lub dokumentów objętych zakresem kontroli przeprowadzanej u innego podmiotu gospodarczego
  • Art. 47. Badanie wymagań dostępności produktu
  • Art. 48. Opłaty związane z badaniami produktu
  • Art. 49. Obowiązki kontrolowanego podmiotu gospodarczego lub osoby przez niego upoważnionej
  • Art. 50. Protokół kontroli
  • Art. 51. Czynności kontrolne w przypadku stwierdzenia niespełnienia wymagań dostępności
  • Art. 52. Postępowanie w przypadku wprowadzonego do obrotu produktu niespełniającego wymagań dostępności
  • Art. 53. Postępowanie z powodu nieprzedstawienia dowodów działań przez podmiot gospodarczy
  • Art. 54. Przedłużenie zakazu udostępniania na rynku produktu
  • Art. 55. Ponowne badanie, kontrola
  • Art. 56. Sankcje administracyjne, rygor natychmiastowej wykonalności, kontrola wykonania sankcji
  • Art. 57. Umorzenie postępowania
  • Art. 58. Informacje w systemie ICSM, sprzeciw
  • Art. 59. Sprzeciw
  • Art. 60. Skutki decyzji organów krajowych
  • Art. 61. Kontrola dostępności produktów w trakcie postępowania celnego
  • Art. 62. Postępowanie w przypadku usługi niespełniającej wymagań dostępności
  • Art. 63. Postępowania z powodu nieprzedstawienia dowodów działań przez usługodawcę
  • Art. 64. Przedłużenie obowiązywania decyzji zakazującej
  • Art. 65. Rozstrzygnięcia merytoryczne w postępowaniu, sankcje
  • Art. 66. Umorzenie postępowania
  • Art. 67. Zawiadomienie, podmioty uprawnione, treść, forma
  • Art. 68. Informacja o rozpatrzeniu zawiadomienia, termin, forma
  • Art. 69. Odesłanie
  • Art. 70. Odesłanie do Kodeksu postępowania administracyjnego
  • Art. 71. Krajowa strategia systemu nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów
  • Art. 72. Sprawozdanie dotyczące funkcjonowania systemu nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług

Rozdział 6. Przepisy o karach pieniężnych

  • Art. 73. Administracyjne kary pieniężne

Rozdział 7. Zmiany w przepisach

  • Art. 74. Nowelizacja kompetencji dyrektorów urzędów morskich
  • Art. 75. Nowelizacja zadań Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy
  • Art. 76. Nowelizacja zadań wojewódzkich inspektorów transportu drogoweg
  • Art. 77. Nowelizacja zadań Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
  • Art. 78. Nowelizacja zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
  • Art. 79. Nieudana nowelizacja zadań Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
  • Art. 80. Nowelizacja zadań Rzecznika Finansowego
  • Art. 81. Nowelizacja ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego
  • Art. 82. Zmiany dotyczące Rzecznika Finansowego
  • Art. 83. Zmiany w SzczególnePotrzebyU

Rozdział 8. Przepisy przejściowe i dostosowujące oraz przepis końcowy

  • Art. 84. Przepis przejściowy dotyczący produktów wprowadzonych do obrotu przed dniem wejścia w życie ustawy
  • Art. 85. Przepis przejściowy dotyczący umów o oferowanie lub świadczenie usług oraz produktów i terminali niespełniających wymagań dostępności
  • Art. 86. Przepis przejściowy dotyczący wyłączenia stosowania ustawy do wskazanych treści stron internetowych i aplikacji mobilnych
  • Art. 87. Pierwsze sprawozdanie Prezesa Zarządu PFRON
  • Art. 88. Wejście w życie

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Krótkie Komentarze Becka
  • Rok wydania: 2025
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 470
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 580 g
  • ISBN: 978-83-8356-889-8
  • EAN: 9788383568898
  • Kod serwisu: 0A036900
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu