Przedsprzedaż

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

5% taniej
Promocyjna cena 5% taniej
  • 160,55 zł z VAT
    Cena katalogowa: 169,00 zł z VAT
    5% taniej
    Promocyjna cena przed premierą
  • Koszt dostawy od 0 zł!

    Wysyłka w dniu premiery [?]

    Dowiedz się więcej o realizacji zamówień w przedsprzedaży ›

Autor: Agnieszka Jezierska-Markocka, Michał Markocki

Praktyczny komentarz do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przygotowany dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, uwzględniający najnowsze zmiany wprowadzone ustawą z 19.7.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw... więcej ›

Więcej o książce

Praktyczny komentarz uwzględniający najnowsze zmiany w ustawie wprowadzone ustawą z 19.7.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta ma na celu:

  • uwzględnienie rekomendacji zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami 2022,
  • usprawnienie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
  • wprowadzenie zachęt do selektywnego zbierania opadów komunalnych,
  • eliminację ryczałtowego rozliczania przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od mieszkańców.

Najważniejsze atuty publikacji to:

  • uwzględnienie zmian wprowadzanych ustawą z 19.7.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw,
  • uwzględnienie pozostałych zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzonych w okresie sierpień 2017–lipiec 2019,
  • szeroko skomentowane założenia dotyczące regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie,
  • szeroko skomentowane obowiązki podmiotów, które uczestniczą w procesie zagospodarowania odpadów komunalnych.

Niniejszy komentarz odnosi się do aktualnych, obecnie występujących problemów, z jakimi mają do czynienia osoby odpowiedzialne za gospodarkę komunalną. Dzięki publikacji dowiesz się:

  • Jak często i kiedy zmienić regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie?
  • Które pojęcia zostały usunięte z ustawy, a które zostały do niej wprowadzone i co one oznaczają?
  • Jakie są wymagane poziomy recyklingu od 2020 r.?
  • Jakich uprawnień dotyczących gospodarki odpadami rada gminy nie może delegować na wójta?
  • Jakie wprowadzono rozwiązania, które pozwalają gminie utrzymać kontrolę nad strumieniem odpadów?
  • Jakie ułatwienia wprowadzono dla gmin w zakresie zawierania umów z podmiotami odbierającymi i gospodarującymi odpadami komunalnymi?
  • Kiedy uchwała w sprawie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych jest niezbędna w gminie – pomimo faktu określenia tych kwestii w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie?
  • W jaki sposób wpływać na postawy proekologiczne u właścicieli nieruchomości?
  • Jakie korzyści mogą uzyskać właściciele i mieszkańcy nieruchomości w związku ze stosowaniem rozwiązań proekologicznych w zakresie gospodarowania odpadami?
  • Dlaczego wyeliminowano ryczałtowe rozliczanie przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od mieszkańców i jak mogą rozliczać się gminy, które do tej pory stosowały ryczałt?
  • Jakie metody obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mają zastosowanie dla różnych rodzajów nieruchomości? Jakie są maksymalne stawki opłat?
  • Kiedy i na jakich warunkach gmina przejmuje obowiązki dotyczące pozbywania się nieczystości ciekłych, a także jak właściwie ustanowić za nie opłaty?
  • Kto, kiedy i po spełnieniu jakich warunków może wyłączyć swoją nieruchomość z systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie? Jakie są warunki powrotu nieruchomości do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie?
  • Czym różni się sprawozdanie dotyczące odbieranych odpadów za pół roku, od tego składanego za cały rok – kiedy takie sprawozdanie należy uznać za nieważne?
  • Kiedy i na jakich warunkach można wyznaczać kary jednostkom odpowiedzialnym za odbieranie i zagospodarowanie odpadów?
  • Jakie kary może otrzymać gmina, a jakie związki międzygminne?

Komentarz odnosi się także do obowiązków, jakie mają jednostki wykonujące działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych. Publikacja określa m.in.:

  • Jak określić warunki udzielania zezwoleń na świadczenie usług z zakresu gospodarowania odpadami?
  • Co robić, gdy oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest niezgodne z prawdą?
  • Jakie są obowiązki podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów?
  • Czy należy przekazywać do gminy sprawozdania dotyczące odbieranych odpadów, jeśli w danym okresie jednostka nie odbierała odpadów od danego właściciela?
  • Czym różnią się poszczególne sprawozdania jakie należy złożyć w gminie?

Wprowadzone zmiany wynikają z faktu, że w Polsce tylko 25% gospodarstw domowych regularnie segreguje śmieci. Dzięki zmianom wskaźnik ten ma osiągnąć poziom co najmniej 50%.

Publikacja szeroko omawia także założenia do regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie:

  • Jak zgodnie z zasadami legislacji skonstruować prawidłową uchwałę dotyczącą regulaminu?
  • Co musi się znaleźć w regulaminie po wejściu w życie ustawy z 19.7.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw dla gmin?
  • Co może spowodować niezwrócenie się do Inspektora Sanitarnego z prośbą o opinię dotyczącą regulaminu?
  • Jak uregulować wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego?
  • Jakie są skutki uchwalenia regulaminu, który nie reguluje wszystkich kwestii określonych w ustawie?

Szczegóły

Premiera: 30 września 2019
Seria: Ustawy w praktyce
Rok wydania: 2019
Wydanie: 2
ISBN: 978-83-8198-018-0
Liczba stron: 200
Oprawa: Miękka
Waga: 360 g