Opis pełny
Tematem monografii, a jednocześnie podstawowym zagadnieniem badawczym, uczyniono stworzenie z materiału normatywnego, uwarunkowań aksjologicznych i politycznych oraz procesów empirycznych, modelu relacji występującej w sferze gospodarczej pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami. Koncepcja dysertacji zakłada przeprowadzenie prawnej analizy podstawowych jego elementów, oraz oceny obowiązujących unormowań w zakresie relacji zachodzącej pomiędzy powyższymi podmiotami.
Celem Autora jest jednocześnie wskazanie czynników, które są ze sobą komplementarne i w sposób bezpośredni wpływają na system norm prawnych kształtujących model relacji pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami.
W ramach prowadzonych rozważań nawiązano m.in. do wartości wyrażonych w zasadach prawa, które determinują działanie i zaniechanie organów w sferze gospodarki, a także do zależności i powiązań występujących pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami na płaszczyznach reglamentacji oraz regulacji.
Producentem produktu jest: Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa,
[email protected],
tel. +48 22 311 22 22.
Powyższe dane kontaktowe służą konsumentom do składania skarg oraz informowania o problemach związanych z bezpieczeństwem produktu.
Spis treści
Wykaz skrótów
Bibliografia
Wstęp
Rozdział I. Model – istota, pojęcie i zakres
- 1. Wprowadzenie
- 2. Model jako forma poznania naukowego
- 2.1. Pojęcie modelu
- 2.2. Model na tle systemu prawa
- 3. Typologia modeli prawnych
- 3.1. Kryterium wyróżnienia modeli prawnych
- 3.2. Model normatywny
- 3.3. Model normatywno-empiryczny
- 3.4. Model postulatywny
- 4. Funkcje modeli
- 5. Przedmiot modelu
- 6. Podsumowanie
Rozdział II. Elementy podmiotowe relacji
- 1. Wprowadzenie
- 2. Pojęcie krajowego organu administracji publicznej
- 3. Pojęcie przedsiębiorcy
- 4. Rodzaje przedsiębiorców
- 4.1. Kryterium podmiotowe
- 4.1.1. Osoba fizyczna jako przedsiębiorca
- 4.1.2. Osoba prawna jako przedsiębiorca
- 4.1.3. Jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej jako przedsiębiorca
- 4.2. Mikroprzedsiębiorca, mały i średni przedsiębiorca
- 4.3. Przedsiębiorca publiczny
- 4.4. Podmioty zagraniczne
- 5. Wpływ cech podmiotów na relacje
- 6. Podsumowanie
Rozdział III. Aksjologiczne przesłanki kształtowania relacji pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami
- 1. Wprowadzenie
- 2. Pojęcie i charakter zasad prawa
- 3. Zasady prawa a klauzule generalne
- 4. Zasady prawne wywierające wpływ na relacje pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami
- 4.1. Zasada społecznej gospodarki rynkowej
- 4.2. Zasada społecznej gospodarki rynkowej a konstytucyjne zasady prawa
- 4.3. Ustawowe zasady podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej
- 5. Podsumowanie
Rozdział IV. Polityka publiczna jako czynnik wpływający na relacje pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami
- 1. Wprowadzenie
- 2. Istota i założenia przypisywane polityce publicznej
- 2.1. Pojęcie i elementy polityki publicznej
- 2.2. Instrumenty polityki publicznej
- 3. Obszary wpływu polityki publicznej na relacje administracji z przedsiębiorcami
- 3.1. Polityka administracyjna
- 3.1.1. Polityka wobec administracji i jej struktur
- 3.1.2. Polityka administracji
- 3.2. Urzędowe interpretacje prawa jako narzędzie polityki administracji
- 3.3. Polityka administracji wobec szczególnych kategorii przedsiębiorców
- 4. Środki realizacji polityki publicznej przez organy administracji publicznej
- 5. Podsumowanie
Rozdział V. Reglamentacja i regulacja jako płaszczyzny kształtowania relacji pomiędzy krajowymi organami administracji publicznej a przedsiębiorcami
- 1. Wprowadzenie
- 2. Reglamentacja jako metoda, sposób działania administracji publicznej
- 2.1. Pojęcie reglamentacji
- 2.2. Zakres i instrumenty reglamentacji gospodarczej
- 2.2.1. Reglamentacja dostępu do działalności gospodarczej
- 2.2.2. Reglamentacja sposobu wykonywania działalności gospodarczej
- 2.3. Reglamentacja działalności gospodarczej a umowne zlecanie przez krajowe organy administracji publicznej wykonywania określonych zadań publicznych
- 2.4. Rola organu administracji publicznej w reglamentacji gospodarczej
- 3. Regulacja w stosunkach gospodarczych jako sposób działania administracji publicznej
- 3.1. Pojęcie regulacji
- 3.2. Organy administracji publicznej w regulacji gospodarczej
- 3.3. Porządkowanie, wyznaczanie warunków przez organy administracji publicznej
- 3.4. Organ administracji publicznej jako mediator
- 4. Przedsiębiorca jako adresat funkcji reglamentacyjnej i funkcji regulacyjnej
- 5. Podsumowanie
Zakończenie
- 1. Konstrukcja modelu relacji
- 2. Postulaty racjonalizacyjne de lege ferenda i de lege lata