Przejdź do treści

Egzekucja administracyjna należności pieniężnych po zmianach. Praktyczny poradnik dla JSFP jako wierzycieli

Promocyjna cena
%
  • Książka drukowana
    126,65 zł z VAT
    Informacje odnośnie ceny i obniżki

    Najniższa cena: najniższa cena w ostatnich 30 dniach przed aktualną obniżką.

    Cena katalogowa: początkowa cena produktu.

    Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 134,10 zł
    Cena katalogowa: 149,00 zł
    %

Praktyczna analiza przepisów regulujących egzekucję administracyjną, dla pracowników JSFP oraz ich jednostek organizacyjnych. Uwzględnia ostatnie nowelizacje ustawy, które zmodyfikowały często fundamentalne instytucje procedury egzekucyjnej. Poradnik koncentruje się na prawach i obowiązkach służących poprawie efektywności w procesie skutecznej egzekucji zaległości... więcej ›

Opis pełny

Praktyczny przewodnik po znowelizowanym postępowaniu egzekucyjnym w administracji dla pracowników JSFP oraz ich jednostek organizacyjnych, którzy w swojej praktyce zawodowej realizują obowiązki wierzyciela w toku tego postępowania.

Ciągły proces nowelizacji ustawy regulującej egzekucję administracyjną stanowi źródło braku jej spójności oraz rodzi dezorientację co do aktualnego stanu prawnego. Książka uwzględnia ostatnie zmiany przepisów ustawy z 17.6.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1427 ze zm.), które zostały wprowadzone:

  • ustawą z 11.9.2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 2070), której przepisy weszły w życie – co do zasady – z dniem 30.7.2020 r.,
  • ustawą z 4.7.2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1553), której przepisy wchodzą w życie w dniu 20.2.2021 r.

Powyższe nowelizacje ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zmodyfikowały bardzo istotne, często fundamentalne instytucje procedury egzekucyjnej, takie jak m.in.:

  • obowiązek wszczęcia egzekucji przez wierzyciela,
  • przesłanki i tryb ponownego wszczęcia egzekucji,
  • koszty egzekucyjne,
  • odpowiedzialność małżonka zobowiązanego oraz osób trzecich,
  • zarzuty.

Publikacja stanowi syntezę obowiązującego stanu prawnego oraz regulacji, które wchodzą w życie 20.2.2021 r. Z uwagi na przepisy przejściowe, zgodnie z którymi – co do zasady – postępowania wszczęte przed dniem wejścia w życie nowelizacji toczą się według dotychczasowych reguł, opracowanie w przystępny sposób prezentuje istotę zmian.

Główne zalety publikacji:

  • zawiera analizę przepisów regulujących egzekucję administracyjną, uwzględniającą ostatnie nowelizacje, oraz innych aktów normatywnych, których znajomość umożliwia kompleksową znajomość przepisów prawnych dotyczących tego postępowania,
  • akcentuje regulacje i instytucje prawne rodzące kontrowersje i spory w toku egzekucji administracyjnej, prezentując przykłady oraz orzecznictwo sądów administracyjnych, pomocne w rozstrzyganiu powstających wątpliwości co do sposobu prawidłowego postępowania,
  • koncentruje się na prawach i obowiązkach wierzyciela należności publicznoprawnych, a w szczególności służących poprawie efektywności w procesie skutecznej egzekucji zaległości od zobowiązanych,
  • ułatwia zrozumienie i praktyczne stosowanie w istotnym stopniu zmodyfikowanych nowelizacjami regulacji oraz zupełnie nowych norm ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • uwzględnia dotychczasowy i nadal obowiązujący stan prawny, łącząc go harmonijnie z uchwalonymi zmianami, co pozwala zainteresowanym pracownikom JSFP dokonać oceny ich konsekwencji dla już toczących się i dopiero wszczynanych postępowań,
  • zawiera informacje dotyczące przepisów intertemporalnych, które ułatwiają sprawne i prawidłowe stosowanie przepisów dotychczasowych bądź znowelizowanych,
  • ułatwia pracownikom podjęcie decyzji co do zasadności wszczęcia, czasowego wstrzymania lub definitywnej rezygnacji z wszczęcia postępowania egzekucyjnego,
  • zawiera analizę dopuszczalnych i możliwych do realizacji czynności wierzyciela od momentu powstania zaległości do chwili jej wygaśnięcia.

Dzięki tej książce Czytelnik dowie się m.in.:

  • Jak znowelizowane przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zmieniły zakres praw i obowiązków wierzycieli?
  • Jak skutecznie doprowadzić do egzekucji z majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka lub z majątku dłużnika rzeczowego?
  • Jakie argumenty przemawiają za zaniechaniem dochodzenia zaległości stanowiących dochody JSFP?
  • Jaka jest wysokość i podstawa obciążenia wierzyciela nowymi kosztami egzekucyjnymi?
  • Jak postępować w przypadku zgłoszenia przez zobowiązanego nowych zarzutów w sprawie wszczęcia egzekucji lub sprzeciwu małżonka zobowiązanego lub dłużnika rzeczowego?

Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, [email protected], tel. +48 22 311 22 22. Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.

Spis treści

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. Gmina i inne jednostki sektora finansów publicznych jako wierzyciel w toku postępowania egzekucyjnego w administracji

  • 1. Zagadnienia wstępne
  • 2. Regulacje prawne dotyczące obowiązków i uprawnień wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego
    • 2.1. Unormowania zawarte w EgzAdmU
      • 2.1.1. Najnowsze zmiany w EgzAdmU
      • 2.1.2. Przepisy intertemporalne
      • 2.1.3. Akty wykonawcze do EgzAdmU
    • 2.2. Unormowania zawarte w WzajPomDochodzNalU
      • 2.2.1. Wniosek o udzielenie informacji
      • 2.2.2. Wniosek o powiadomienie
      • 2.2.3. Wniosek o odzyskanie należności pieniężnych
      • 2.2.4. Wniosek o podjęcie czynności zabezpieczających należności
    • 2.3. Odpowiednie stosowanie w postępowaniu egzekucyjnym w administracji przepisów KPA
  • 3. Procedura egzekucji administracyjnej należności publicznoprawnych
  • 4. Wierzyciel oraz upoważnienie organu dla osób trzecich do wykonywania praw i obowiązków wierzyciela
    • 4.1. Wierzyciel
    • 4.2. Upoważnienie do wykonywania praw i obowiązków wierzyciela
    • 4.3. Zakres upoważnienia
  • 5. Należności gmin egzekwowane w trybie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze pieniężnym
    • 5.1. Podatki i opłaty lokalne
    • 5.2. Niepodatkowe należności budżetowe
      • 5.2.1. Zagadnienia wstępne
      • 5.2.2. Świadczenia pieniężne mające charakter niepodatkowych należności budżetowych
      • 5.2.3. Nazwane niepodatkowe należności budżetowe
      • 5.2.4. Stosowanie przepisów KPA do niepodatkowych należności budżetowych
      • 5.2.5. Odpowiednie stosowanie przepisów działu III OrdPU
    • 5.3. Inne należności egzekwowane w trybie EgzAdmU
  • 6. Podstawa prawna egzekucji
    • 6.1. Podstawa prawna wszczęcia egzekucji administracyjnej – zagadnienia wstępne
    • 6.2. Orzeczenie jako podstawa prawna egzekucji
      • 6.2.1. Orzeczenia wydawane w trybie KPA
      • 6.2.2. Orzeczenia wydawane w trybie OrdPU
    • 6.3. Deklaracja oraz inne dokumenty jako podstawa wszczęcia egzekucji
    • 6.4. Egzekucja administracyjna obowiązków o charakterze pieniężnym powstających z mocy prawa

Rozdział II. Czynności przedegzekucyjne

  • 1. Czynności przedegzekucyjne – zagadnienia wstępne
  • 2. Działania informacyjne wierzyciela
    • 2.1. Podstawy prawne działań informacyjnych
    • 2.2. Rodzaje działań informacyjnych
    • 2.3. Rejestry działań informacyjnych
  • 3. Przekazywanie informacji dotyczących dłużników do Rejestru Należności Publicznoprawnych
    • 3.1. Warunki przekazywania informacji do Rejestru Należności Publicznoprawnych
    • 3.2. Prawo wniesienia sprzeciwu w sprawie zagrożenia ujawnieniem w Rejestrze Należności Publicznoprawnych
    • 3.3. Zmiana informacji dotyczących dłużników i usunięcie ich z Rejestru Należności Publicznoprawnych
  • 4. Postępowanie upominawcze
    • 4.1. Charakter prawny upomnienia
    • 4.2. Regulacje prawne dotyczące upomnienia
    • 4.3. Treść upomnienia
  • 5. Wszczęcie egzekucji bez obowiązku kierowania upomnienia do zobowiązanych
  • 6. Termin skierowania upomnienia przez wierzyciela
  • 7. Skuteczne doręczenia upomnienia
    • 7.1. Doręczenie upomnienia zobowiązanym – zagadnienia wstępne
    • 7.2. Miejsce i tryb doręczenia upomnienia zobowiązanemu będącemu osobą fizyczną
    • 7.3. Doręczenie upomnienia osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej
    • 7.4. Potwierdzenie odbioru upomnienia. Odmowa odbioru lub potwierdzenia odbioru upomnienia
  • 8. Wysokość kosztów upomnienia i zarachowanie wpłat zobowiązanego na koszty upomnienia
  • 9. Umorzenie i przedawnienie kosztów upomnienia
    • 9.1. Umorzenie kosztów upomnienia
    • 9.2. Przedawnienie i odpis kosztów upomnienia
  • 10. Wezwanie zobowiązanego do złożenia oświadczenia o posiadanym majątku lub źródłach dochodów

Rozdział III. Obowiązek wszczęcia postępowania egzekucyjnego w administracji

  • 1. Uwagi wstępne
  • 2. Obowiązek wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez wierzyciela w EgzAdmU
  • 3. Zakres zastosowania DyscypFinPubU do publicznoprawnych obowiązków o charakterze pieniężnym poddanych egzekucji administracyjnej
    • 3.1. Nieustalanie należności lub ustalanie w kwocie niższej od należnej
    • 3.2. Niedochodzenie należności publicznoprawnych
    • 3.3. Niezgodne z prawem umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty
    • 3.4. Doprowadzenie do przedawnienia należności publicznoprawnych
  • 4. Wszczęcie postępowania egzekucyjnego a wszczęcie egzekucji administracyjnej
  • 5. Wyjątki od obowiązku niezwłocznego wszczęcia postępowania egzekucyjnego
    • 5.1. Zaniechanie dochodzenia należności z powodu nieznacznej kwoty zaległości
    • 5.2. Zaniechanie dochodzenia należności z powodu bezskuteczności egzekucji wobec multidłużników
    • 5.3. Zaniechanie dochodzenia należności z powodu bezskuteczności egzekucji a odpowiedzialność osób trzecich
    • 5.4. Zaniechanie dochodzenia należności z uwagi na wniosek dłużnika o udzielenie ulgi przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego
  • 6. Zobowiązany. Egzekucja administracyjna z majątku innych osób
    • 6.1. Egzekucja z majątku zobowiązanego
    • 6.2. Egzekucja z majątku wspólnego zobowiązanego oraz małżonka zobowiązanego
      • 6.2.1. Solidarna odpowiedzialność dłużników
      • 6.2.2. Powstanie solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe
      • 6.2.3. Odpowiedzialność solidarna dłużników na etapie postępowania egzekucyjnego w administracji
    • 6.3. Egzekucja z majątku dłużnika rzeczowego
  • 7. Właściwość organu egzekucyjnego – zagadnienia wstępne
    • 7.1. Organy egzekucyjne
      • 7.1.1. Właściwość miejscowa organu egzekucyjnego
      • 7.1.2. Właściwość ogólna organu egzekucyjnego
      • 7.1.3. Właściwość szczególna organu egzekucyjnego
    • 7.2. Tożsamość wierzyciela i organu egzekucyjnego

Rozdział IV. Postępowanie egzekucyjne w administracji

  • 1. Wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji przez wierzyciela
    • 1.1. Uwagi wstępne
    • 1.2. Terminy wystawienia tytułu wykonawczego przez wierzyciela
  • 2. Tytuł wykonawczy
    • 2.1. Prawidłowe wypełnienie tytułu wykonawczego
    • 2.2. Dalszy tytuł wykonawczy
    • 2.3. Kolejny tytuł wykonawczy
    • 2.4. Zmieniony tytuł wykonawczy
    • 2.5. Ponowny tytuł wykonawczy
  • 3. Elektroniczny tytuł wykonawczy oraz pisma w toku egzekucji administracyjnej
    • 3.1. Wnioski i informacje dodatkowe wierzyciela kierowane do organu egzekucyjnego wraz z tytułem wykonawczym
    • 3.2. Informacje dodatkowe kierowane przez wierzyciela do organu egzekucyjnego wraz z wnioskiem o wszczęcie egzekucji
  • 4. Nieprzystąpienie organu egzekucyjnego do egzekucji administracyjnej
    • 4.1. Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej
    • 4.2. Niedopuszczalność badania przez organ egzekucyjny zasadności i wymagalności obowiązku objętego tytułem wykonawczym
    • 4.3. Podstawy prawne nieprzystąpienia organu egzekucyjnego do egzekucji
      • 4.3.1. Niepodleganie obowiązku, którego dotyczy tytuł wykonawczy, egzekucji administracyjnej
      • 4.3.2. Uprawdopodobnienie przez organ egzekucyjny, że nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki (koszty) egzekucyjne
      • 4.3.3. Niespełnianie przez tytuł wykonawczy wymogów określonych w przepisach prawa
    • 4.4. Ochrona interesów wierzyciela w przypadku nieprzystąpienia organu egzekucyjnego do egzekucji
  • 5. Nieprzyjęcie przez organ egzekucyjny elektronicznego tytułu wykonawczego

Rozdział V. Wszczęcie i przebieg postępowania egzekucyjnego

  • 1. Wszczęcie egzekucji
  • 2. Prawa i obowiązki wierzyciela w toku egzekucji administracyjnej
    • 2.1. Uwagi wstępne
    • 2.2. Informacje kierowane przez wierzyciela do organu egzekucyjnego w toku postępowania administracyjnego
    • 2.3. Informacja o sposobie załatwienia sprzeciwu małżonka zobowiązanego lub dłużnika rzeczowego
  • 3. Zwolnienie składników majątkowych z egzekucji
  • 4. Skarga wierzyciela na przewlekłość postępowania egzekucyjnego w administracji
  • 5. Zarzuty zobowiązanego w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej
    • 5.1. Uwagi wstępne
    • 5.2. Podstawy prawne i faktyczne zarzutów
    • 5.3. Terminy zgłaszania zarzutów przez zobowiązanego
    • 5.4. Skutki wniesienia zarzutów przez zobowiązanego
    • 5.5. Przebieg postępowania w sprawie zarzutów na postępowanie egzekucyjne
    • 5.6. Dopuszczalność postępowania wyjaśniającego w toku postępowania egzekucyjnego
  • 6. Zbieg egzekucji administracyjnej oraz sądowej
  • 7. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego w administracji
    • 7.1. Uwagi wstępne
    • 7.2. Przesłanki zawieszenia postępowania egzekucyjnego w administracji
    • 7.3. Skutki zawieszenia postępowania egzekucyjnego
    • 7.4. Podjęcie zawieszonego postępowania egzekucyjnego
  • 8. Umorzenie postępowania egzekucyjnego w administracji
    • 8.1. Uwagi wstępne
    • 8.2. Przesłanki umorzenia postępowania egzekucyjnego
    • 8.3. Bezskuteczność egzekucji administracyjnej
    • 8.4. Skutki umorzenia postępowania egzekucyjnego w administracji
  • 9. Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji
    • 9.1. Uwagi wstępne
    • 9.2. Czynności wierzyciela po umorzeniu postępowania egzekucyjnego przez organ egzekucyjny
    • 9.3. Ponowny wniosek o wszczęcie egzekucji i wystawienie nowego tytułu egzekucyjnego
    • 9.4. Zmiana przepisów dotyczących ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego w administracji
  • 10. Koszty egzekucyjne w postępowaniu egzekucyjnym w administracji wszczętym przed 20.2.2021 r.
    • 10.1. Uwagi wstępne
    • 10.2. Powstanie i wysokość kosztów egzekucyjnych
    • 10.3. Przesłanki obciążenia wierzyciela kosztami egzekucyjnymi
    • 10.4. Zawiadomienie i postanowienie w sprawie kosztów egzekucyjnych
    • 10.5. Umorzenie wierzycielowi kosztów egzekucyjnych
    • 10.6. Obciążenie wierzyciela opłatą komorniczą
  • 11. Zmiany w przepisach dotyczących kosztów egzekucyjnych
    • 11.1. Przepisy intertemporalne
    • 11.2. Opłata manipulacyjna
    • 11.3. Opłata egzekucyjna
    • 11.4. Opłata za czynności egzekucyjne
    • 11.5. Wydatki egzekucyjne
    • 11.6. Obciążenie kosztami egzekucyjnymi wierzyciela
    • 11.7. Umorzenie wierzycielowi kosztów egzekucyjnych
    • 11.8. Zwrot wierzycielowi kosztów egzekucyjnych

Rozdział VI. Wzory dokumentów

  • 1. Wzór upoważnienia do wydawania w imieniu Wójta Gminy postanowień oraz wystawiania upomnień i tytułów wykonawczych oraz dokonywania innych czynności
  • 2. Wzór upomnienia
  • 3. Wzór zawiadomienia o zagrożeniu ujawnienia w Rejestrze Należności Publicznoprawnych
  • 4. Wzór postanowienia o uznaniu wniesionego zarzutu w sprawie postępowania egzekucyjnego za zasadny
  • 5. Wzór wniosku o umorzenie postępowania egzekucyjnego w administracji

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Sektor publiczny w praktyce
  • Rok wydania: 2021
  • Oprawa: Miękka
  • Liczba stron: 258
  • Wymiary: 165x238 mm
  • Waga: 430 g
  • ISBN: 978-83-8235-099-9
  • EAN: 9788382350999
  • Kod serwisu: 00878300
  • Producent: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
  • Informacje: Bezpieczeństwo produktu