Przedsprzedaż

Plan ogólny. Podstawa planowania przestrzennego w gminie + wzory do pobrania

Promocyjna cena
%
  • 143,65 zł z VAT

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena: 143,65 zł
    Cena katalogowa: 169,00 zł
    %
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Dowiedz się więcej o realizacji zamówień publikacji w dodruku ›

Planowany termin dodruku:
21 lutego 2025
Powiadomienie o wznowieniu ›

Praktyczny przewodnik wskazujący czynności, jakie powinny zostać podjęte w procedurze przyjmowania planu ogólnego. Poradnik zawiera liczne wzory dokumentów niezbędnych w tej procedurze... więcej ›

Opis książki

Plan ogólny gminy to nowy akt planowania przestrzennego, o randze prawa lokalnego, którego posiadanie będzie niezbędne od 1.1.2026 r. W przeciwnym razie gmina, pozbawiona tego planu, straci możliwość wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Wówczas inwestowanie będzie mogło odbywać się jedynie na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, o ile takie zostaną lub zostały uchwalone. Nadal jednak sytuacja, w której gminy posiadają plany miejscowe dla całego lub przeważającej części swojego obszaru należy do rzadkości. Jest też wciąż wiele gmin, które nie uchwaliły żadnego miejscowego planu lub posiadają plany uchwalone pod rządami jeszcze poprzedniej ustawy.

Książka ma charakter przewodnika wskazującego kolejne czynności, jakie powinny zostać podjęte w procedurze przyjmowania planu ogólnego – od podjęcia uchwały intencyjnej przez opracowanie projektu, jego opiniowanie i uzgadnianie, udział czynnika społecznego, aż po uchwalenie planu i podjęcie dalszych czynności zmierzających do jego publikacji i w efekcie wejścia w życie.

Jak poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii, na koniec czerwca bieżącego roku 647 gmin wystąpiło o rejestrację zbiorów danych przestrzennych do sporządzania planów ogólnych, co jest jednoznaczne z przystąpieniem do opracowania projektów tych aktów planowania przestrzennego. Jeśli odniesiemy tę wartość do ogólnej liczby gmin w Polsce, tj. 2477, przekonamy się, że nie jest to zadowalający wynik, gdyż dotyczy on zaledwie ok. 25% polskich gmin. Trzeba natomiast przypomnieć, że na uchwalenie planu ogólnego pozostało zaledwie 1,5 roku. Władze lokalne wielu gmin liczą pewnie na przedłużenie tego ustawowego terminu, ale należy podkreślić, że możliwe byłoby to dopiero po renegocjacjach warunków przydzielenia funduszy europejskich z KPO. Reforma planowania przestrzennego jest bowiem jednym z jego elementów.

Trudną sytuację pogłębia jeszcze ograniczona liczba urbanistów, posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie, niezbędną do tego, aby pokierować interdyscyplinarnym zespołem, który opracuje ogólny plan gminy. Nowe wymogi prawne określają nie tylko bardzo szczegółowo przedmiot tego dokumentu planistycznego, ale również i narzędzia warsztatowe. Ambicją ustawodawcy było bowiem zażegnanie chaosu przestrzennego poprzez wprowadzenie do porządku prawnego aktu wypełniającego lukę i kończącego okres, w którym gminy funkcjonowały bez dokumentu planistycznego, który spójnie i kompleksowo obejmował obszary w ich granicach administracyjnych. Ustawodawca chciał również, aby plan ogólny w sposób jak najbardziej obiektywny, a więc będący wynikiem analiz danych w ujęciu statystycznym i przestrzennym, przedstawiał ogólne możliwości i kierunki zagospodarowania przestrzennego, chcąc w ten sposób uniknąć wyznaczenia wskaźników przypadkowych lub wręcz przeszacowanych.

W tej sytuacji publikacja stanie się z pewnością przydatnym narzędziem zarówno dla autorów planu ogólnego gminy, ale przede wszystkim osób odpowiedzialnych za prawidłowo przeprowadzoną procedurę planistyczną. Stąd w publikacji tak szczegółowo omówiono poszczególne etapy przygotowania planu ogólnego: od uchwały inicjującej, poprzez przygotowanie projektu jego ustaleń z aktywnym udziałem społeczności lokalnych, etap uzgodnień i opiniowania przez liczne podmioty publiczne, aż do jego uchwalenia. Przedstawiony zostanie również etap kontroli dokonywanej nad uchwalonym już planem ogólnym przez wojewodę, zwłaszcza z perspektywy przesłanek ewentualnego usunięcia planu z obrotu prawnego, oraz kontroli dokonywanej przez sądy administracyjne na skutek skarg m.in. mieszkańców gminy. Warunkiem koniecznym wprowadzenia do obiegu prawnego tego aktu planowania przestrzennego jest bowiem kompletna i prawidłowo przeprowadzona procedura planistyczna.

Dzięki tej książce Czytelnik dowie się m.in.:

  • Jakie są różnice między planem ogólnym a studium?
  • Jaka jest relacja pomiędzy planem ogólnym oraz planami miejscowymi i decyzjami o warunkach zabudowy?
  • Co powinien zawierać plan ogólny?
  • Jakie są wymagane elementy uzasadnienia planu ogólnego?
  • Jak wygląda procedura przygotowania do uchwalenia planu ogólnego gminy?
  • Kiedy powinno nastąpić udostępnienie projektu planu w Rejestrze Urbanistycznym?
  • Jakie są formy konsultacji społecznych?
  • Jaki jest zakres przedmiotowy partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym?
  • Co może prowadzić do nieważności planu ogólnego?
  • Jakie są kryteria kontroli nadzorczej nad planem ogólnym?
  • Jaki jest przebieg postępowania ze skargi na plan ogólny?

Zaletą publikacji są liczne wzory dokumentów niezbędnych w tej procedurze. Wzory te obejmą nie tylko etap poprzedzający przygotowanie i uchwalenie uchwały przyjmującej plan ogólny, ale również etap późniejszy, związany z przekazaniem podjętej uchwały wojewodzie, czy postępowaniami sądowo-administracyjnymi, np. rozstrzygnięcie nadzorcze, pisma przekazujące skargi itd.

Spis treści

O Autorach

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. Plan ogólny a studium

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Motywy reformy
  • 3. Plan ogólny i studium jako akty planowania przestrzennego
  • 4. Plan ogólny jako akt prawa miejscowego i jego konsekwencje
  • 5. Zakres wiążący planu ogólnego i studium
    • 5.1. Zakres podmiotowy
    • 5.2. Zakres przedmiotowy
  • 6. Treść planu ogólnego a treść studium

Rozdział II. Treść planu ogólnego

  • 1. Elementy obligatoryjne i fakultatywne planu ogólnego
  • 2. Strefy planistyczne
    • 2.1. Uwagi ogólne
    • 2.2. Zasady bilansowania zabudowy
  • 3. Gminne standardy urbanistyczne
  • 4. Obszar uzupełnienia zabudowy
    • 4.1. Uwagi ogólne
    • 4.2. Wyznaczanie obszaru uzupełnienia zabudowy
  • 5. Obszary zabudowy śródmiejskiej
  • 6. Uzasadnienie planu ogólnego
    • 6.1. Rola uzasadnienia
    • 6.2. Elementy uzasadnienia

Rozdział III. Postępowanie zmierzające do przyjęcia planu ogólnego

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego
  • 3. Ogłoszenie i zawiadomienie o przystąpieniu do sporządzenia gminnego planu ogólnego oraz zebranie wniosków
  • 4. Przygotowanie projektu planu ogólnego
  • 5. Udostępnienie projektu planu w Rejestrze Urbanistycznym
  • 6. Opiniowanie i uzgadnianie projektu planu ogólnego
  • 7. Ponowne udostępnienie projektu planu ogólnego w Rejestrze Urbanistycznym
  • 8. Konsultacje społeczne
  • 9. Ponowienie niektórych elementów procedury planistycznej
  • 10. Uchwalenie planu ogólnego gminy

Rozdział IV. Partycypacja społeczna

  • 1. Zasady ogólne
  • 2. Interesariusze partycypacji społecznej
  • 3. Reguły partycypacji społecznej
  • 4. Udostępnianie informacji na wniosek
  • 5. Zakres przedmiotowy partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym
  • 6. Konsultacje społeczne

Rozdział V. Zaskarżalność planu ogólnego

  • 1. Uwagi ogólne
  • 2. Istota kontroli nadzorczej
  • 3. Kryteria kontroli nadzorczej nad planem ogólnym
    • 3.1. Istotne naruszenie zasad sporządzania planu ogólnego
    • 3.2. Istotne naruszenie trybu sporządzania planu ogólnego
    • 3.3. Naruszenie właściwości organów
  • 4. Przebieg postępowania nadzorczego względem planu ogólnego
    • 4.1. Odpowiednie stosowanie przepisów KPA
    • 4.2. Katalog stron postępowania
    • 4.3. Przeprowadzenie analizy planu ogólnego
    • 4.4. Zakończenie postępowania nadzorczego
  • 5. Zaskarżalność rozstrzygnięcia dotyczącego planu ogólnego
  • 6. Skarga indywidualna i jej dopuszczalność
    • 6.1. Przebieg postępowania ze skargi na plan ogólny
    • 6.2. Stwierdzenie nieważności uchwały przyjmującej plan ogólny
  • 7. Skutki orzeczenia nieważności planu ogólnego
    • 7.1. Uwagi ogólne
    • 7.2. Pojęcie nieważności
    • 7.3. Wpływ orzeczenia nieważności planu ogólnego na plany miejscowe
    • 7.4. Wpływ orzeczenia nieważności planu ogólnego na wydanie decyzji ustalających warunki zabudowy

Rozdział VI. Wzory dokumentów

  • 1. Uchwała rady gminy w sprawie przystąpienia do sporządzania planu ogólnego
  • 2. Wniosek organu wykonawczego gminy o zaopiniowanie projektu planu ogólnego
  • 3. Wniosek organu wykonawczego gminy o uzgodnienie projektu planu ogólnego
  • 4. Ponowny wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o uzgodnienie projektu planu ogólnego
  • 5. Wniosek o przekazywanie interesariuszowi informacji o każdorazowym udostępnieniu w Rejestrze Urbanistycznym (a do 31.12.2025 r. wniosek o przekazywanie informacji o każdorazowym udostępnieniu w BIP na stronie podmiotowej obsługującej urząd gminy/miasta oraz w siedzibie urzędu gminy/ miasta) danych lub informacji o dokumentach dotyczących zagospodarowania i planowania przestrzennego
  • 6. Wniosek o rezygnację z przekazywania interesariuszowi informacji o każdorazowym udostępnieniu w Rejestrze Urbanistycznym (a do 31.12.2025 r. o rezygnację z przekazywania informacji o każdorazowym udostępnieniu w BIP na stronie podmiotowej obsługującej urząd gminy/miasta oraz w siedzibie urzędu gminy/miasta) danych lub informacji o dokumentach dotyczących zagospodarowania i planowania przestrzennego
  • 7. Informacja o sposobach, miejscach i terminach prowadzenia konsultacji społecznych dotyczących planu ogólnego gminy/miasta
  • 8. Zgłoszenie przystąpienia do sporządzenia/zmiany planu ogólnego gminy/ miasta w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej
  • 9. Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody w sprawie uchwały przyjmującej plan ogólny
  • 10. Pismo przewodnie przekazujące skargę na uchwałę przyjmującą plan ogólny
  • 11. Odpowiedź na skargę na uchwałę przyjmującą plan ogólny

Pliki do pobrania

Materiały dodatkowe w cenie książki

Do książki została dołączona karta zdrapka umożliwiająca pobranie materiałów dodatkowych uzupełniających publikację.

Pobierz edytowalne wersje wzorów dokumentów omawianych w publikacji, m.in.:

  • obwieszczeń,
  • zawiadomień,
  • pism przewodnich,
  • protokołów,
  • niezbędnych wykazów i zestawień.

Wejdź na stronę repozytorium.beck.pl i wprowadź kod ze zdrapki.

Szczegóły

  • Seria: Sektor publiczny w praktyce
  • Termin dodruku: 21 lutego 2025
  • Rok wydania: 2024
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 132
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 230 g
  • ISBN: 978-83-8356-761-7
  • EAN: 9788383567617
  • Kod serwisu: 0A029100
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu

Kategorie