Praktyczna analiza regulacji wynikających z tzw. specustawy drogowej
Szczegółowa analiza przepisów wynikających z ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, który ma na celu przedstawienie prawnego mechanizmu tworzenia dróg publicznych.
Komentarz skupia się na podjęciu próby określenia wykładni przepisów powołanej ustawy ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej skutki w sferze cywilnoprawnej i administracyjnoprawnej, oraz na wskazaniu podstaw, z których wynika przedstawiona wykładnia oraz na określeniu sposobu dokonywania jej wykładni.
Obecne, 3. już wydanie komentarza jest wynikiem najnowszych zmian legislacyjnych, które mają na celu między innymi ułatwić procedowanie w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. Publikacja zawiera objaśnienie nowych regulacji prawnych, a także szczegółowe rozważania wielu kwestii, zwłaszcza tych, które wymagają zastosowania innych metod wykładni poza wykładnią językową, z uwzględnieniem także innych aktów prawnych mających związek ze stosowaniem ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
W publikacji uwzględniono również wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30.6.2021 r. (SK 37/19), w którym stwierdzono, że art. 23 ustawy rozumiany w ten sposób, że nie stanowi o nakazie odpowiedniego stosowania przepisów rozdziału 6, działu III ustawy z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami , jest niezgodny z art. 21 ust. 2 w związku z art. 64 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także omówiono jego skutki prawne.
Przy omawianiu poszczególnych zagadnień uwzględniono także bogaty już dorobek sądowej praktyki orzeczniczej, co ma służyć przybliżeniu poglądów judykatury mającej często kluczowe znaczenie w rozważaniu sposobu postępowania w sprawach o zbliżonym stanie faktycznym i prawnym.
Komentarz jest skierowany do szerokiego grona adresatów, począwszy od inwestorów dróg publicznych, projektantów i geodetów, poprzez pracowników organów administracji uczestniczących w wydawaniu na podstawie tej ustawy decyzji administracyjnych, na sądach administracyjnych obu instancji kończąc, które kontrolują efekty działalności organów administracji w tym zakresie.