Nowość

FinTech. Nowe technologie w sektorze bankowym

  • 249,00 zł z VAT
  • Koszt dostawy od 12,99 zł

    Wysyłka w 24 godziny [?]

    Zamówienia złożone w dniu roboczym do 12:00 wysyłamy tego samego dnia!

Najobszerniejsze na rynku opracowanie prawnej problematyki funkcjonowania podmiotów sektora FinTech i świadczonych przez nich usług. Książka obejmuje zarówno rozwiązania już powszechnie stosowane (np. bankowość mobilna, robodoradztwo), jak i te, które dopiero są wdrażane (np. sztuczna inteligencja, open banking)... więcej ›

Opis książki

Publikacja stanowi kompleksowe, najobszerniejsze na rynku opracowanie prawnej problematyki funkcjonowania podmiotów sektora FinTech i świadczonych przez nich usług. Obejmuje ona swoim zakresem zarówno rozwiązania już powszechnie stosowane (np. bankowość mobilna, robodoradztwo), jak i te, które dopiero są wdrażane (np. sztuczna inteligencja, open banking).

Publikacja podzielona została na VIII części dotyczących:

  • nowych technologii w sektorze bankowym,
  • nowych modelów bankowości,
  • FinTech oraz usług bankowych i okołobankowych,
  • danych w sektorze bankowym,
  • zarządzania ryzykiem i cyberbezpieczeństwa w sektorze bankowym,
  • fintechów – tworzenia, finansowania, trendów, ram prawnych,
  • FinTech z perspektywy rynku finansowego,
  • FinTech w wybranych ustawodawstwach świata.

Ponadto w książce omówiono m.in. następujące zagadnienia:

  • blockchain i smart contracts,
  • Internet Reczy,
  • open banking,
  • kryptoaktywa,
  • e-tożsamość,
  • biometrię,
  • nowe metody badania zdolności kredytowej,
  • value added services (usługi dodatkowe),
  • robodoradztwo,
  • crowdfunding (finansowanie społecznościowe)
  • sandbox (piaskownice regulacyjne).

Publikacja ma charakter międzynarodowy – rozdziały prezentujące rozwój FinTech w poszczególnych państwach świata, zostały przygotowane przez przedstawicieli cenionych, zagranicznych ośrodków akademickich.

Dzięki zaangażowaniu w jej powstanie nie tylko teoretyków, lecz także praktyków od lat związanych z rynkiem bankowym i okołobankowym oraz kancelariami specjalizującymi się w prawie nowych technologii z powodzeniem może służyć ona jako swoisty przewodnik wdrażania poszczególnych rozwiązań.

Publikacja ta skierowana jest zarówno do osób wykonujących zawody prawnicze, w tym: adwokatów, radców prawnych, sędziów, a także aplikantów zawodów prawniczych, jak i przedstawicieli nauki oraz reprezentantów szeroko pojętego sektora bankowego i branży start-upowej.

Spis treści

Autorzy

Przedmowa

Wykaz skrótów

Wykaz literatury

Część I. Nowe technologie w sektorze bankowym

Rozdział 1. FinTech – pojęcie, historia, rynek

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Pojęcie FinTech
  • 3. Historia FinTech
  • 4. Segmenty rynku FinTech
  • 5. Korzyści i zagrożenia związane z rozwojem FinTech
  • 6. Podsumowanie

Rozdział 2. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Wybrane zastosowania AI w sektorze bankowym
  • 3. Aktualny stan prawny
  • 4. Nowe ramy prawne dla systemów AI
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 3. Blockchain i smart contracts w sektorze bankowym

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Możliwe wykorzystanie blockchain w bankowości
  • 3. Banki a MiCA
  • 4. Smart contracts i ich zastosowanie w finansach
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 4. Internet Rzeczy w FinTech

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Wyzwania prawne związane z IoT w FinTech
  • 3. Płatności IoT
  • 4. Oszustwa w związku z płatnościami IoT
  • 5. Pozostałe rozwiązania IoT w bankowości
  • 6. Bezpieczeństwo IoT
  • 7. Podsumowanie

Część II. Nowe modele bankowości

Rozdział 1. Usługi płatnicze w erze otwartej bankowości

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Umowa ramowa
  • 3. Bezpieczeństwo usług płatniczych
  • 4. Nieautoryzowane transakcje płatnicze
  • 5. Transakcje płatnicze wykonane z użyciem nieprawidłowego identyfikatora
  • 6. Podsumowanie

Rozdział 2. Zdecentralizowane finanse

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Zalety i wady DeFi
    • 2.1. Decentralizacja
    • 2.2. Brak pośredników
    • 2.3. Własność środków
    • 2.4. Brak regulacji
  • 3. Filary DeFi
    • 3.1. Stablecoiny
    • 3.2. Pożyczki
    • 3.3. Zdecentralizowane giełdy (DEXy)
    • 3.4. Derywaty
  • 4. Regulacje prawne
    • 4.1. Regulacje rynku i powiązane normy publiczne
    • 4.2. Prawo cywilne i ochrona konsumentów
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 3. Kryptoaktywa w bankowości

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Trendy regulacyjne i wydarzenia, które je ukształtowały
  • 3. MiCA, czyli rynek kryptoaktywów w UE
  • 4. Kryptoaktywa a banki
  • 5. Otoczenie bankowe a usługi w zakresie kryptoaktywów
  • 6. Podsumowanie

Część III. FinTech a usługi bankowe i okołobankowe

Rozdział 1. Elektroniczna tożsamość i metody jej identyfikacji

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Rodzaje metod identyfikacji
  • 3. Klasyfikacja metod identyfikacji
    • 3.1. Podpis elektroniczny
    • 3.2. Uproszczone formy elektroniczne
  • 4. Publiczna aplikacja mobilna
  • 5. Metody identyfikacji zrównane z podpisem własnoręcznym
  • 6. Tożsamość cyfrowa
  • 7. Bankowość elektroniczna w Polsce
    • 7.1. Bankowość elektroniczna – uwagi ogólne
    • 7.2. Prawo polskie
    • 7.3. Prawo Unii Europejskiej
  • 8. Podsumowanie

Rozdział 2. Biometria w identyfikacji i weryfikacji klientów bankowych

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Pojęcie biometrii i jej wykorzystanie w polskim sektorze bankowym
  • 3. Dane biometryczne – definicja legalna i definicja funkcjonalna
  • 4. Podsumowanie

Rozdział 3. Digitalizacja dokumentacji bankowej – aspekty prawne

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Dokumenty bankowe sporządzane na informatycznych nośnikach danych
  • 3. Aspekty praktyczne digitalizacji dokumentów bankowych
  • 4. Wykorzystanie chmury obliczeniowej dla digitalizacji dokumentacji bankowej
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 4. Digitalizacja trwałego nośnika w bankowości

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Definicja trwałego nośnika
  • 3. Obowiązek stosowania trwałego nośnika w działalności bankowej
  • 4. Praktyczne przykłady stosowania trwałego nośnika w bankach
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 5. Nowe metody badania zdolności kredytowej

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Kryteria i metody badania zdolności kredytowej przez banki oraz nowe podejście do jej oceny
    • 2.1. Analiza kredytowa
    • 2.2. Analiza danych
  • 3. Korzyści i zagrożenia związane z wprowadzaniem innowacyjnych metod w świadczeniu usług bankowych
  • 4. Podsumowanie

Rozdział 6. Value Added Services (usługi dodatkowe)

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Pojęcie, klasyfikacja i przykłady VAS
  • 3. Ocena prawna VAS
  • 4. Podsumowanie

Rozdział 7. Robo-doradztwo

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Pojęcie i klasyfikacja robo-doradztwa
  • 3. Opracowanie koncepcji i założeń modelu robo-doradztwa
  • 4. Projektowanie, testowanie i wdrażanie algorytmów
  • 5. Rola systemu nadzoru zgodności z prawem w usłudze robo-doradztwa
  • 6. Zagrożenia związane ze świadczeniem usługi robo-doradztwa
  • 7. Korzyści wynikające ze świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego w formie robo-doradztwa
  • 8. Podsumowanie

Rozdział 8. Porównywarki ofert usług bankowych

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Istota i rodzaje przeglądarek finansowych
  • 3. Zalety i wady porównywarek finansowych
  • 4. Porównywarki finansowe według dyrektywy PAD
  • 5. Model biznesowy porównywarki finansowej
  • 6. Podsumowanie

Część IV. Dane w sektorze bankowym

Rozdział 1. Optymalizacja procesów w bankowości przy wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji a przetwarzanie danych osobowych

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. AI a przetwarzanie danych w FinTech – uwagi ogólne
  • 3. Przegląd największych wyzwań i ryzyk
  • 4. Podsumowanie

Rozdział 2. Bezpieczeństwo danych w bankowości elektronicznej

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Systemy informatyczne oraz centra danych – zagadnienia węzłowe
  • 3. Bankowe systemy informatyczne – potencjalne zagrożenia
  • 4. Bankowe systemy informatyczne – bezpieczna infrastruktura dla bankowości elektronicznej
  • 5. Bankowe systemy informatyczne – bezpieczne korzystanie z aplikacji przez użytkownika
  • 6. Podsumowanie

Część V. Zarządzanie ryzykiem i cyberbezpieczeństwo w sektorze bankowym

Rozdział 1. Cyberbezpieczeństwo w sektorze bankowym – zarys zagadnienia

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Cyberbezpieczeństwo – wyjaśnienie pojęcia i główne wyzwania w obszarze FinTech
  • 3. Krajobraz regulacyjny cyberbezpieczeństwa w sektorze FinTech
  • 4. Regulacje horyzontalne cyberbezpieczeństwa w branży FinTech
  • 5. Regulacje sektorowe cyberbezpieczeństwa w branży FinTech
  • 6. Inne regulacje odnoszące się do cyberbezpieczeństwa FinTech
  • 7. Podsumowanie

Rozdział 2. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML) w FinTech

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Znaczenie przeciwdziałania praniu pieniędzy w FinTech
  • 3. Ryzyko związane z AML w branży FinTech
  • 4. Rozwój technologii wspierających AML
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 3. Compliance w sektorze bankowym

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Geneza zadań i pozycji prawnej compliance w bankach w Polsce
  • 3. Zadania compliance w bankach
  • 4. Pozycja prawna compliance w banku
  • 5. Podsumowanie

Część VI. Fintechy – tworzenie, finansowanie, trendy, ramy prawne

Rozdział 1. Prawne aspekty zakładania fintechów

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Formy prawne zakładania fintechów i regulacje w zakresie ich prowadzenia
  • 3. „Mozaika regulacyjna" – zarys ram prawnych dla poszczególnych wybranych podmiotów
  • 4. Specyfika procesów rejestracyjnych w ogólności – uwagi praktyczne dotyczące przebiegu postępowań i wymaganej dokumentacji
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 2. Prawnodaninowe (w tym prawnopodatkowe) aspekty zakładania fintechów

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Forma prawna fintechu i daniny publicznoprawne – mozaika regulacyjna
  • 3. „Mozaika regulacyjna" – zarys ram prawnodaninowych dla wybranych podmiotów
  • 4. PIT, CIT i IP Box
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 3. Prawne ramy współpracy fintechów z instytucjami finansowymi

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Prawne modele współpracy instytucji finansowych i fintechów
  • 3. Regulacje prawne wyznaczające ramy współpracy fintechów z instytucjami finansowymi
  • 4. Wpływ regulacji dot. outsourcingu bankowego oraz outsourcingu usług płatniczych na współpracę instytucji finansowych z fintechami
  • 5. Regulacje z zakresu wykorzystania chmury obliczeniowej w działalności instytucji finansowych
  • 6. Nowe wymogi z zakresu cyberbezpieczeństwa wynikające z DORA
  • 7. Podsumowanie

Rozdział 4. Tworzenie nowych produktów z zakresu FinTech

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Analiza najważniejszych trendów w branży FinTech
  • 3. Zastosowanie rozwiązań FinTech w e-commerce
  • 4. Podsumowanie

Rozdział 5. Crowdfunding

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Modele finansowania
  • 3. Ramy prawne
  • 4. Korzyści z crowdfundingu
  • 5. Przykłady zastosowań crowdfundingu przez fintechy
  • 6. Podsumowanie

Część VII. FinTech z perspektywy rynku finansowego

Rozdział 1. FinTech a wybrane regulacje rynku finansowego

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Wybrane regulacje wpływające na rozwój FinTech w Polsce
    • 2.1. Akty o charakterze soft law – motor czy hamulec rozwoju FinTech?
    • 2.2. Interpretacje KNF w indywidualnych sprawach
  • 3. FinTech a wybrane regulacje dotyczące ochrony klienta na rynku finansowym
    • 3.1. Rozwój FinTech a materialna transparentność wzorców umownych
    • 3.2. FinTech a misseling usług finansowych
  • 4. Podsumowanie

Rozdział 2. FinTech a InsurTech, LendTech i BigTech

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. InsurTech
  • 3. LendTech
  • 4. BigTech
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 3. Sandbox. Piaskownice regulacyjne – rola, znaczenie i perspektywy

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Piaskownice regulacyjne a rynek finansowy
  • 3. Wybrane konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie piaskownic regulacyjnych
  • 4. Piaskownica regulacyjna w Wielkiej Brytanii jako podstawa tworzenia regulowanego środowiska na rynku finansowym
  • 5. Piaskownica wirtualna – przyszłość rozwiązań?
  • 6. Podsumowanie

Rozdział 4. FinTech z perspektywy organów nadzoru

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Definicja RegTech i SubTech
  • 3. Komisja Nadzoru Finansowego
  • 4. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego
  • 5. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd oraz inne organy nadzorcze w USA
  • 6. Podsumowanie

Część VIII. FinTech w wybranych ustawodawstwach świata

Rozdział 1. Prawne aspekty ochrony konsumentów na rynku usług finansowych w Hiszpanii – perspektywa FinTech

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Korzyści i zagrożenia dla użytkowników produktów i usług FinTech
  • 3. Obowiązujące europejskie i hiszpańskie przepisy dotyczące ochrony użytkowników produktów i usług FinTech (ze szczególnym uwzględnieniem konsumentów)
  • 4. Ochrona konsumentów na rynku FinTech w Hiszpanii
  • 5. Podsumowanie

Rozdział 2. FinTech w Brazylii

  • 1. Wprowadzenie
  • 2. Operacje kredytowe
  • 3. Metody płatności
  • 4. Agenda BC# oraz LIFT
  • 5. Piaskownica regulacyjna BACEN
  • 6. Piaskownica regulacyjna CVM
  • 7. Otwarte finanse
  • 8. Podsumowanie

Indeks rzeczowy

Pliki do pobrania

Szczegóły

  • Seria: Metodyki Becka
  • Rok wydania: 2024
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Liczba stron: 572
  • Wymiary: 145x205 mm
  • Waga: 600 g
  • ISBN: 978-83-8356-201-8
  • EAN: 9788383562018
  • Kod serwisu: 00997800

Kategorie

Tagi